Defecte hoofdteller stroom

Bemabbodd
Topic Starter

Defecte hoofdteller stroom

#1 , 08 nov 2011 11:19

reeds bijna 4 jaar zat ik hier met een defecte dagmeter zonder dat ik het wist. Eandis en Luminus hebben zomaar 4 jaar hun zin gedaan want ik kreeg ferme eindafrekeningen van Luminus en ferme maandelijkse voorschotten dankzij de heren van Eandis die de verbruiksgegevens doorstuurt naar Luminus. Maar HOE dat nou. Recent bij het invoeren van de meterstanden via de site van Eandis oncorrect naast dagmeter. Direkt gebeld naar Eandis ach ja u dagmeter is defekt. Naar bureel Eandis geweest met de vraag om iemand te sturen maar daar was geen haast bij. Ze komen dan toch eens langs en inderdaad het ontvangstoestel was stuk dit toestel doet de nachtteller op dagteller overzetten. Al bijna 4 JAAR heb ik bij blauw betaald bij heren Luminus op welke verbruiksgegevens! Van Eandis enkel excuses ja onze meteropnemer en technische dienst is in de fout en ze gaan een bolwassing krijgen! Eerst herverdeling Eandis 40 procent DAGTARIEF en 60 procent NACHTTARIEF. Dan komt Luminus zich moeien volgens hun 60 procent DAGTARIEF en 40 procent NACHTTARIEF ! ! Nu terug herverdeling van Eandis 45 procent DAGTARIEF en 55 procent NACHTTARIEF dat is in mijn VOORDEEL. Moet Luminus mij niet al de torenhoge rekeningen die ik hen betaald heb voor een deel terug betalen zo niet is dit afzetterij en diefstal. Moeten zij niet regelmatig kontrole doen op de meterstanden etc... Mijn vraag is dan ook wat kan ik beginnen tegen deze 2 bedrijven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 nov 2011 11:44

Je had reeds bij de eerste hoge rekening moeten reageren per AS. En waarom kluts jij Eandis en Luminus door elkaar. Je krijgt toch je faktuur van Luminus en niet van Eandis? Akkoord, Eandis neemt de meterstanden op en geeft ze door aan Luminus, maar je hebt enkel een kontrakt bij Luminus, en niet bij Eandis.

Tom_kleine

#3 , 08 nov 2011 14:01

Toen je die ferme eindafrekeningen hebt gekregen, heb je toen de meterstanden die erop vermeld stonden gecontroleerd? Ik vermoed dat je dan toch zelf kan zien dat 1 van de 2 tarieven op dezelfde meterstand heeft gestaan? Eandis stuurt om de 2 jaar een meteropnemer langs. Wanneer deze niet aan de meter kan (bij afwezigheid woonst) wordt u per brief of kaart gevraagd de meterstanden zelf te noteren. Dan merk je toch ook dat uw teller niet omschakelt?

Een technisch defect kan altijd voorvallen, en facturen worden via een geautomatiseerd systeem aangemaakt. Aangezien deze situatie al 4 jaar aansleept had u zelf toch ook al onraad kunnen ruiken?

Lees verder ook eens goed de contractvoorwaarden na bij luminus en
http://www.vreg.be/meter-stuk-wat-nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvg

Reclame

vtec

#4 , 08 nov 2011 14:27

Elke maand op dezelfde dag de meterstanden van EGW opnemen en in een spreadsheet steken
(1) een lek (water) of andere anomalie kom je direct te weten
(2) werkt sensibiliserend : zonder enige inboeten qua comfort heb ik op 2 maanden tijd de verhouding in verbruik dag / nacht-tarief teruggebracht van 40/60 naar 30/70; voor 3.500 KwH scheelt dit een slok op de borrel en dat is me die 2' per maand zeker waard. Verder gaat de gasbrander 4-5 maanden uit (dit jaar door het uitzonderlijke weer meer dan 6 maanden) en dat scheelt me ongeveer 22m³ gas per maand als hij gewoon in waakstand staat -> op 5 maanden is dit 110 m³. Dat is in het putje van de winter voldoende om 1 week 'volle bak' te stoken

Bemabbodd
Topic Starter

#5 , 08 nov 2011 19:25

wie is eigenaar van de elektricitetsmeters en verantwoordelijk Eandis toch! Het is aan hun om die eventuele fouten te zien zoals zij mij laten weten hebben en hun excuses hebben aangeboden omdat de meteropnemer, technische diensten dit niet ontdekt heben en dik in de fout zijn gegaan enz... Wie geeft de meterstanden door aan Luminus de netbeheerder zoals overal. Maar welke meterstanden of verbruik geeft Eandis door daar de dagteller jaren stuk was. Heb dit nog nooit meegemaakt en heb zelf gelezen dat de rode cijfertjes bij sommige mensen gewoon doordraaien en ook serieuze rekeningen dienen te betalen. Waarom moet ik opdraaien met de hoge Luminusfacturen terwijl zij enkel het nachtverbruik hebben ontvangen van Eandis. Moet ik elke week gaan kijken in de kelder naar de meters zoals Luminus vraagt ! Niemand. Het is de taak en werk van de netbeheerder waarvoor wij heel veel betalen en wat doen deze heren dikke vette maandwede krijgen en onnoemelijke extra voordelen waarvan je achterover gaat vallen. Het is Luminus die op grote schaal diefstallen pleegt en niet de consument die grof betaald om uiteindelijk de fouten van eerdergenoemde bedrijven aan 't licht te brengen

roharro

#6 , 08 nov 2011 20:02

De wetgever laat toe dat in bepaalde gevallen schattingen worden gemaakt:

- de meter is niet bereikbaar (afwezigheid van de netgebruiker, geen meterstand gekregen...)
- het verbruik, berekend op basis van de laatste index, is onwaarschijnlijk (minimaal of abnormaal hoog)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bemabbodd
Topic Starter

#7 , 10 nov 2011 11:52

Eandis laat mij ook weten dat door de rechtzetting er een deel van dit nachtverbruik nu alsnog aan dagtarief kan aangerekend worden. Dus door het geklungel van het Eandispersoneel met hun riante wedde, extravoordelen onder ander veel goedkoper elektriciteit en gas dan de gewone man en nog heel vele andere extraatjes zal ze nog eens opzoeken amaai schandalig

roharro

#8 , 10 nov 2011 14:59

De weddes vann het eandis personeel hebben hier geen enkel belang. Dat is een onerwerp voor toogdebatten in cagés van lager allooi.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bemabbodd
Topic Starter

#9 , 11 nov 2011 11:43

gij gaat als baas van u personeel ze maar heeeeel vet betalen en maar laten veeeeeeeeeeeeeeel klungelen, in privé is dat C4 at ze hun werk doen zo simpel is het

mava105

#10 , 11 nov 2011 12:20

Niet alles op die ARME sukkelaars steken. als klant heb je ook plichten, zoals het nakijken van uw meter.

Bemabbodd
Topic Starter

#11 , 14 nov 2011 19:41

niet gelezen vandaag op internet Belgie duurste land van de EU inzake elektriciteit, wel dat ze die ARME sukkelaars van Luminus, Eandis etc... nog wat meer betalen en dan nog voor geklungel

Franciscus

#12 , 14 nov 2011 19:53

Heeft uw leverancier een fout gemaakt? neen toch.
Wie geeft de meterstanden door aan eandis ....uzelf toch.

Bemabbodd
Topic Starter

#13 , 15 nov 2011 09:01

Bijna 4 jaar heeft de leverancier zo maar schattingen gemaakt in hun voordeel toch
vermoedelijk. Ik heb nog het verwijt gekregen van mijn leverancier dat ik niet zou akkoord
geweest zijn met de herstelling van de dagmeter. Hallo de dag nadat ik de fout zag op de site
van Eandis was ik al op hun bureel om de toestand op te lossen
Had ik in de maand september mijn meterstanden niet doorgeven via de site van Eandis en gewoon
het kaartje opgestuurd sliepen ze nog misschien.

Tom_kleine

#14 , 15 nov 2011 10:16

U krijgt jaarlijks een afrekening waarop de meterstand staat waarop u gefactureerd wordt. Door uw afrekening te betalen gaat u akkoord met de meterstand die vermeld staat op de factuur. Als u dat 4 jaar hebt gedaan, dan bent u 4 jaar akkoord gegaan met een geschatte meterstand. U had had vanaf de eerste factuur waarop een schatting stond (indien u er niet mee akkoord was) dit moeten betwisten door telefonisch contact op te nemen met het telefoonnummer dat er normaliter enkele centimeters vandaan stond.

mava105

#15 , 15 nov 2011 10:40

Indien er al 4 jaar te hoge schattingen zijn gebeurd en dan een echte meteropname, kan je toch niet bestolen worden. Mogelijks krijg je dan zelfs nog geld terug :) en hebben die dikke mannen van Eandis dus minder :mrgreen: .

Terug naar “Andere”