samenwonen met EU staatsburger vanaf 21 jaar?

pizzaman
Topic Starter

samenwonen met EU staatsburger vanaf 21 jaar?

#1 , 20 nov 2011 20:13

Beste mensen,

Ik zit met een vervelende kwestie, namelijk wil ik wettelijk samenwonen in Belgie met een meisje met de Duitse nationaliteit, ze is dus EU-staatsburger.

Ikzelf heb de Belgische nationaliteit.

We willen dus dat ze een verblijfsvergunning krijgt op basis van een duurzame relatie.

Ik ben 23 jaar en zij is 19 jaar.

Toen we naar het gemeentehuis gingen zei men ons dat we bepaalde documenten moesten bezorgen en vertalen naar het Nederlands. Zoals bewijs van uitschrijving, geboorteakte, bewijs van ongehuwdheid.

Enkele weken na het indienen van ons dossier kregen we een brief waarin staat dat we beide minimum 21 jaar moeten zijn om te kunnen samenwonen.

Nu heb ik 2 vragen

1. Klopt dit inderdaad en op basis van welke wet?
2. Is dit geen discriminatie tussen EU burgers, aangezien je toch op 18 jaar kan trouwen, dus ook samenwonen???

Ik heb de indruk dat de mensen op het gemeentehuis zich vergissen met de wet op gezinsherening waarbij een EU burger een partner van buiten de EU wil laten overkomen.

Wie denkt mij te kunnen helpen met juiste info?

Ik word namelijk gek van die domme wet, moest die echt bestaan! Want dan zijn EU burgers in de realiteit helemaal niet gelijk...

Alvast bedankt voor de reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 nov 2011 21:48

Vind ik zeer raar.
zie
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel/samenwonen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij mijn weten
Een EU burger woont en werkt waar hij/zij wil in de EU.
Mogelijk is werk of eigen inkomen hier een sleutelwoord?
Laatst gewijzigd door Franciscus op 20 nov 2011 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 20 nov 2011 21:57

Indien je niet kan bewijzen dat je met dat meisje meer dan een jaar hebt samengewoond dan klopt het dat men weigert, vrees ik.
zie:
http://www.medimmigrant.be/uploads/Gezo ... _nov08.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tenzij het meisje hier al wettelijk verblijft, dan is het voldoende meerderjarig te zijn om wettelijk te kunnen samenwonen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

eylis

#4 , 21 nov 2011 09:46

sorry roharro, maar een EUburger is géén immigrant... je kan volstrekt wettelijk samenwonen met een EU-burger en vermits ze meerderjarig is is er géén toelating nodig van de ouders. Bewijs van ongehuwdzijn kan kloppen. Dat kan eenvoudig met een gezegeld attest van burgerlijke staat van haar gemeente.
en je kan perfect meteen beginnen "wettelijk" samenwonen. Daarvoor hebben ze dat ook uitgevonden die formule: om meteen wettelijk beschermd te zijn als je wil samenwonen.
ik geloof dat de bediende van de dienst bevolking een beetje totaal in de war was mbt de wetgeving voor niet-EUburgers.
Ofwel avond ervoor teveel pintjes.

eylis

#5 , 21 nov 2011 09:56

ha hier zit het steekje:
roharro: je formuleert het verkeerd: je moet niet meer dan een jaar samengewoond hebben, maar:
je moet in geval de partner nog geen er nog géén D-visum heeft kunnen aantonen de partners een duurzame relatie hebben van één jaar (door mails, bewijzen van bezoeken, brieven, getuigen enz... maar dat betekent niet dat je al een jaar moet samengewoond hebben) en dan in het kader van de visum D aanvragen voor wettelijke samenwoning.
Dan moeten beiden ook binnen de 6 maanden deze wettelijke samenwoning beverstigen bij de gemeente.
eens het koppel samenwoont, kan het D-visum verlengd worden per jaar op voorwaarde dat de samenleving wordt voortgezet.

pizzaman
Topic Starter

#6 , 21 nov 2011 10:10

Beste mensen,

Bedankt voor jullie antwoorden.

Het zit namelijk zo dat het probleem niet is dat we niet langer dan 1 jaar samen zijn. Bovendien zeggen ze dat het 2 jaar is. Al onze documenten zijn correct.

Ze beweren echter dat we beide de leeftijd van 21 jaar moeten hebben.

heeft iemand een referentie op welke wetsartikel ik mij kan beroepen om mijn gelijk te bewijzen, want zonder wet denk ik dat die mensen daar achter de balie me niet zullen geloven !

En weet iemand of ze zich effectief vergissen met NIET- EU burgers, want daar kan de wet van 21 jaar inderdaad wel van toepassing zijn...

Bovendien denk ik niet dat er discriminatie mag bestaan tussen mensen die willen trouwen of wettelijk samenwonen, die leeftijdsverschil zou niet wettelijk zijn toch?

Nogmaals dank

eylis

#7 , 21 nov 2011 10:40

keer nog eens terug naar de balie van je gemeente. En vraag pertinent naar de wettekst waarop ze zich baseren. Dat moeten ze kunnen aantonen.en als de baliedbediende dat niet kan, vraag je er de dienstchef maar bij. die moet dat weten.
Je kan er donder op zeggen dat de bedoelde regel betrekking heeft op niet-EUburgers. Ik heb de indruk dat ze ook nog verwarren met de wetgeving mbt gezinshereniging.
in de praktijk komen gemengde niet-EU-samenwoningen.huwelijken tegenwoordig voor dan EU-gemengde aanvragen, vermoed ik. dus die regelgeving zit niet zo fris in het geheugen. Of wordt misschien te snel diagnonaal doorgenomen.
woon je in een kleine gemeente?

pizzaman
Topic Starter

#8 , 21 nov 2011 10:51

Beste,

Ik woon in Vilvoorde, dus kan je wel stellen dat 99% van de mensen eerder gaat samenwonen of huwen met iemand van buiten de EU...

Zou me echt niet verbazen, gezien de onprofessionele mensen die daar werken en mijn dossier behandelen.

Daar zitten van die jonge grietjes achter de balie of bijna gepensioneerde oma's die volgens mij niet weten dat de Europese Unie bestaat.

Normaal moet er bij afwijzig van mijn aanvraag verwezen worden naar het wetsartikel toch?

Thx

jojan

#9 , 21 nov 2011 10:52

Er moet een bewijs van duurzame relatie aangetoond worden: Dat wil zeggen dat moet aangetoond worden dat de partners gedurende minstens 1 jaar, voorafgaand aan de aanvraag, onafgebroken in België of een ander land hebben samengewoond. Indien het gaat om een partner van een derdelander met verblijfsrecht in België moeten de partners bovendien op wettige wijze in België of een ander land samengewoond hebben, ofelkaar minstens 2 jaar kennen en regelmatig, telefonisch, via briefwisseling of elektronische berichten met elkaar contact onderhielden, dat zij elkaar voorafgaand aan de aanvraag 3 x ontmoet hebben en dat deze ontmoetingen in totaal 45 dagen of meer bedragen, ofeen gemeenschappelijk kind hebben.

Van een leeftijdsbepaling van minstens 21 jaar heb ik niet meteen wat teruggevonden.

http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingen ... spx?id=130" onclick="window.open(this.href);return false;

jojan

#10 , 21 nov 2011 10:59

Het probleem hier is overigens niet het wettelijke samenwonen, maar wel haar verblijfsrecht in België - om aan het vrij personenverkeer (langer in een lidstaat blijven dan 3 maanden) moeten er een flink aantal voorwaarden vervuld zijn, voornamelijk rond werk - voldoende inkomen hebben om in België te kunnen wonen. Studeert uw vriendin nog of wil zij hier nog studeren? Want voor EU-studenten gelden veel soepelere regels om een langere verblijfsvergunning te krijgen.

jojan

#11 , 21 nov 2011 11:21

ook nog interessant is dit: http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingen ... samenwonen" onclick="window.open(this.href);return false;

pizzaman
Topic Starter

#12 , 21 nov 2011 11:25

beste mensen,

heb intussen gebeld naar de infolijn van vreemdelingenrecht

ze hebben mij gezegd, dat die mensen zich inderdaad vergissen en zich beroepen op de wet ivm gezinshereninging

gezien mijn partner echter EU burger is kan ze zich hier langdurig vestigen op basis van

- economisch actieve burger
- student (hoger onderwijs of voorbereidende cursussen op hoger onderwijs)
- niet economisch actieve burger (mits voldoende bestaandsmiddelen van partner, ouders of indien rentenier)

Dit bewijst weer eens hoe SLECHT bepaalde overheidsinstanties presteren en niet de nodige kennis hebben.

eylis

#13 , 21 nov 2011 11:31

voila, zoals ik zei... ook die regels mbt gezinshereniging hebben ze er duskwansuis bijgelapt.
enne de duurzaamheid van de relatie moet in jullie geval dus NIET aangetoond worden met het bewijs dat jullie al samengewoond hebben....
Vraag gewoon aan de baliebediende dat ze/hij de wetgeving eens uit haar schuif neemt om dat samen te lezen...
en zeg er bij dat je graag de paragraaf wil die gaat over EU-burgers :-)

jojan

#14 , 21 nov 2011 11:34

Uw partner kan zich hier inderdaad vestigen - maar u gaat niet meteen wettelijk kunnen samenwonen. Uw vraag was wettelijk samenwonen met een partner uit een EU-land. Wettelijk samenwonen kan pas vanaf u de duurzaamheid van de relatie bewijst (1 jaar samengewoond hebben). Maar dit soort zaken stelt u beter aan dienst vreemdelingen zaken dan aan uw lokale overheid.

jojan

#15 , 21 nov 2011 11:35

@Eylis: zij kunnen NIET wettelijk gaan samenwonen, wel feitelijk samenwonen, of huwen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”