traiteur dreigt naar advocaat te gaan? Kan dat?

sofie001
Topic Starter

traiteur dreigt naar advocaat te gaan? Kan dat?

#1 , 10 nov 2011 14:25

Hallo, wij hebben vorige week ons trouwfeest gegeven, maar de traiteur is nog niet betaald.
Hij heeft dit eigenlijk volledig in het zwart gedaan en er staat nergens niks op papier en ik heb ook helemaal niks getekend.
Nu ben ik vlak na de trouw ziek geweest waardoor het eigenlijk een beetje uitgelopen is om te betalen en nu heb ik vandaag een sms gehad dat als ik niet onmiddellijk betaal hij naar zijn advocaat stapt. Ik wil dit gerust allemaal betalen, maar ik hou er niet van dat hij met vanalles dreigt. Hij heeft zelfs bij mijn vader aan de deur al gestaan om zijn geld te vragen.
Kan hij mij eigenlijk wel iets doen, als ik niet betaal?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee

#2 , 10 nov 2011 14:42

En gewoon betalen is geen optie nee? Ik snap niet dat je die vraag komt stellen.

loeki

#3 , 10 nov 2011 14:46

Allée het is weer van dat
Waarschijnlijk chique de rode loper uit op stadhuis en kerk
Lekker eten en drinken bij de traiteur

Alles dikke chique voor de buitenwereld en nu........................

Och, even niet aan gedacht, maar er moet ook nog betaald worden

Of dat nu zwart, wit of grijs is, niemand werkt gratis

Smoesjes zijn weer in opbouw: ziek, even geen werk,

Gewoon betalen en anders lekker op de blaren zitten.....................

Reclame

sofie001
Topic Starter

#4 , 10 nov 2011 14:54

jawel, ik wil dit gerust betalen, heb hem zelfs gebeld om te zeggen dat ik ziek was en dat ik zou langskomen van zodra ik me wat beter voelde en toen was dat allemaal in orde.
Maar nu vandaag krijg ik ineens dat bericht en belt mijn vader om te zeggen dat hij daar is geweest.
Ik hou er gewoon niet van dat hij zit te dreigen met een advocaat want hij heeft "volgens mij" geen enkele bewijzen.
En ter informatie het was helemaal niet zo chique en groot zoals je zegt.
En ook niet dat ik het niet kan betalen want het was maar een klein bescheiden feest met alleen wat familie en een paar heel goede vrienden.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 10 nov 2011 14:56

Uw gevoelens doen niet ter zake. Er is geleverd, u moet betalen. Er zullen wel genoeg getuigen geweest zijn zeker die kunnenn bevestigenndat er werd geleverd....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 nov 2011 15:19

Zeg dat je onmiddellijk zal betalen als hij u onmiddellijk een officiele faktuur brengt.
Ben zo eens gaan eten in een redelijk chique restaurant waarvan ik wist dat er zeer veel in het zwart gebeurde. Als rekening kreeg ik een stukje papier uit een gewoon schoolschrift en het verzoek kontant te betalen, want zijn bancontaktterminal was zogezegd stuk. Zegde dat ik geen kontant geld bij me had, en ik dus niet kon betalen, en dat hij dan maar de politie moest laten komen.
Plots bleek zijn terminal op mirakuleuse wijze hersteld en terug te werken. Heb daarna wel nog moeten aandringen op mijn BTW briefje dat hij niet wou geven, totdat ik mijn GSM bovenhaalde en zegde toch nog even naar de politie te bellen. op even mirakuleuse wijze verscheen daar dan een BTW briefje op tafel.
Heb wel geen vriendelijke groet gekregen bij het verlaten van het restaurant. Hoe zou dat komen? :mrgreen:

Justiceseeker

#7 , 10 nov 2011 15:35

jawel, ik wil dit gerust betalen, heb hem zelfs gebeld om te zeggen dat ik ziek was en dat ik zou langskomen van zodra ik me wat beter voelde en toen was dat allemaal in orde.
Maar nu vandaag krijg ik ineens dat bericht en belt mijn vader om te zeggen dat hij daar is geweest.
Ik hou er gewoon niet van dat hij zit te dreigen met een advocaat want hij heeft "volgens mij" geen enkele bewijzen.
En ter informatie het was helemaal niet zo chique en groot zoals je zegt.
En ook niet dat ik het niet kan betalen want het was maar een klein bescheiden feest met alleen wat familie en een paar heel goede vrienden.
"want hij heeft "volgens mij" geen enkele bewijzen..."

Waar haalt U dat er géén bewijzen zijn? Alleen al het aantal getuigen, mogelijke genomen foto's , enz. zullen de rechter, in geval dit ooit moet voorkomen, niet lang laten twijfelen en zal het vermoeden héél snel de bovenhand halen al is er zelfs geen geschrift.

U zou ook beter doen de tegenpartij een ontvangstbewijs te laten tekenen "voor alle kosten als betaald" teneinde zelf niet voor het voorval te staan dat U een 2de maal moet betalen... .

Justiceseeker

ganapathi tantra

#8 , 10 nov 2011 15:50

Natuurlijk siert het u weinig ten overstaan van de forumbezoekers las u een verhaal schetst dat de waarheid zou moeten weerspiegelen en daarna afsluit met:

kan hij iets doen als ik niet betaal ? Deze zin houdt toch voor mij al een bepaalde stelling in anders zou je die vraag als je werkelijk wil betalen niet eens stellen.

Jij bent misschien wat gekrenkt in je trots omdat die traiteur daar aan de deur staat en je sms stuurt maar je moet misschien ook eens in zijn plaats gaan staan
en je de vraag stellen dat er misschien al anderen voor u zijn geweest met een zelfde verhaal maar die dan nooit over de brug gekomen zijn.
Je moet dan ook begrijpen dat door dergelijke verhalen meer en meer ondernemers vanuit hun positie keiharde garanties zullen beginnen vragen zoals bijvoorbeeld
zelfs voor het kleinste feest een kontrakt getekend met alle voorwaarden en dat er van dat vertrouwen van man tot man of in dit geval van man tot vrouw dan weinig
of geen sprake meer is. Nochtans is het hebben van vertrouwen in een ondernemer één van de elementen waarop klanten hun keuze maken.
Daarom vind ik je drijfveer om eventueel niet te betalen wel vrij zwak. Je bent alleen wat gekrenkt door die sms. Maar je moet ook de traiteur zijn positie willen zien
Als u tevreden was van het geleverde voedsel en de diensten die daar eventueel bijhoorden dan moet u diet gewoon netjes betalen en dan pas een telefoontje plegen
naar de traiteir waarin u uw ongenoegen omtrent de dreiging bekend maakt.
Ik begrijp ook uw vraag eingelijk niet zo goed want e ris geen enkele juridische grond waarom u niet zou betalen. Tenzij u door toedoen van de traiteur zo'n gewichts
toename hebt dat u niet meer in uw bruidsjurk kan (grapje hé :lol: )
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Oude Belg

#9 , 10 nov 2011 16:08

Goe bezig ; al prijs met de betaling van het trouwfeest. Als TS nu eventjes zijn naam en adres op de site zet, kunnen we die allemaal opslaan. Dan weten we meteen met welk koppel we absoluut geen zaken moeten doen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Veebee

#10 , 10 nov 2011 16:13

Zeg dat je onmiddellijk zal betalen als hij u onmiddellijk een officiele faktuur brengt.
Ben zo eens gaan eten in een redelijk chique restaurant waarvan ik wist dat er zeer veel in het zwart gebeurde. Als rekening kreeg ik een stukje papier uit een gewoon schoolschrift en het verzoek kontant te betalen, want zijn bancontaktterminal was zogezegd stuk. Zegde dat ik geen kontant geld bij me had, en ik dus niet kon betalen, en dat hij dan maar de politie moest laten komen.
Plots bleek zijn terminal op mirakuleuse wijze hersteld en terug te werken. Heb daarna wel nog moeten aandringen op mijn BTW briefje dat hij niet wou geven, totdat ik mijn GSM bovenhaalde en zegde toch nog even naar de politie te bellen. op even mirakuleuse wijze verscheen daar dan een BTW briefje op tafel.
Heb wel geen vriendelijke groet gekregen bij het verlaten van het restaurant. Hoe zou dat komen? :mrgreen:
Eigenlijk hoop ik dat de factuur dan veel gepeperder uitvalt dan voorzien, want misschien al is afgevraagd waarom er zo een overeenkomst bestond? De TS zal er ook wel beter van geworden zijn of niet soms?

Redrum

#11 , 10 nov 2011 16:26

Je moet dan ook begrijpen dat door dergelijke verhalen meer en meer ondernemers vanuit hun positie keiharde garanties zullen beginnen vragen zoals bijvoorbeeld
zelfs voor het kleinste feest een kontrakt getekend met alle voorwaarden en dat er van dat vertrouwen van man tot man of in dit geval van man tot vrouw dan weinig
of geen sprake meer is.
Een contract/bestelbon lijkt mij nochtans de normale gang van zaken. Me dunkt heeft dat niets met vertrouwen te maken, maar alles met zwart/wit-gebeurens.

Vandebos

#12 , 10 nov 2011 16:29

Gelieve bij de kern van de zaak te blijven.

ippa

#13 , 11 nov 2011 10:05

De traiteur kan uiteraard naar de advocaat gaan ("zwart of wit", "niets op papier",... speelt geen enkele rol).

Vervolg:
* u betaalt de factuur: alles OK

* u betaalt de factuur niet: Proces
--> gevolg : u betaalt de factuur en de proceskosten.

Toffe gaste die Sofie001 .

mvg,
JLD

mava105

#14 , 11 nov 2011 11:20

* u betaalt de factuur niet: Proces
--> gevolg : u betaalt de factuur en de proceskosten.

Welke faktuur? Er is er immers geen, want hij vraagt het geld in 't zwart (dus zonder BTW)
En gaat die traiteur dan volledig vrijuit met zijn zwart geld?

denlowie

#15 , 11 nov 2011 12:27

Welke faktuur? Er is er immers geen, want hij vraagt het geld in 't zwart (dus zonder BTW)
En gaat die traiteur dan volledig vrijuit met zijn zwart geld?
Wie zegt dit dat dit zwart is, heb je soms een glazen bol, deze man kan na betaling nog steeds een faktuur opmaken, en als het voor een particulier is kan hij ook een eenvoudige kasbon geven, ik vind dat men toch te snel aangeeft dat het zwart is.

En wat de BTW betreft, als het voor een particulier is dan is de BTW altijd in de prijs inbegrepen en zeker in de horeca, en een traiteur is ook horca.

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Archief”