terugvragen successierechten van echtgenote

koalabeertje
Topic Starter

terugvragen successierechten van echtgenote

#1 , 07 nov 2011 13:33

Hallo,

Mijn vrouw en ik zijn een tijdje uit elkaar, ook willen we gaan scheiden via notaris.
In het verleden heeft zij voor ons huwelijk een huis geërfd van haar tante. Zij heeft dit in de gemeenschap van goederen gebracht en ook de betaling van succesierechten zijn ook in die gemeenschap gebracht. Dit werd alles in de notarisakte genoteerd. Er zijn voor de rest geen clausules ondergebracht in die akte zoals terugvorden van huis na echtscheiding of dergelijke.

Destijds werd er een lening van 1.000.000 Bfr. aangegaan waarbij de termijnaflossingen van haar rekening werd gedebiteerd.
Na onderhoud met haar vond ik dat zij het huis mocht houden vermits haar tante haar dat huis had geschonken, maar ik wilde de helt van de succesierechten terug. Dit leek haar onmogelijk daar de aflossingen van haar rekening werd afgehouden. En dat ik nergens recht op heb.
Mijn vraag is: is dit wel zo? En als dit zo is; is dit dan effectief 500.000 Brf. of meer daar dit van 1989 loopt.

Hartelijk dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 nov 2011 15:22

Blijkbaar zijn/waren jullie gehuwd onder het wettelijk stelsel. Alle leningen tijden huwelijk aangegaan zijn bijgevolg gemeenschappelijk. Alsook de aflossingen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#3 , 09 nov 2011 09:16

Ik ga ervan uit dat u getrouwd bent onder het wettelijk stelsel( met huwelijkscontract).

“Art.1432.Elk der echtgenoten is vergoeding verschuldigd...telkens als hij persoonlijk voordeel heeft getrokken uit het gemeenschappelijk vermogen”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Destijds werd er een lening van 1.000.000 Bfr. aangegaan waarbij de termijnaflossingen van haar rekening werd gedebiteerd.’

‘haar rekening’ belet niet dat de erop staande bedragen ‘gemeenschappelijk’ vermogen zijn(zie art.1339 en 1405 B.W.),tenzij zij het tegendeel bewijst.

‘Zij heeft dit in de gemeenschap van goederen gebracht en ook de betaling van succesierechten zijn ook in die gemeenschap gebracht.’ zodat huis en successierechten ‘gemeenschappelijk’ vermogen zijn.

U bent vrij hierover anders OVEREEN te KOMEN;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

koalabeertje
Topic Starter

#4 , 10 nov 2011 09:35

Ok, hartelijk dank voor jullie antwoorden!

Terug naar “Echtscheiding”