Kan er iemand me helpen / adviseren bij hetvolgende ?
Mijn dame en ik gaan onze woning in het voorjaar van 2012 uitbreiden. Bedoeling is ondermeer een bureelruimte van 45m² (in de vorm van een volledige extra verdieping) bij te bouwen die zal gebruikt worden door mijn bvba. Daarnaast zal ook de privéruimte een stukje uitgebreid worden.
Momenteel huurt mijn bvba van onze beide privépersonen enkele ruimtes van onze privéwoning in ruil voor een vaste maandhuur. Deze toestand kunnen we in principe behouden na de verbouwing (mits wat meer huur want de bureelruimte wordt wat groter). Of dit echter fiscaal gezien de gunstigste aanpak is, is een groot vraagteken. We moeten dan privé alle kosten van het project ophoesten (met uitzondering van de inrichtingskosten van de bureelruimte) + worden privé ook nog eens belast op de huurinkomsten ...
Ik lees her en der over vruchtgebruik en andere constructies ... ? Iemand die ervaring / advies heeft met deze materie ? Natuurlijk passeer ik ook eens langs mijn boekhouder maar ik heb graag een second opinion ... ?
Alvast bedankt !