Na Microsoft nu ook de monopolie van Apple ?

JohnD
Topic Starter

Na Microsoft nu ook de monopolie van Apple ?

#1 , 15 nov 2011 01:16

OCTROOIEN

Eerlijk gezegd begint Apple stilaan te vervelen met hun idiote pogingen om alle vooruitgang te blokkeren .. Persoonlijk ben ik altijd een Apple hater geweest en had ik wel enkele binnenpretjes toen Jobs het loodje legde, maar dat zal wel aan mijn slecht karakter liggen.. Dit bericht is al wel enkele maanden oud ...
Meerdere octrooien

Apple diende een klacht in die betrekking had op zijn octrooien en rechten voor de iPad 1 en 2 en iPhone 3G en 4. Samsung zou inbreuk gepleegd hebben met de tablets Galaxy Tab, de Tab 10.1 en 10.1v en met de smartphones Galaxy S, SII en Ace. De octrooien gaan over het volgende:

- EP 2.058.86: wijze van scrollen/bladeren in fotogalerij.
- EP 2.098.948: opnemen van een flag in verband met meerdere schermaanrakingen, waarvan Samsung gebruik zou maken door toepassing van het besturingssysteem Android 2.3 of hogere versie.
- EP 1.964.022: wijze van ontgrendelen van een draagbaar apparaat door op het aanraakscherm een unlock-image op een bepaalde manier te verslepen.

De rechter besloot alleen de inbreuk op ‘de wijze van scrollen/bladeren in een fotogalerij’ op de drie vermelde smartphones te aanvaarden, maar niet op de tablets. Het handelsverbod gaat in op 13 oktober.

Gallery-app aangepast
Samsung laat ondertussen weten de telefoons gewoon verder te blijven verkopen. Een update van de gallery-app zorgt ervoor dat het betrokken patent niet meer wordt geschonden. Interessant weetje: de gallery-app is een onderdeel van Android en wordt dus ook door andere fabrikanten gebruikt.

Octrooien mogen dan wel een nuttig instrument zijn om je ideeën te beschermen, maar we vragen ons eerlijk af waar het naartoe moet als elke handeling in een mobiele telefoon bezwaard wordt met een octrooi. De manier waarop je door foto’s bladert is zo natuurlijk dat zowel een kind als een bejaarde het bijna onmiddellijk vat.

De handeling lijkt overigens verdacht veel op het omslaan van een bladzijde in een klassiek, papieren fotoboek. Waar ligt de grens tussen de bescherming van innovatieve ideeën en het botweg hinderen van de concurrentie?
Ja, botweg alle vooruitgang blokkeren daar zijn ze goed in bij Apple. Trouwens hoeveel jaren gaan de slaafse fans dezelfde monotonie bij de iPhone toestellen nog blijven slikken (nu reeds 4 jaar)? Zielig. Zelfde jasje al vele jaren ... Alles behalve vooruitgang als u het mij vraagt. Daarom werd de iPhone 5 dus ook afgevoerd. http://www.zdnet.be/news/133160/iphone- ... -fabeltje/" onclick="window.open(this.href);return false;
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
huurder45

#2 , 15 nov 2011 01:50

Toevallig naar 2be gekeken daarjuist?:D

JohnD
Topic Starter

#3 , 15 nov 2011 11:25

Nee toch niet. Ik haal dit uit een artikeltje van Augustus ll. Wat heb ik dan gemist in 2be ? Maar dat iPhone brol is bewijst dit. http://www.youtube.com/watch?v=elKxgsrJFhw" onclick="window.open(this.href);return false;
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

jojan

#4 , 15 nov 2011 11:57

het noemen van namen mag op dit forum nog steeds niet hoor ;-)

Drone

#5 , 15 nov 2011 12:30

het noemen van namen mag op dit forum nog steeds niet hoor ;-)

het noemen van grote merken word door de vingers gezien, juist omdat die firma's soms een bepaalde aanpak vragen bij "problemen" en zonder naam word dit dan moeilijk ;)

Vandebos

#6 , 15 nov 2011 13:12

uhu en waar is hier die aanpak in jouw probleem nodig? :twisted:

Lightning

#7 , 15 nov 2011 18:34

Ik snap niet goed waarom dit topic door de moderators gedoogd wordt? De TS heeft niet eens een vraag!

JohnD
Topic Starter

#8 , 15 nov 2011 20:32

Ik snap niet goed waarom dit topic door de moderators gedoogd wordt? De TS heeft niet eens een vraag!
Een poster of TS hoeft niet altijd een vraag te hebben dacht ik. Het aankaarten van een probleem of misbruik (octrooimisbruik) is genoeg om een discussie te starten. Ik vond het ernstig genoeg om het niet in de caferubriek te plaatsen.

Vandebos

#9 , 15 nov 2011 21:16

ieder bedrijf zondigt tegen octrooirecht. De gehele basis van octrooirecht is a) nationaal gebaseerd, b) internationaal niet gecoördineerd, c) gebaseerd op principes uit de laat 19de, vroeg 20ste eeuw en bijgevolg niet meer actueel naar moderne maatstaven.
Dat heeft als resultaat dat men voor de meest waanzinnige concepten een octrooi kan aanvragen met alle gevolgen van dien. (zoals bedrijven die een gevoelig deel van hun R!D budgetten spenderen aan ofwel het bekomen ofwel het juridisch ontduiken van octrooien.

Nog zo een gek octrooi, een bekende Belgische bioscoopuitbater heeft een wereldwijd octrooi op een bepaalde hellingshoek voor de plaatsing van zetels in bioscoopzalen. Iedere andere uitbater die deze onder die hoek wil plaatsen dient... toestemming te hebben.

JohnD
Topic Starter

#10 , 16 nov 2011 00:14

Eindelijk een antwoord dat verhelderend is. Er zou dus dringend wat moeten gedaan worden zodat er geen octrooien kunnen worden genomen die voor iedereen een vooruitgang in de weg staan en enkel tot doel hebben een monopolietoestand te verstevigen.

Terug naar “Andere”