Vermoeden fraude arbeidsongeschiktheid

Moraelin
Topic Starter

Vermoeden fraude arbeidsongeschiktheid

#1 , 09 nov 2011 11:45

Ik vermoed dat iemand die onlangst uit de gevangenis gekomen is op frauduleuze wijze zichzelf voor 66% arbeidsongeschikt heeft laten verklaren.
Deze persoon is volledig lichamelijk in orde en alhoewel ik persoonlijk vind dat er psychisch wel iets mis moet zijn met iemand die een gewapende overval pleegt is er verder ook niets dat hem zou beletten te gaan werken.
Vraag: waar kan ik aangifte doen hiervan of een vraag indienenen tot hercontrole van deze arbeidsongeschiktheid ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 09 nov 2011 13:46

Als hij momenteel uitkeringen krijgt van de mutualiteit, zal de mutualiteit zelf controles uitvoeren op de arbeidsongeschiktheid. Anders KAN zijn eventuele werkgever dit doen.

Als u zich bekwaam acht om iemand te onderzoeken en te verklaren dat een persoon niet ziek is en kan gaan werken, dan doet u onrechtmatig aan geneeskunde en kan u gestraft worden met een gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van vijfhonderd frank tot vijfduizend frank. U kan hiervan zelf aangifte doen bij de politie.

Indien u zich niet bekwaam acht om iemand te onderzoeken, laat u best de controle op ziekte over aan de adviserend geneesheren die de controle regelmatig uitvoeren. Ook het RIZIV voert hieromtrent controles bij langdurige ziekte.

roharro

#3 , 09 nov 2011 15:16

Blijkbaar staat de verklikkerlijn weer open......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 nov 2011 16:35

Blijkbaar staat de verklikkerlijn weer open......
Dit begrijp ik niet dat dit bestaat, het is alsof we in 1940 - 1945 zijn !

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”