Hoofdboeker 100% aansprakelijk?

MrStone
Topic Starter

Hoofdboeker 100% aansprakelijk?

#1 , 12 nov 2011 13:15

Beste forumleden,

I.v.m. de kwestie uit mijn vorige topic zit ik met een onderling probleem.

Situatie:
Wij boeken met 3 een reis, ik schrijf mij op als hoofdboeker, de 2 andere partijen schrijven zich op als medereizigers.
1 van de medereizigers laat na een aantal dagen weten dat hij niet meekan wegens niet verkregen verlof. Daar wij hadden afgesproken dat we of met 3 of helemaal niet gingen gaan zijn wij opzoek gegaan naar een vervanger, deze niet gevonden. Als gevolg daarvan heb ik de reis geannuleerd (omdat de medereiziger zijn mondelinge overeenkomst verbroken had). Toen ik daarop een aanmaning tot betaling van de aanbetaling ontving, heb ik de reisagent laten weten dat ze deze mochten doorsturen naar de medereiziger die afgezegd had, zo gezegd zo gedaan, probleem opgelost... dacht ik.

Nu 10 en een halve maand later ontvang ik een brief van een incassobureau om de aanbetaling te innen. Ik neem contact op met de medereiziger die me vertelt dat hij de aanbetaling nooit betaald heeft. Waarop ik hem zeg dat hij het bedrag dringend moet betalen, hij gaat niet akkoord, waarop ik als goede vriend zeg dat ik wel 1/3 wil betalen (voor zijn stommiteiten). Nu volgt het andere probleem, medereiziger 2 heeft de laatste maanden niet veel contact met ons en wil niet bijleggen (wat ik hem niet kwalijk neem want hij heeft zich gehouden aan de afspraken zoals ik). Waarop ik dan tegen medereiziger 1 zeg dat hij 2/3 moet regelen, waarop hij antwoord, ik trek me er niets meer van aan, het is u probleem, mij kunnen ze niets maken.

Nu is dus mijn vraag, kan ik eisen van het incassobureau dat ze het bedrag door 3 delen en elk van de partijen voor 1/3 aanspreken?

In de AVs lees ik:
"Reiziger:

a. de wederpartij van de reisorganisator, of

b. degene te wiens behoeve de reis is bedongen en die dat beding heeft

aanvaard, of

c. degene aan wie overeenkomstig artikel 8 van deze voorwaarden de rechtsverhouding tot de reisorganisator is overgedragen."

En aangezien wij met 3 de algemene voorwaarden aanvaard hebben lijkt mij dit mogelijk, maar is dit in de praktijk ook zo?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 12 nov 2011 13:28

Wie heeft effectief de bestelling geplaatst? Dat is de enige persoon die t.o.v. de reisorganisator een verbintenis is aangegaan.
U kunt immers buiten uzelf geen andere personen mede-contractant maken. U kunt hen immers geen verbintenis met een derde opleggen. Dat kunnen die andere personen enkel zelf, dus persoonlijk doen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

MrStone
Topic Starter

#3 , 12 nov 2011 13:59

Wie heeft effectief de bestelling geplaatst? Dat is de enige persoon die t.o.v. de reisorganisator een verbintenis is aangegaan.
U kunt immers buiten uzelf geen andere personen mede-contractant maken. U kunt hen immers geen verbintenis met een derde opleggen. Dat kunnen die andere personen enkel zelf, dus persoonlijk doen.
Ik als hoofdboeker heb de bestelling geplaatst denkik? In praktijk zijn wij met 3 samengekomen, ieder heeft zijn eigen gegevens ingevuld en allemaal akkoord gegaan met de AVs.
Wij hadden wel mondeling afgesproken dat ieder voor zich akkoord ging en moest opdraaien voor de eventuele kosten voortvloeiend van een annulatie of dergelijke, maar deze mondelinge verbintenis is natuurlijk niets waard.

Reclame

roharro

#4 , 12 nov 2011 14:00

Dat is wel minder goed nieuws, wij hadden wel mondeling afgesproken dat ieder voor zich akkoord ging en moest opdraaien voor de eventuele kosten voortvloeiend van een annulatie of dergelijke, maar deze mondelinge verbintenis is natuurlijk niets waard.
Helaas is het zo. Wel niet netjes dat mondelinge afspraken niet worden nagekomen.

MrStone
Topic Starter

#5 , 12 nov 2011 14:41

Ik kom hier nog wel hetvolgende tegen bij de AVs:
6. Aanmelder:
a. Degene die namens of ten behoeve van een ander een overeenkomst aangaat (de aanmelder), is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die uit de overeenkomst voortvloeien.
b. Alle verkeer (ook het betalingsverkeer) tussen de reiziger(s) enerzijds en de reisorganisatie en/of het boekingskantoor anderzijds verloopt uitsluitend via de aanmelder.
c. De (andere) reiziger(s) is (zijn) voor zijn (hun) eigen deel aansprakelijk.
Dus zijn wij wel met zen 3en aansprakelijk of vergis ik me?

Hoofdelijke aansprakelijkheid:
Hoofdelijke aansprakelijkheid betekent dat wanneer meerdere personen gezamenlijk een schuld aangaan, de schuldeiser het volledige bedrag bij elk van hen kan opeisen. De schuldeiser heeft tegenover ieder van hen recht op nakoming van het geheel.
Degene die wordt aangesproken voor het geheel heeft overigens wel regres op zijn medeschuldenaren, dat wil zeggen hij kan het deel waarvoor hij "teveel" is aangesproken bij die medeschuldenaren opeisen.
Ergens anders in de AVs vind ik ook nog:
2. De aanmelder, de reiziger en degene die hem vervangt zijn hoofdelijk aansprakelijk tegenover de reisorganisator voor de betaling van het nog verschuldigde gedeelte van de reissom, de in artikel 7 lid 1 bedoelde wijzigings- en communicatiekosten en de eventuele extra kosten als gevolg van de vervanging.
Waar men weer spreekt over hoofdelijke aansprakelijkheid

roharro

#6 , 12 nov 2011 14:47

Degene die namens of ten behoeve van een ander een overeenkomst aangaat (de aanmelder), is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die uit de overeenkomst voortvloeien.
Betekent dat degene die bestelt alle verantwoordelijlkheid draagt!

Alle verkeer (ook het betalingsverkeer) tussen de reiziger(s) enerzijds en de reisorganisatie en/of het boekingskantoor anderzijds verloopt uitsluitend via de aanmelder.
Houdt in dat de reisorganisator zich niets aantrekt van de afspraken tussen degene die besteld heeft en de mede-reizigers.

MrStone
Topic Starter

#7 , 12 nov 2011 14:55

Degene die namens of ten behoeve van een ander een overeenkomst aangaat (de aanmelder), is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die uit de overeenkomst voortvloeien.
Betekent dat degene die bestelt alle verantwoordelijlkheid draagt!

Alle verkeer (ook het betalingsverkeer) tussen de reiziger(s) enerzijds en de reisorganisatie en/of het boekingskantoor anderzijds verloopt uitsluitend via de aanmelder.
Houdt in dat de reisorganisator zich niets aantrekt van de afspraken tussen degene die besteld heeft en de mede-reizigers.
Ok bedankt voor de toelichtingen ;)

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 nov 2011 16:24

Blijkbaar moet MrStone nog heel wat leren over het lezen van AV's :mrgreen:

artemis

#9 , 12 nov 2011 17:04

..... maar ook over 'zogenaamde' vrienden.

Moraal van het verhaal:
a) Als je een reis met andere vrienden boekt, moet ieder eerst verifiëren of hij die periode wel kan. Het was een beetje een stommiteit van die ene vriend om niet eerst te checken of hij die periode wel verlof kon krijgen.
b) Als er (een voorschot) moet betaald worden, laat ieder dan onmiddellijk zijn deel ervan bijdragen.

Ik heb mijn lessen vroeger ook moeten leren hoor. Een huisje in de Ardennen huren om met x aantal vrienden naartoe te gaan en alles zelf voorschieten. Op het laatste moment zijn er dan die afhaken omdat het slecht weer is of omdat ze een bepaald feestje absoluut niet willen missen :roll:

Maar dit is wel een dure les.
Ik denk dat het internet daar voor veel tussenzit, het is toch zo makkelijk en onpersoonlijk om op een paar knopjes te drukken. In een fysisch reisbureau kan je hetzelfde doen maar net iets minder onbezonnen denk ik zo.

MrStone
Topic Starter

#10 , 12 nov 2011 17:54

..... maar ook over 'zogenaamde' vrienden.

Moraal van het verhaal:
a) Als je een reis met andere vrienden boekt, moet ieder eerst verifiëren of hij die periode wel kan. Het was een beetje een stommiteit van die ene vriend om niet eerst te checken of hij die periode wel verlof kon krijgen.
b) Als er (een voorschot) moet betaald worden, laat ieder dan onmiddellijk zijn deel ervan bijdragen.

Ik heb mijn lessen vroeger ook moeten leren hoor. Een huisje in de Ardennen huren om met x aantal vrienden naartoe te gaan en alles zelf voorschieten. Op het laatste moment zijn er dan die afhaken omdat het slecht weer is of omdat ze een bepaald feestje absoluut niet willen missen :roll:

Maar dit is wel een dure les.
Ik denk dat het internet daar voor veel tussenzit, het is toch zo makkelijk en onpersoonlijk om op een paar knopjes te drukken. In een fysisch reisbureau kan je hetzelfde doen maar net iets minder onbezonnen denk ik zo.
Jep AVs zullen vanaf heden meer aandacht krijgen om mee te beginnen, en inderdaad het zogenaamde vrienden aspect.
Ik zorg er speciaal voor dat we allemaal samen alles invullen zodat dit voorkomen kon worden. Het probleem is ook een beetje dat medereiziger niet wil begrijpen dat het zijn verantwoordelijkheid is, begin vaker en vaker te denken dat hij nog niet bekwaam is om zelf beslissingen te maken, of hij heeft mij van dag 1 bedrogen aangezien hij nu zegt, brief komt bij jou, jouw probleem.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 nov 2011 19:03

U stelt de beide andere via As op de hoogte en eventueel ook in gebreke ( zeker de weigeraar) die oorzaak van probleem is.
U zal wel verband tussen feit en schade moeten bewijzen.

MrStone
Topic Starter

#12 , 19 nov 2011 13:55

U stelt de beide andere via As op de hoogte en eventueel ook in gebreke ( zeker de weigeraar) die oorzaak van probleem is.
U zal wel verband tussen feit en schade moeten bewijzen.
Dit heb ik gedaan en ieder van de betrokkene heeft zijn verantwoordelijkheid opgenomen, eind goed al goed dus.
Maar het belangrijkste van deze kwestie is de les die ik hiervan geleerd heb ;).

Terug naar “Consumenten Koop”