Vragen fiscaliteit en eot

rolelael
Topic Starter

Vragen fiscaliteit en eot

#1 , 08 nov 2011 11:51

Hallo, wie kan mij wat antwoorden geven :

Mijn situatie ; echtgenote is sinds 13/12/2010 verhuisd naar huurappartement. 2 kids die momenteel om de week bij mij zijn, de andere week bij haar. Kinderbijslag wordt ng gestort op gezamenlijke rekening en ik stort elke maand de helft aan haar. Kids staan fiscaal bij mij op de loonbrief. Extra info : oudste is voor 66% gehandicapt , maw telt voor 2 op mijn loonbrief. Na bijna een jaar verder te zijn staat de afspraak bij de notaris vast.
Nu heb ik geen idee hoe het zit met fiscaliteit. Zij wil 1 kind op haar loonbrief, maar wat gebeurd er dan met de kinderbijslag, want hoogstw zit zij bij een ander kinderbijslag fonds. heeft dat invloed op de totale bedragen ? Wat als ze de verdeling wil van ons 2de kind ( die gehandicapt is ); kan ze moeilijk in 2-en delen ... )
Wat als we dan nog co-fiscaliteit aanduiden op onze belastingsbrief ( dus 50-50 % fiscaliteit ) ?
Wat doen we best met domicilie van de kids ?
Veel vragen ja, maar ik zie het gras niet meer ... de bomen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 08 nov 2011 13:14

Kinderen opsplitsen, betekent dat het totale kindergeld lager zal uitvallen.
Ik denk dat het fiscaal beter is om alles op te lijsten, en
een gelijke verdeling overeen te komen
met bijvoorbeeld een akkoord om het verschillen te compenseren met een alimentatie.
Handige documenten voor Personenrecht

rolelael
Topic Starter

#3 , 08 nov 2011 15:47

ok, maar kan het ook dat dit los staat van het kindergeld.
Het kinderbijslagfonds van mijn firma betaald nu het maandelijks kindergeld
Stel dat ik akkoord ga met 1 kind fiscaal ten laste te geven aan mijn (ex)vrouw dan blijft toch mijn kinderbijslagfonnds voor de2 kids betalen ?
Of is mijn ex verplicht om dan het kinderbijslagfonds van haar werk te nemen ?
Hoe kan dit invloed hebben op het totaalbedrag ?

Reclame

lucgescheiden

#4 , 08 nov 2011 18:06

Wat ik mocht begrijpen:
Het kindergeld verhoogt met "meer dan" het dubbele bij aangifte van een tweede kind.
Wanneer beiden gezinnen slechts 1 kind ten laste nemen, dan vervalt deze "meer dan".
Ik meen dat het kinderbijslagfonds van het "gezinshoofd" de uitbetaling voorziet.
Uw ex zou dan uiteraard gezinshoofd worden over het kind ter hare laste.
Mijn inziens doet u er best aan om beide situaties te laten simuleren door het kinderbijslagfonds.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”