samenwonen met EU staatsburger vanaf 21 jaar?

jojan

Re: samenwonen met EU staatsburger vanaf 21 jaar?

#31 , 21 nov 2011 14:04

Dat klopt. Van zodra zij een (langdurige) verblijfsvergunning heeft, kunnen jullie wel wettelijk samenwonen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pizzaman
Topic Starter

#32 , 21 nov 2011 14:23

Beste

zij studeert een taalcursus is dat voldoende om als student in aanmerking te komen of moet je echt hogere studies doen?

Kan ze geen verblijfsvergunning krijgen als economische Niet actieve EU burger aangezien ze van mijn loon kan leven?

jojan

#33 , 21 nov 2011 15:00

U kan daar best nog eens voor informeren bij vreemdelingenzaken. Het kan zijn dat een taalcursus volgen in voorbereiding op verdere hogere studies aanvaard wordt. zie ook: http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingen ... spx?id=201" onclick="window.open(this.href);return false;

Het tweede zal al even moeilijk zijn. zie: http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingen ... spx?id=278" onclick="window.open(this.href);return false;. Vermits zij niet over een eigen inkomen beschikt zal de beslissing genomen worden door DVZ.

Wat is eigenlijk de bedoeling? Dat zij hier gaat verder studeren? (in dat geval is het in principe een formaliteit bij de gemeente) Of dat zij hier op termijn komt werken? (In dat geval ligt de beslissing bij DVZ).

Het eenvoudigste om dit probleem op te lossen is dus dat zij hier ofwel komt studeren, ofwel hier komt werken.

Reclame

pizzaman
Topic Starter

#34 , 21 nov 2011 15:02

ja ze zou studeren, maar niet gezegd hogere studies

is het van belang of je hoger onderwijs gaat volgen of niet?

student is toch student? en als ik borgsta met mijn inkomen, wat kunnen ze er dan tegenhebben :)

jojan

#35 , 21 nov 2011 15:10

Nee student is niet zomaar student. Het hoeft niet hogere studies te zijn, maar het moet wel om een voltijdse studie gaan in een door de staat erkende/gesubsidieerde school. Bv: 3 uur per week ergens les volgen of zelfstudie telt niet, voltijds avondonderwijs wel.

Als u borg staat wordt er verwacht dat u dat ook doet als de relatie op de klippen zou lopen en zij toch in België wil blijven....

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#36 , 21 nov 2011 18:05

U kan zich borg stellen zodat u bij uitwijzing alle kosten betaald evenzo betaald u de kosten indien ze wil gaan stempelen of van het OCMW genieten.
OCMW zal dan de uitbetalingen bij u terugvorderen.

PS kan politiek asiel aanvragen ook nog voor een burger vanuit Duitsland?

roharro

#37 , 21 nov 2011 18:08

U kan zich borg stellen zodat u bij uitwijzing alle kosten betaald evenzo betaald u de kosten indien ze wil gaan stempelen of van het OCMW genieten.
OCMW zal dan de uitbetalingen bij u terugvorderen.

PS kan politiek asiel aanvragen ook nog voor een burger vanuit Duitsland?
Neen dat kan niet (meer) voor burgers uit EU landen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pizzaman
Topic Starter

#38 , 21 nov 2011 18:36

is het m.a.w. mogelijk om een samenlevingscontract te hebben met een student die nog maar 19 jaar is? als je kun aantonen dat je mekaar 2 jaar kent?

roharro

#39 , 21 nov 2011 18:41

Zie mijn antwoord van eerder vandaag:

"De leeftijdsbeperking van 21 j heeft enkel betrekking op binnenkomen van het land, niet op wettelijk samenwonen."
Indien Duitse vriendin op wettige wijze in B kan blijven is er geen probleem.
Die voorwaarden werden ook reeds vermeld.

pizzaman
Topic Starter

#40 , 21 nov 2011 19:21

beste mensen

ik dank jullie allemaal voor jullie reacties

1 ding blijft me echter onduidelijk:

waarom heeft men een beperking ingevoerd om als EU-staatsburger pas 21 jarige leeftijd te mogen binnenkomen als het om gezinshereniging gaat??

ik mag als belg geen gezinshereniging doen met een Duitse vrouw omdat ze nog maar 19 jaar is en ze studeert

een student van 18 mag hier wel zomaar komen vestigen, die moet niet aantonen of ze voldoende bestaansmiddelen heeft, raar nietwaar??

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#41 , 21 nov 2011 19:32

Bij mijn weten zal een 'buitenlandse' studente ook nooit ten laste van de Belgische Staat ( lees OCMW) kunnen vallen.
Ze blijft ten laste van haar eigen land ook wat vb de 'ziekenkas' betreft.
Bij financiële problemen moet zij zich wenden naar het Duits consulaat of ambassade.
Meegemaakt met een Brit die zijn papieren kwijt was... OCMW kwam niet tussen noch voor de treinreis noch voor de kosten van zijn papieren.
En enkel ambassade (Parijs) was blijkbaar bevoegd om stukken terug te bezorgen.

roharro

#42 , 21 nov 2011 19:38

waarom heeft men een beperking ingevoerd om als EU-staatsburger pas 21 jarige leeftijd te mogen binnenkomen als het om gezinshereniging gaat??
Zou dat iets met de "jaren van verstand" te maken kunnen hebben......

pizzaman
Topic Starter

#43 , 21 nov 2011 19:52

maw wat haar te doen staat is

1. verblijfsvergunning aanvragen op basis van EU student
2. als dit in orde is aanvraag indien voor wettelijke samenwoonst

dan zou het dus lukken, juist?

roharro

#44 , 21 nov 2011 19:53

Als zij een verblijfsvergunning krijgt zie ik geen enkel probleem.

pizzaman
Topic Starter

#45 , 21 nov 2011 20:06

om de problematiek even te schetsen ga ik even die brief dicteren:

----------

Geachte,

Op 20/10.2011 diende u een aanvraag tot inschrijving in op basis van geregistreerd partnerschap met een Belgische onderdaan. De voorwaarde van dit statuut is dat beide partners ouder zijn dan 21 jaar.

Bij nazicht van uw dossier is gebleken dat u de leeftijd van 21 jaar nog niet heeft bereikt.

U kan wel een verklaring van wettelijke samenwoonst ondertekenen maar u kan geen inschrijving aanvragen op basis van het statuut van gezinshereniging met een Belgische partner en dus bijgevolg ook geen verblijfskaart krijgen.

Als EU onderdaan kan u wel op basis van tewerkstelling een verblijfskaart aanvragen. Hiervoor moet u dan een arbeidscontract van minimum 12u/ week hebben.

-----------

dus we kunnen wel wettelijk samenwonen maar ze kan zich niet inschrijven, dat is toch helemaal niet te snappen??

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”