Mijn zoon wil een appartement huren. De nodige afspreken waren gebeurd maar op het laatste moment bleek de woning niet klaar te zijn en werd de definitieve datum van overhandiging van de sleutel met een maand uitgesteld.
Na een maand wordt de sleutel overhandigd en blijkt de woning nog steeds niet klaar te zijn. Balustrades van de trap en terras ontbreken, muren beschadigd, deurstijlen niet afgewerkt, keukenkasten die niet open gaan, elektrische installatie niet in orde, geen toegang tot de elektriciteitskast (staat in een ander gedeelte van de woning welke apart verhuurd wordt van het appartement, wandgasketel hangt in slaapkamer, dakbedekking niet afgewerkt en ligt los, vochtvlekken op de muur. kortom in totaal hebben we meer dan 40 mankementen gevonden.
De eigenaar is zijn belofte niet nagekomen en weigert om de waarborg terug vrij te geven. Ondertussen zit mijn zoon nog steeds zonder woning en moet hij elke dag 1,5hr rijden van Gent naar Lommel en omgekeerd.
Mijn zoon had aangegeven om dergelijk appartement niet meer te willen huren omdat het nog niet in orde is. Hij kan er ook niet meer op wachtten tot het klaar is want dat duurt te lang. Via een telefonisch gesprek had de verhuurder hier mee ingestemd, maar wou dit 10 minuten later via mail niet meer bevestigen en sprak over contractbreuk door mijn zoon en over schadevergoedingen. Dit terwijl hij zelf niet in orde is.
We hebben ondertussen een raadsman ingeschakeld welke een aangetekend schrijven heeft gericht naar de verhuurder met de mededeling dat deze laatste in gebreke is gebleven en de vraag om de waarborg terug vrij te maken.
Er was voordien geen plaatsbeschrijving opgemaakt, wat ik zelf al heel raar vond. Ook het EPC-certificaat weigert men te laten zien. Men beweert wel dat de elektrische installatie gekeurd is, maar ik kan met harde bewijzen aantonen dat er na de keuring mee geknoeid is (zit zelf in het vak).
Kunnen wij de woning op eenvoudig verzoek laten verzegelen, want de vrees bestaat dat de eigenaar achter mijn zoon zijn rug het appartement betreed om bewijzen te verwijderen?