belangenvermening bij bijberoep

gw728
Topic Starter

belangenvermening bij bijberoep

#1 , 09 nov 2011 22:57

Is het toegestaan om als fulltime aankoper in de privésector in bijberoep een activiteit uit te oefenen welke in lijn loopt met de activiteiten uit je fulltime job?

Meer concreet:
Mag ik mijn marktkennis als aankoper gebruiken om in bijberoep leveranciers, waarvan ik de contacten heb uit mijn full time job, te koppelen aan nieuwe klanten om zo een inkomen te krijgen in bijberoep?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 10 nov 2011 08:27

als je je werkgever hiervan op de hoogte brengt én hij daarmee akkoord is: ja.

oneerlijke concurrentie met je werkgever is het mogelijks voorwerp van een ontslag om dringende reden mét schadevergoeding. En je bent 99% oneerlijk bezig als je rechtstreeks je leveranciers van je werkgever gebruikt voor eigen voordeel (een parallel handeltje naast je huidige job maken).

gw728
Topic Starter

#3 , 13 nov 2011 18:03

Dag JVP, bedankt voor je input.

oneerlijke concurrentie... mijn werkgever is eindverbruiker dus het enige rechtstreekse nadeel dat mijn werkgever kan ondervinden zou zijn dat de grondstofprijzen zouden stijgen omwille van een hogere vraag welke ik zou creëren. En dan gaan we er vanuit dat ik het héél, héél goed doe :)
Een ander, eerder vergezocht, nadeel zou kunnen zijn dat ik de concurrenten (eveneens eindverbruikers) van mijn werkgever in contact breng met goedkopere bronnen voor grondstoffen en zo mijn werkgever een nadeel bezorg. Echter omdat mijn werkgever in zulke nichemarkt opereert is de kans zeer klein dat betreffende grondstoffen bij de concurrenten terecht komen.

Hoe dan ook, u gaf mij het antwoord, welke ik enigszins verwachtte.
Dan ik mezelf later nooit verwijten dat ik niet van deze opportuniteit genoten heb...

Reclame

JPV

#4 , 13 nov 2011 20:12

dat nadeel is niet zo vergezocht... als je met de concurrenten van je eigen werkgever samenwerkt en hen goedkopere grondstoffen aanbiedt dan deze die je eigen werkgever gebruikt (en hem bvb niet de mogelijkheid geven om deze te gebruiken), is dat misbruik van je kennis.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”