Ook bij uitlenen uit de bibliotheek gelden er regels. En een boek volledig kopieren is dus altijd verboden zonder uitdrukkelijke toestemming.Tot daar het bestaansrecht van bibliotheken.Het is nochtans eenvoudig: als je een boek wil, moet je het kopen.
Laat ons eerlijk wezen: wie een boek wil lezen voor het plezier, koopt of ontleent het. Een boek lezen op een scherm is niet aangenaam. Een boek volledig kopieren is duurder dan het boek kopen.Hoe zou je het zelf vinden als schrijver als je boek niet verkoopt, maar iedereen blijkt wel ingescande versies uit te wisselen?
Een zelf aangekocht boek volledig kopieëren is helemaal niet verboden. Je mag de kopie uiteraard niet verspreiden, maar voor eigen gebruik een kopie maken van je eigen boek (bijvoorbeeld om aantekeningen te maken die je niet in het originele boek wil zetten), mag perfect.En een boek volledig kopieren is dus altijd verboden zonder uitdrukkelijke toestemming.
Vanzelfsprekend is het aan de topic starter. Vandaar dat ik meegeef dat mijn opmerking slechts een eerste reactie is en geen juridisch advies. Te veel elementen blijven onduidelijk op dit ogenblik.Een zelf aangekocht boek volledig kopieëren is helemaal niet verboden. Je mag de kopie uiteraard niet verspreiden, maar voor eigen gebruik een kopie maken van je eigen boek (bijvoorbeeld om aantekeningen te maken die je niet in het originele boek wil zetten), mag perfect.En een boek volledig kopieren is dus altijd verboden zonder uitdrukkelijke toestemming.
Wat de reactie van Sirius_Legal betreft: je kan het inderdaad "hard spelen" t.o.v. de auteur, maar als hij het even hard gaat spelen, zullen de boetes mogelijk hoger uitkomen dan de minnelijke schikking die hij nu voorstelt (om nog niet te spreken over kosten voor een advocaat). Het is aan de topic starter om te bepalen wat ze wil doen...
De uitzondering op het auteursrecht voor wat betreft de thuiskopie geldt enkel voor film en muziekEen zelf aangekocht boek volledig kopieëren is helemaal niet verboden. Je mag de kopie uiteraard niet verspreiden, maar voor eigen gebruik een kopie maken van je eigen boek (bijvoorbeeld om aantekeningen te maken die je niet in het originele boek wil zetten), mag perfect.En een boek volledig kopieren is dus altijd verboden zonder uitdrukkelijke toestemming.
En wie gaat controleren wat je thuis doet? Ik denk niet dat er ooit al één iemand veroordeeld is omdat die een kopie van een boek gemaakt heeft voor zichzelf. In de teksten staat trouwens dat je fragmenten uit het boek mag kopieren. Dus als je een boek volledig kopiert, en de de kopieën in 10 stapeltjes legt, heb je 10 keer een fragment uit het boek voor privaat gebruik en ben je in orde. (Om maar te zeggen dat dergelijke wetteksten in praktijk oncontroleerbaar zijn).De uitzondering op het auteursrecht voor wat betreft de thuiskopie geldt enkel voor film en muziek.
Dat is allemaal best mogelijk, maar in een situatie zoals deze is de zaak veel duidelijker: een boek dat volledig op het internet staat, is ook volledig gereproduceerd. En je hebt geen juridische grond om je te verdedigen met het argument dat het om een thuiskopie ging, dat is alles. Ik vraag niet om big brother-toestanden, ik geef enkel weer wat er van toepassing is.En wie gaat controleren wat je thuis doet? Ik denk niet dat er ooit al één iemand veroordeeld is omdat die een kopie van een boek gemaakt heeft voor zichzelf. In de teksten staat trouwens dat je fragmenten uit het boek mag kopieren. Dus als je een boek volledig kopiert, en de de kopieën in 10 stapeltjes legt, heb je 10 keer een fragment uit het boek voor privaat gebruik en ben je in orde. (Om maar te zeggen dat dergelijke wetteksten in praktijk oncontroleerbaar zijn).De uitzondering op het auteursrecht voor wat betreft de thuiskopie geldt enkel voor film en muziek.
Er is een uitzondering op het auteursrecht "voor onderwijs en/of wetenschappelijk onderzoek" die onder meer toestaatTijdens mijn opleiding aan de hogeschool deed ik niets anders dan lessen kopiëren uit handleidingen en werkblaadjes maken door oefeningen uit andere handleiding te nemen. Idem bij het ontwerpen van werkbundels. Deze bundels zijn een samenvatting van handleidingen, zonnekindjes, internet, enz. Iedereen deed dit en doet dit nog steeds! Later ging ik over op scannen om de kosten te drukken. Dit doet mij nu de das om. Als ik correct wil omgaan met de auteursrechten moet ik dan al die handleidingen zelf aankopen om te gebruiken tijdens mijn stage/ of nu voor mijn werk?
Er is een uitzondering op het auteursrecht "voor onderwijs en/of wetenschappelijk onderzoek" die onder meer toestaatTijdens mijn opleiding aan de hogeschool deed ik niets anders dan lessen kopiëren uit handleidingen en werkblaadjes maken door oefeningen uit andere handleiding te nemen. Idem bij het ontwerpen van werkbundels. Deze bundels zijn een samenvatting van handleidingen, zonnekindjes, internet, enz. Iedereen deed dit en doet dit nog steeds! Later ging ik over op scannen om de kosten te drukken. Dit doet mij nu de das om. Als ik correct wil omgaan met de auteursrechten moet ik dan al die handleidingen zelf aankopen om te gebruiken tijdens mijn stage/ of nu voor mijn werk?
" -Citaten uit een werk: de reproductie van een fragment van een werk voor doeleinden van kritiek of onderwijs, bijvoorbeeld om een recent verschenen boek te bespreken, of in een wetenschappelijk werk
- Bloemlezingen bestemd voor het onderwijs.
- Reprografie, dit wil zeggen het op papier fotokopiëren van artikelen of van korte fragmenten van werken"
Dat mag je dus gerust doen. Maar als je een complete handleiding of volledig boek wil, dan moet je dat inderdaad kopen. Dat is nu toch niet zo onlogisch of vreemd? Jij wordt toch ook betaald voor je werk? Wat zou je er van vinden als de school jouw lessen zou filmen, die in de klas voor de leerlingen afspeelt, maar jou dan bedankt voor bewezen diensten, ontslaat en niks meer betaalt?
Die lees je nu ook niet meteen voor je plezier, niet?kan je me dan eens een paar juridische boeken kopieren? :pLaat ons eerlijk wezen: wie een boek wil lezen voor het plezier, koopt of ontleent het. Een boek lezen op een scherm is niet aangenaam. Een boek volledig kopieren is duurder dan het boek kopen.
Ik zou u de bibliotheek aanraden, dan. Zoals ik reeds schreef, kopieer ik enkel voor eigen gebruikboa... alles over sportrecht wel en dat zijn vaak dure boeken/tijdschriften