Huis gekocht feitelijk samenwonend en 1 Kindje

Laure-lili
Topic Starter

Huis gekocht feitelijk samenwonend en 1 Kindje

#1 , 05 nov 2011 20:19

We zitten hier met een dilemma...

We huren nu, en wonen feitelijk samen en hebben 1 dochter.
We hebben een huis gekocht en willen wel wettelijk samen wonen maar wat verder...

We willen onszelf veilig stellen indien een van beiden zou te komen overlijden..., maar wat met onze dochter? kan zij haar deel vragen zodat de ander dan het huis zou moeten verkopen om haar haar deel te geven waar ze recht op heeft of moet hij haar uitkopen om te blijven wonen,

Notaris stelde beding van aanwas voor maar daar zijn we nog niet helemaal in mee, wat het juist inhoud enzo...
Moeten we een testament laten opmaken?
Wat met een relatiebreuk, hoe gaat dat dan

Heel wat vragen waar we hopen dat jullie ons ergens advies in kunnen geven, we moeten binnenkort terug naar de notaris om verder af te spreken...

Help :?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 nov 2011 10:21

Indien jullie niet trouwen , moeten jullie wel wettelijk gaan samenwonen. Dat doe je door een verklaring te ondertekenen op het gemeentehuis. Dan erft de overlevende partner altijd minstens het vruchtgebruik van de gezinswoning. Dat wil zeggen : de langstlevende heeft zijn eigen helft plus hij kan levenslang blijven wonen. De dochter erft de blote eigendom van haar overleden ouder maar kan nooit eisen of bekomen dat het huis verkocht wordt. Een beding van aanwas is niet nodig , een testament evenmin. Maar doe die verklaring van wettelijke samenwoonst voor de officiële akte. Een beding van aanwas is , wanneer het zover zou komen , vrij duur , want er moeten terug registratierechten betaald worden. Bij een relatiebreuk zal waarschijnlijk de woning wel verkocht moeten worden , zodat ieder zijn deel recupereert.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Laure-lili
Topic Starter

#3 , 06 nov 2011 16:35

Nu, dat wettelijk samenwonen, dat hebben we gepland voor beging januari (wegens start nieuw fiscaal jaar), De akte zou verleden worden tussen 1jan en 14jan (omwille van woonbonus en ook leningsvoorwaarden is tot 17jan).
Nu ivm een relatiebreuk: Ik zou er graag willen blijven wonen (want ik ben zelf van de streek, mijn ouders wonen er niet ver vandaan en dochter gaat daar in de beurt naar school) Mijn vriend is hiermee akkoord!, moet ik hem dan uitkopen? En hoe gaat dat in zn werk dan (beetje erg dat je daar als koppel moet aan denken, maar 't is een IN GEVAL VAN-Scenario) ( is dit dan recht van overname?)

In ieder geval al bedankt voor de info van het beding... Denken het nu toch niet te laten opnemen in de akte als het eigenlijk niet nodig is...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 nov 2011 16:58

Kan je allemaal voorzien in het contract.
Raar, neen hoor ons huwelijkscontract is 8 blz en toen hebben we zo ongeveer alles voorzien wat kon. Notaris vond het raar maar jaaaren later begon echtgenote een eigen zaak (haar zaak) en toen vond de notaris het dan weer zeer goed gezien we dat ook voorzien hadden. We hebben geen gemeenschappelijke rekeningen, alles is gesplitst gebleven.
We hebben enkel volmacht op elkaars rekening.
Kinderen hebben ondertussen ook aandelen in de firma.

wanton

#5 , 06 nov 2011 18:50

Nu, dat wettelijk samenwonen, dat hebben we gepland voor beging januari (wegens start nieuw fiscaal jaar),
Juist omwille van het nieuwe fiscale jaar zou ik het nog voor nieuwjaar doen.

Tenzij anders genoteerd en/of anders betaald (bewijs!) heeft iedere partner de helft van het huis. Indien u , na een eventuele scheiding , het huis wilt behouden voor uzelf , zal u hem die helft moeten uitbetalen.
Toet-anch-Amon

Laure-lili
Topic Starter

#6 , 06 nov 2011 19:27

Als we nu nog wettelijk samen gaan wonen, nog voor nieuwjaar, geeft dat dan geen invloed op inkomsten 2011 - aanslag 2012 van beiden?
Nu, is het elk onze eigen brief en dochter staat ten laste op die van mij.

krijgen we dan in 2012 nog elk onze eigen belastingsbrief voor inkomsten 2011. en vanaf 2012 1 belastingsbrief voor beiden met inbreng hypotheek ed...

Hypotheek start nl in febr 2012 daar de akte verleden wordt in januari 2012

De woning zal geschreven worden elk 50%

Echt, een leek die ik ben, heb geen flauw idee hoe die zaken in elkaar zitten... :?

j.demoor

#7 , 07 nov 2011 10:41

Bij ontbreken van huwelijk of wettelijk samenwonen,zijn beide partners erfrechtelijk VREEMDEN van elkaar. Wel kunnen zij mekaar begunstigen bij testament met hun BESCHIKBAAR deel.

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat;een derde, indien hij twee kinderen achterlaat;een vierde indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Bij overlijden van een partner erft diens kind zijn hele nalatenschap,inclusief de helft van de onverdeeldheid.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...”(Burgerlijk Wetboek).

Dit kind kan dan ook de verdeling vorderen van het huis in onverdeeldheid.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#8 , 08 nov 2011 14:19

Bij wettelijk samenwonen in 2011 krijgen jullie in 2012 nog een aparte belastingbrief. Vanaf aj 2013 , inkomsten 2012 is er slechts één aangifte formulier. Dus van zodra jullie gaan afbetalen , zal alles op één aangifte komen. Dit kan zijn voordeel geven door vb. een ideale verdeling van de woonbonus.

Nogmaals, bij wettelijk samenwonen erft de partner het vruchtgebruik van de gezinswoning. Daarvoor moet je niks extra doen , via testament ofzo. Vruchtgebruik is heiliog in dit land. Kinderen kunnen dus niet eisen of bekomen dat die woning verkocht wordt of dat de overlevende ouder uit het huis moet.
Toet-anch-Amon

Laure-lili
Topic Starter

#9 , 10 nov 2011 18:19

Bedankt voor alle info!!

We zijn hier iedereen die er een reactie op gezet heeft heel dankbaar voor!!

:) :) :)

Terug naar “Kopen”