samenwonen met EU staatsburger vanaf 21 jaar?

pizzaman
Topic Starter

Re: samenwonen met EU staatsburger vanaf 21 jaar?

#16 , 21 nov 2011 11:36

Hey waarom niet wettelijk maar wel feitelijk.

Ik kan de relatie van meer dan 1 jaar aantonen door mails, telefoongesprekken en foto's...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#17 , 21 nov 2011 11:39

Sorry, dan staat het ook foutief vermeld in de bron die ik heb aangegeven en waarop ik me gebaseerd heb.
Daar staat die leeftijd van 21 jaar wel degelijk in vermeld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pizzaman
Topic Starter

#18 , 21 nov 2011 11:41

die leeftijd van 21 klopt inderdaad als je beroep doet op gezinsherening

ik snap dan wel niet waarom ze dat voor EU burgers ook gedaan hebben die willen samenwonen, als je wel kan samenwonen op basis van één van die andere voorwaarden

klinkt zéééér tegenstrijdig niet??

Reclame

jojan

#19 , 21 nov 2011 11:45

Als u wil wettelijk samenwonen zonder werkelijk samengewoond te hebben gaat u een relatie van 2 jaar moeten aantonen adh van mails, telefoon, bezoeken...

Wettelijk samenwonen schept een juridische band. Feitelijk samenwonen niet. Juridisch zijn feitelijk samenwonenden vreemden van elkaar. Lees de links die ik gepost heb van kruispuntmi.be.

roharro

#20 , 21 nov 2011 11:46

die leeftijd van 21 klopt inderdaad als je beroep doet op gezinsherening

ik snap dan wel niet waarom ze dat voor EU burgers ook gedaan hebben die willen samenwonen, als je wel kan samenwonen op basis van één van die andere voorwaarden

klinkt zéééér tegenstrijdig niet??
Ik had het dus wel juist voor:

In het geciteerde document (betreft immigratie van EU burgers, niet van derde landen) staat letterlijk:

"Partner +21j
met ‘duurzame relatie’:
1j samenwoonst OF
2j kennis, min. 3 ontmoetingen (45d) OF
gemeenschappelijk kind"

Het zal dan ook op basis van die regel zijn dat het gemeentebestuur de inschrijving weigert.

Uw vriendin zal bijgevolg moeten komen als student of werkende.....
Laatst gewijzigd door roharro op 21 nov 2011 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

pizzaman
Topic Starter

#21 , 21 nov 2011 11:48

hey jojo

dus klopt het dat wettelijk samenwonen pas vanaf 21 jaar is

maar ze kan zich toch alvast inschrijven op de gemeente, dat is op dit moment het belangrijkste

het probleem was dat ze haar niet eens wilden inschrijven!

jojan

#22 , 21 nov 2011 12:13

Zij mag hier sowieso 3 maanden verblijven zonder verblijfsvergunning (Schengenakkoord) - mits zij haar aankomst in België meldt aan de dienst vreemdelingen van de gemeente. Om hier langer dan 3 maanden te kunnen blijven zal zij een verblijfsvergunning moeten krijgen. Voor EU burgers zijn er verschillende (soepele) mogelijkheden om hier een verblijfsvergunning te krijgen.

jojan

#23 , 21 nov 2011 12:16

zie ook: http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingen ... spx?id=278" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis

#24 , 21 nov 2011 12:16

jojan, wat dacht je dat Nederlandse staatsburgers doen die een relatie beginnen met een Belgisch burger en willen samenwonen?
die doen dat via een wettelijk samenwoningscontract hoor, geen haar op het hoofd van een assertieve Hollandse dame die er aan denkt om haar papierzaakjes niet eerst keurig te regelen :-) ik ken er enkele.
De procedure kan op 2 manieren gestart worden: vanuit het thuisland van de eu-burger of vanuit Belgie door de Belgische partner.
Maar het is geen gebruikelijke procedure die elke ambtenaar kent.
Het zou me nogal een zware discriminatie zijn dat je als eu-burger in Belgie enkel kan trouwen met een Belg én niet wettelijk samenwonen...

jojan

#25 , 21 nov 2011 12:28

Eylis: het kan wel maar dan moet je de duurzaamheid van de relatie bewijzen... Ik heb geen tijd noch zin om dit te blijven herhalen: lees de links die ik postte.

pizzaman
Topic Starter

#26 , 21 nov 2011 12:32

hey eylis,

dat bedoel ik effectief inderdaad, die wet die discriminatie maakt tussen wettelijk samenwonen en trouwen zou dan moeten vernietigd worden door de rechter indien dit zo is, nietwaar?

tenzij iemand mij kan vertellen of trouwen ook pas vanaf 21 is voor 2 EU burgers??

jojan

#27 , 21 nov 2011 12:36

Gehuwden en niet-gehuwden mogen anders behandeld worden in België - dat valt niet onder de anti-discriminatiewetgeving.

eylis

#28 , 21 nov 2011 12:51

met een beetje creativiteit bewijs je makkelijk een "duurzame relatie van 2 jaar"
Geen enkele gemeente die er over gaat struikelen dat je in werkelijkheid elkaar een paar maanden minder lang kent of dat je het niet met harde papieren bewijzen kan aantonen dat het over 2 jaar gaat. Immers: het gaat over een duitse dame, niet over een vluchtende oejsbeek zonder opleiding en zonder portemonnee.
zolang je wat mails kan afprinten, getuigenissen van de ouders kan verzamelen enz... Zal dat aanvaard worden.
alleen moet de gemeente-anbtenaar wel eerst goed zijn papieren in de schuif lezen, en de juiste.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#29 , 21 nov 2011 13:13

Als zoals reeds gezegd uw vriendin ofwel hier werkt ofwel een eigen inkomen heeft ofwel een student is kan ze perfect in België verblijven.

roharro

#30 , 21 nov 2011 13:57

Als zoals reeds gezegd uw vriendin ofwel hier werkt ofwel een eigen inkomen heeft ofwel een student is kan ze perfect in België verblijven.
Inderdaad. En dan kunnen jullie ook wettelijk samenwonen. De leeftijdsbeperking van 21 j heeft enkel betrekking op binnenkomen van het land, niet op wettelijk samenwonen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”