ik kan eigenlijk niet meer echt volgen wat jullie allemaal tippen sorry
Voor mij hoeft het contract ook helemaal niet opgezegd te worden.
De eigenaar is in mijn ogen fout gedaan. waarom? pas na 3 maanden zegt hij dat er geen hond mag is dit dan wel wettelijk?
zolang mijn hond mag blijven zal ik mijn contract niet stopzetten.
Ik heb ook geen enkel probleem om een opzegtermijn te doen indien het contract opgezegd word. maar ik ga na die 3 maanden geen schadevergoeding meer betalen als er direct na mijn opzegtermijn iemand anders in gaat wonen.
Kort samengevat:
Het al of niet verbieden van het houden van huisdieren wordt niet altijd als wettelijk beschouwd. De rechter zal ieder geval op zich bekijken en op maat beoordelen. (denk bijvoorbeeld aan het hangbuikvarken van een klein half jaar geleden).
Punten in jullie voordeel: een aantal arresten in vredegerechten en eerste aanleg die het recht op huisdieren fundamenteel en onaantastbaar door contractuele bedingen acht.
Punten in jullie nadeel:
Initieel spreekt men van "een katje
of middelgrote hond", nadien wordt dit "een katje
EN middelgrote hond ", hetgeen een fundamenteel ander akkoord is.
Het ontbreekt u aan bewijzen dat ze hun akkoord hebben gegeven.
Staffords worden, correct of niet laat ik in het midden, door de wetgever beschouwd als potentieel gevaarlijke honden.
Wat betreft de opzeg polemiek; indien u het contract van bepaalde duur zou wensen op te zeggen dient u rekening te houden met volgende scenario's:
- u bereikt een akkoord met de verhuurder, dat wordt op papier geplaatst en is rechtsgeldig. Aangezien er een immokantoor bij betrokken is zal het reeds bijzonder gunstig zijn mocht de verhuurder enkel de kosten eisen voor het opmaken van het nieuwe contract met de nieuwe huurder. Het is meer dan waarschijnlijk dat deze een schadevergoeding zal wensen overeenkomstig het eerste drie jaren principe van een negenjarig contract.
- de verhuurder maakt er een geding van aangezien jullie niet tot een overeenkomst komen om het contract te beëindigen. Meest waarschijnlijke uitkomst: u wordt veroordeeld tot een opzeg van drie maanden en een schade vergoeding van 1,2 of drie maanden huur naargelang het tijdstip waarop het contract eindigt. Kosten van het geding worden gedeeld. Betekenis vonnis gebeurt op uw kosten.
al de rest is wishfull thinking.
Maakt dit de zaak duidelijker?