alimentatie

gernaat60
Topic Starter

alimentatie

#1 , 28 apr 2007 11:10

Mijn vrouw en ik zijn anderhalf jaar getrouwd. Zij heeft een autistisch zoontje uit een eerder huwelijk, ze krijgt een rugzakje van de PGB en verdient hiermee zelf iets van 700 euro p/m (als zorg die ze aan haar eigen kind geeft). Ze heeft ook een baan van 15 uur p/w en verdient hiermee 500 euro p/m. Daarbij krijgt ze nog alimentatie voor dr kind van dr ex, en dat is ongeveer 150 euro p/m, oplopend elk jaar, tot ie 21 is geloof ik. Haar kind is 8 jaar nu.
Ik verdien bijna 1500 euro, en betaal 200 euro alimentatie aan mijn ex (waarvan ik 3 jaar gescheiden ben).
Nu staan mijn huidige vrouw en ik op punt van scheiden, zij wil dit eigenlijk niet, maar t gaat eigenlijk niet langer. Nu dreigt ze mij met alimentatie. Ik denk niet dat dat gerechtvaardigd is, ook omdat ze in principe meer zou kunnen werken omdat haar kind 4 hele dagen op school is. Graag wil ik van U weten, of zij recht heeft op alimentatie van mij?

Mvg Karel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 29 apr 2007 19:02

?Art.301.? 1. De rechtbank kan aan de echtgenoot die de echtscheiding heeft VERKREGEN, uit de goederen en de inkomsten van de andere echtgenoot, een uitkering toekennen die, rekening houdend met zijn inkomsten en mogelijkheden, hem in staat stellen kan in zijn bestaan te voorzien op een gelijkwaardige wijze als tijdens het samenleven...Art.306.Voor de toepassing van de artikelen...301, wordt de echtgenoot die de echtscheiding verkrijgt op grond van artikel 232, eerste lid(=twee jaar feitelijke scheiding), geacht de echtgenoot te zijn tegen wie de echtscheiding is uitgesproken; de rechtbank kan er anders over beslissen indien de eisende echtgenoot het bewijs levert dat de feitelijke scheiding te wijten is aan de fouten en tekortkomingen van de andere echtgenoot.?(Burgerlijk Wetboek).

?Verkregen? = in wiens voordeel is uitgesproken.

Bij echtscheiding door onderlinge toestemming geldt ?Art.1288.Zij zijn ertoe gehouden hun overeenkomst omtrent de volgende punten bij geschrift vast te leggen:4? het bedrag van de eventuele uitkering te betalen door de ene echtgenoot aan de andere, gedurende de proeftijd en na de echtscheiding, de formule voor de eventuele aanpassing van die uitkering aan de kosten van levensonderhoud, de omstandigheden waaronder dit bedrag na de echtscheiding kan worden herzien en de nadere bepalingen ter zake.?(Gerechtelijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”