Uitzetting sociale woning na overlijden vader

Caroline1981
Topic Starter

Uitzetting sociale woning na overlijden vader

#1 , 20 apr 2007 17:16

Hallo iedereen,

Kan iemand mij helpen met volgend probleem.
Mijn vader woonde in een sociale woning en is overleden.
Na zijn overlijden heb ik mijn adres laten wijzigen en geplaatst waar mijn vader woonde. ( sociale woning )
Er gebeurde hiervan aangifte bij de huisvestingsmaatschappij en die liet weten dat ik tegen het einde van de maand de woning moet ontruimen
en dat ze ze zal opzeggen.

Kan dit zomaar ?
Ze beweren dat ik geen rechten heb en aanspraak kan maken op die woning.

In het slechtste geval (-want ik werk deeltijds en heb weinig financieel middelen ) wanneer ik die opzeg krijg en moet bv. buiten op 01 mei 2007
en vertrek niet en betaal de huur vrijwillig verder,wat kan er gebeuren.
Moeten zij naar de rechtbank trekken en procdeure beginnen tegen mij
of mogen ze inbreken met politie en mij daar met inboedel op straat
zetten ?
Hoe kan ik die procdeure zo lang mogelijk rekken ?
Kan ik de gevangenis vliegen ?
En die krakers dan die woningen openbreken en bezetten ?
Help aub,want ik weet niet waar ik sta en ben ziek van de zenuwen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 apr 2007 21:35

5 JULI 1997. - Decreet houdende de Vlaamse Wooncode.

Art. 98. ? 1. Behalve in het geval, bedoeld in artikel 92, tweede lid, wordt de huurovereenkomst gesloten voor onbepaalde duur. Ze neemt van rechtswege een einde op de laatste dag van de maand die volgt op de datum waarop de verhuurder het overlijden van de langstlevende huurder heeft vernomen.

De sociale huisvestingsmaatschappij zal u voor de vrederechter dagvaarden. Die kan m.i. niet anders dan aan de sociale huisvestingsmaatschappij toestemming te geven u door een gerechtsdeurwaarder te laten uitdrijven.

scorpioen

Caroline1981
Topic Starter

#3 , 21 apr 2007 23:06

Art. 98. ? 1. Behalve in het geval, bedoeld in artikel 92, tweede lid, wordt de huurovereenkomst gesloten voor onbepaalde duur. Ze neemt van rechtswege een einde op de laatste dag van de maand die volgt op de datum waarop de verhuurder het overlijden van de langstlevende huurder heeft vernomen.

De sociale huisvestingsmaatschappij zal u voor de vrederechter dagvaarden. Die kan m.i. niet anders dan aan de sociale huisvestingsmaatschappij toestemming te geven u door een gerechtsdeurwaarder te laten uitdrijven.

scorpioen
Dank u voor uw reactie !
Toch nog een vraag :
-wanneer ik een advocaat neem kan hij dan de procedure vertragen,zodat ik meer tijd krijg tot ik iets gevonden heb... uiteraard indien een advocaat daar toe bereid zou zijn.
-houden ze rekening met de sociale situatie of kennen ze echt geen genade...

en waarom gaat het huurcontract niet over op de erfgenamen en waarom moet de huisvestingsmaatschappij de contractuur niet respecteren ( - die zou normaal lopen tot 01 oktober 2007 en in contract spreken ze van opzeg van drie maanden ... )

Reclame

wolf2

#4 , 22 apr 2007 14:56

Als er niets overeengekomen is tussen huurder en verhuurder, gaat huur over op de erfgenamen, zowel deze van de huurder als van de verhuurder.

In het geval van uw pa was er een andersluidend contract.

Waarom heeft u uw domicilie niet bij hem laten zetten toen hij nog leefde? (wellicht ivm de berekening van de huurprijs)

scorpioen
Dank u voor uw reactie !
Toch nog een vraag :
-wanneer ik een advocaat neem kan hij dan de procedure vertragen,zodat ik meer tijd krijg tot ik iets gevonden heb... uiteraard indien een advocaat daar toe bereid zou zijn.
-houden ze rekening met de sociale situatie of kennen ze echt geen genade...

en waarom gaat het huurcontract niet over op de erfgenamen en waarom moet de huisvestingsmaatschappij de contractuur niet respecteren ( - die zou normaal lopen tot 01 oktober 2007 en in contract spreken ze van opzeg van drie maanden ... )

Caroline1981
Topic Starter

#5 , 22 apr 2007 16:56

[quote="dino"]Als er niets overeengekomen is tussen huurder en verhuurder, gaat huur over op de erfgenamen, zowel deze van de huurder als van de verhuurder.

In het geval van uw pa was er een andersluidend contract.

Waarom heeft u uw domicilie niet bij hem laten zetten toen hij nog leefde? (wellicht ivm de berekening van de huurprijs)

dat was zeker de reden niet,want hij was terminaal ziek,maar wanneerik dat wou doen kreeg ik als antwoord van de huisvestingsmaatschappij dat er maar ??n slaapkamer was en enkel voor alleenstaanden of voor koppels. daarom gebeurde de aangifte nadien en dat was ook de wens van mijn vader,maar nu kreeg ik een brief dat mijn adres daar weg moet
en dat de woning tegen einde van de maand moet ontruimd zijn.
Ik ben bang en weet niet wat ze allemaal kunnen doen ?
Kunnen ze de deuren openbreken en alles op straat gooien bvb. ?
Kan een advocaat dit nog enkele maanden rekken ?
Ik vind dit echt harteloos en onmenselijk !
Ze beweren ook dat de gewone huurwet niet geldt bij sociale woningen.

(mijn vader was zwaar gehandicapt en zijn tegemoetkomingen waren vrijgesteld van belastingen en mochten niet worden meeberekend bij
de huurprijs, zodus zou misschien 50 euro meer moeten zijn betaald,
maar ze bleven hakken op die 1 slaapkamer... )

wolf2

#6 , 22 apr 2007 20:47

Als u daar ondertussen inderdaad gedomicilieerd bent, kan men u (volgens mij) enkel fysiek ook buitenzetten met een rechterlijk bevel. Die rechter zal normaal gezien rekening houden met uw situatie, zelfs al hebt u geen contract met de eigenaar (en bent u eigenlijk in hun ogen een kraker met domicilie). U moet uiteraard ergens anders gaan wonen (dat is duidelijk) maar of het nu echt op 1 mei moet... Welke inspanningen heeft u al gedaan om elders onderdak te vinden? Waar gaat u wonen?

Nogmaals, zonder juridische hulp komt u er niet. Contacteer dringend uw OCMW.

Caroline1981
Topic Starter

#7 , 23 apr 2007 00:19

Als u daar ondertussen inderdaad gedomicilieerd bent, kan men u (volgens mij) enkel fysiek ook buitenzetten met een rechterlijk bevel. Die rechter zal normaal gezien rekening houden met uw situatie, zelfs al hebt u geen contract met de eigenaar (en bent u eigenlijk in hun ogen een kraker met domicilie). U moet uiteraard ergens anders gaan wonen (dat is duidelijk) maar of het nu echt op 1 mei moet... Welke inspanningen heeft u al gedaan om elders onderdak te vinden? Waar gaat u wonen?

Nogmaals, zonder juridische hulp komt u er niet. Contacteer dringend uw OCMW.
Heb mij ingeschreven bij verschillende huisvestingsmaatschappijen,ook die die mij wil uitzetten.
Bij het OCMW kreeg ik geen hulp ,zeiden ze dat mijn kansen 50-50 waren om te mogen blijven.
Ben van Gent en hoe zijn de vrederechters daar ?
De prive huurmarkt is onbetaalbaar, voor mij zeker.
Ik vind mijzelf geen kraker want ik betaal de huur verder.
Ik heb een zwaar jaar achter de rug en dan dat nu nog... de samenleving is zo kil en egoistisch en nergens hulp of begrip.
'k Zal het moeten treffen met een pro-deo advocaat, bedoel zal hij wel tot het uiterste willen gaan in een pro-deo geval, want ze hebben mij gezegd dat die niets doen bijna.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 apr 2007 09:15

@Dino,

Voor sociale woningen geldt een van het gemene recht afwijkende wetgeving. Ik heb de wettekst gepost die bepaalt dat de overeenkomst van rechtswege eindigt bij overlijden.

scorpioen

citroentje

#9 , 29 apr 2007 23:16

ik vermoed dat je zal moeten verhuizen,ik woonde in een sociale woning en toen me vriend bij me kwam wonen heb ik alles doorgegeven en gezien hij niet op het huurkontrakt sta heb ik aan hun gevraagt wat gebeurt er als ik plots te kom overlijden mag hij dan blijven wonen in de woning zei hebben me geantwoord hij kan er blijven wonen indien zijn domiciele er zes maanden staat heeft hij recht en gezien u domiciele er pas sta vrees ik het ergste voor u,wat te begrijpen is ook van hun kan,best je laten inschrijven bij zo een huisvesting

Terug naar “Huren”