Kinderen geplaatst in een instelling

Dirkroadking
Topic Starter

Kinderen geplaatst in een instelling

#1 , 01 mei 2007 12:55

Ik zit met een lastige en moeilijke vraag waar ik niet zo onmiddellijk een pasklaar antwoord kan op vinden. Hopelijk kan iemand hier een lichtje laten schijnen.
Een vriendin van mij haar kinderen zijn geplaatst door de jeugdrechter in verschillende instellingen.
De reden hiervoor was dat zij zelf zware emotionele problemen had en dit probeerde te verwerken met alcohol en ongepast gedrag.
Zelf werd zij opgevoed in een instelling en probeerde dit ten alle prijze te vermijden dat haar kinderen hetzelfde dienden te ondergaan. Door zich steeds te verzetten tegen alle overheids en gerechtsdiensten bereikte zij echter het tegendeel.
E?n na ??n werden de kinderen weggehaald en zo kwam zij van de regen in de drup en werd de situatie alsmaar erger.
Dit heeft verschillende jaren geduurt.
Gelukkig is zij vandaag de dag tot het besef gekomen dat haar gedrag en houding niet kon en heeft zij nu sinds geruime tijd het roer volledig omgegooid en heeft nu sinds 2 jaar vast werk, een woonst en kan volledig zelfstandig leven zonder alcohol en andere dingen die een negatieve invloed zouden hebben op de kinderen.
Uiteraard speelt het gemis van de kinderen nu een grote rol voor haar daar zij slechts sporadisch de kinderen mag zien.
Daar haar 4 kinderen voor haar alles betekenen wenst zij uiteraard gezien de volledig veranderde situatie deze kinderen terug thuis te krijgen.
En hier blijkt het probleem vrij groot, tenzij iemand me kan vertellen op welke manier dit kan worden aangepakt om de beslissing van de jeugdrechtbank te laten herzien of wijzigen.
Ik kan me voorstellen dat een drastische verandering in de thuissituatie en geestesgesteldheid van de moeder de rechtbank niet onberoerd kan laten en het uiteindelijk toch zou moeten kunnen deze kinderen terug te integreren in een normale gezinssituatie in plaats van ze gescheiden in instellingen op te voeden tot hun meerderjarigheid.

Iemand die hierin raad kan geven hoe ik haar kan helpen de kinderen terug thuis te krijgen zal ik eeuwig dankbaar zijn.
Haar vertrouwen in het gerecht staat gezien alle gebeurtenissen vanzelfsprekend niet op een hoog niveau en ik zou haar graag helpen dit vertrouwen terug te winnen zodat op een positieve manier aan deze zaak kan worden gewerkt.

Dank bij voorbaat,
Dirk

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berrekebos

#2 , 08 mei 2007 09:40

Omdat de jeugdrechter beslist heeft om de kinderen te plaatsen zal dit steeds van hem/haar afhangen.

Tot de kinderen 18 jaar zijn zullen ze samen met de ouders ieder jaar voor de jeugdrechter dienen te verschijnen om de toestand te evalueren.

Het staat de moeder vrij om bij deze gelegenheid te vragen om de kinderen terug bij haar te laten wonen. Eventueel zal er dan een sociaal onderzoek bevolen worden om de situatie van de moeder te evalueren. Indien dit positief is wordt dit bijna steeds door de rechtbank gevolgd.

Billie

#3 , 21 mei 2007 18:29

Enkele rechtsbronnen die wijzen op het recht op gezinsleven (Dus om in een gezin samen te leven):

Artikel 8 EVRM (Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens) draagt in zich het recht op bescherming van het gezinsleven:
1.
Eenieder heeft recht op eerbiediging van zijn priv? leven, zijn gezinsleven, zijn huis en zijn briefwisseling.
2.
Geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan met betrekking tot de uitoefening van dit recht dan voor zover bij de wet is voorzien en in een democratische samenleving nodig is in het belang van 's lands veiligheid, de openbare veiligheid, of het economisch welzijn van het land, de bescherming van de openbare orde en het voorkomen van strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden, of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.

(Het europees Hof voor de Rechten van de Mens beschermt mat haar arresten het recht op bescherming van het gezinsleven op een zeer ver gaande wijze)

Het internationaal verdrag voor de rechten van het kind stelt:

Art. 16
1.
Geen enkel kind mag worden onderworpen aan willekeurige of onrechtmatige inmenging in zijn of haar priv?leven, in zijn of haar gezinsleven, zijn of haar woning of zijn of haar correspondentie, noch aan enige onrechtmatige aantasting van zijn of haar eer en goede naam.
2.
Het kind heeft recht op bescherming door de wet tegen zodanige inmenging of aantasting.

Het Europees Sociaal handvest (geen bindende kracht, wel sterke aanbevelingskracht) stelt:

Art. 16 Recht van het gezin op sociale, wettelijke en economische bescherming
Ten einde de noodzakelijke voorwaarden te scheppen voor de volledige ontplooiing van het gezin als fundamentele maatschappelijke eenheid, verbinden de Overeenkomstsluitende Partijen zich de economische, wettelijke en sociale bescherming van het gezinsleven te bevorderen, o.a. door het doen van sociale en gezinsuitkeringen, het treffen van fiscale regelingen, het verschaffen van gezinshuisvesting, en het doen van uitkeringen bij huwelijk.

De Grondwet stelt:
Art. 22
Ieder heeft recht op eerbiediging van zijn priv?-leven en zijn gezinsleven, behoudens in de gevallen en onder de voorwaarden door de wet bepaald.
De wet, het decreet of de in artikel 134 bedoelde regel waarborgen de bescherming van dat recht.

Deze bronnen tonen ook aan dat het recht op gezinsleven niet absoluut is. Om toch het recht op hereniging met de kinderen te bekomen lijkt het mij zeer belangrijk om enkele bewijelementen te bundelen en aan de jeugdrechter voor te leggen. Belangrijk zijn 1) het bewijs van een vaste job, 2) ondersteunende psychologisch attesten, 3) verklaringen van de kinderen, 4) medisch attest , ...

Reclame

Terug naar “Andere”