stopzetten van psychotherapie in vechtscheiding

eylis

Re: stopzetten van psychotherapie in vechtscheiding

#91 , 28 okt 2011 10:15

de oplossing ligt in de handen van de psycholoog die de professionele bagage, beroepservaring, gesprekstechnieken én juridische kennis heeft om aan de papa te zeggen:
Meneer, Mevrouw (de mama) heeft vastgesteld dat jullie dochter binnen haar gezinscontext worstelt met enkele dingen.
Heeft u dat binnen uw gezinscontext ook vastgesteld?
Meneer antwoordt waarschijnlijk: neen totaal niet.
Wel dan antwoordt de psycholoog: De mama, dochter X en ik willen graag samen aan die dingen werken. Zodat X zich beter voelt en relateert binnen de context van hun gezin.
En dan is de kous AF.

Vader moet maar eens proberen dit als zaak aan te vatten.
De rechters onthalen hem op flinke openbare bolwassing.

Dus in eerste instantie moet de psycholoog zijn job doen. Hij kan dit potentieel conflict perfect temperen en oplossen op deze manier.(en neem van me aan, pscychologen doen dit ook)
Daarom vind ik het hééél vreemd dat deze vraag van een psycholoog zou komen....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#92 , 28 okt 2011 12:34

Psychotherapie
Neem het voorbehoud bij medische informatie in acht. Raadpleeg bij gezondheidsklachten een arts.
Psychotherapie is een vorm van behandeling door een psychotherapeut. Psychotherapie houdt zich bezig met psychosociale problematieken en psychiatrische stoornissen.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychotherapie" onclick="window.open(this.href);return false;

Het probleem ligt hier bij de psycholoog! Wie o wie is die psycholoog die de behandeling van het minderjarig kind verder zet bij een vechtscheiding waarvan 1 ouder met ouderlijk gezag niet mee aan boord kan krijgen?
Wat je schetst is niet hoe het probleem bij het kind wordt opgelost, maar hoe je het kind nog met een groter probleem opzadelt meer nog hoe het kind allicht zijn ouder zal verliezen. Dat is precies de grootste angst bij kinderen.

Eylis, de volgende stap in uw redenering is dat de psycholoog ieder scheidingskind gaat behandelen zeker in die gevallen waar de psycholoog geen van beide ouders mee aan boord kan krijgen.

Kinderen zijn bang voor de dood

AMSTERDAM - Geen spinnen, monsters of het donker zijn de grootste angsten van een kind, maar het verlies van ouders of grootouders.

Dit blijkt uit onderzoek van Walibi België onder 656 kinderen, meldt de Belgische krant Het Laatste Nieuws.
Dood en verlatingsangst
Maar liefst zes op de tien kinderen tussen de acht en veertien jaar zijn bang dat hun (groot)ouders overlijden. Een andere grote angst is om verlaten te worden (19%) of een ongeluk te krijgen (17%). Ook onderwerpen als het klimaat en de opwarming van de aarde baart kinderen zorgen. Pas op de laatste plaats komen angsten die we normaal gesproken verwachten bij kinderen. Zo is een kleine vijf procent van de 8-jarigen bang voor monsters en spoken, en drie procent voor mensen die verstopt zijn achter het gordijn of onder het bed.
bron: http://www.telegraaf.nl/vrouw/ouder_kin ... html?p=5,1" onclick="window.open(this.href);return false;

RR

roderidder

#93 , 28 okt 2011 12:41

Nog even opmerken dat alle rechters een psychosociaal probleem hebben. Zijn er uitzonderingen? Ja maar niet veel.

RR

Reclame

eylis

#94 , 28 okt 2011 12:56

maar allée roderidder...Dit geval moet NOOIT in de rechtszaal terechtkomen. Dan faalt de psycholoog schromelijk in zijn kunnen.
psychotherapie is géén medische behandeling maar een ondersteuning. (Wikepedia.....leuke weetjes inderdaad, maar het is wat het is)
Psychotherapie gegeven door een psychiater is een medische behandeling waar ouders wettelijk samen consensus over moeten hebben.
Check de context van je bronnen ook nbeetje na: de tekst over de beroepsdeontologie gaat over het advies van een psycholoog binnen een wettelijke expertise, niet over het adviseren van een gescheiden ouder in het dagelijkse leven)
Psychotherapie gegeven door een psycholoog is een ondersteuning waar de vrijheid bestaat dat ieder gezin dat binnen zijn context organiseert.

Als dit goed gekaderd wordt door de therapeut, KAN dit geen aanleiding geven tot conflicten bij het kind of wat dan ook.
goeie grutten zeg, een therapeut weet echt wel hoe hij dit moet aanpakken. ->Het kind volgt als het bij mama is psychotherapie. Bij de papa niet. Zoals je bvb bij papa vaak samen naar de voetbal gaat kijken en bij mama niet. Waarom? Wel er zijn dingen die je met mama doet en dingen die je met papa doet.

Al eens kindertherapie bijgewoond? Da's meestal een ontspannen leuke activiteit. Het kind percipieert dit niet als een behandeling hoor, dan zou het gewoon zijn doel voorbijschieten.
Wil de echte tomspy nu eens opstaan?Want ik geloof er geen snars van dat hij een psycholoog is .....

lucgescheiden

#95 , 28 okt 2011 13:50

"Nog even opmerken dat alle rechters een psychosociaal probleem hebben. Zijn er uitzonderingen? Ja maar niet veel."
Ook ééntje voor de gallerij denk ik :-)
Handige documenten voor Personenrecht

roderidder

#96 , 28 okt 2011 14:05

Nog even opmerken dat alle rechters een psychosociaal probleem hebben. Zijn er uitzonderingen? Ja maar niet veel.
RR
Is er tegenspraak vanuit de maatschappij?

Dan zal ik even wachten tot de webmaster (hoofdgriffier v/h JF) het definitief openbaar publiceert op http://www.juridischforum.be" onclick="window.open(this.href);return false;

En als er geen beroep komt dan weten wij het allemaal :twisted:
"Ook ééntje voor de gallerij denk ik :-)
nobody's perfect, en dat zal ook zo zijn (denk) voor onze hoofdgriffier v/h JF.

RR

eylis

#97 , 28 okt 2011 14:19

en weet je hoe dit komt dat rechters dit probleem hebben??
omdat in ons rechtsysteem de driehoek juridische-psychische én sociale aanpak nog niet geintegreerd is wat zwaar problematische echtscheidingen betreft.We benaderen de materie nog niet genuanceerd, het is enkel puur juridisch en sociale of psychische elementen worden op een bijna "geisoleerde" manier geévalueerd.Als de 3 peilers evenwaardig als in een driepootstoeltje zouden kunnen samenwerken zou het gerecht veel krachtiger en effectief kunnen ageren op probleemsituaties waar men door "misten" en rookgordijnen (slim advocatenwerk) niets adekwaat oplost, integendeel zelfs schrijnend onrechtvaardig maakt: zoals vaders die nooit meer hun kinderen te zien krijgen.
al eens eens een driepootstoeltje gezien dat wiebelt? Precies, veel minder kans toe? (is maar spreekwoordelijk hoor)

Daarom mijn steeds weerkerende verhaaltje :
de multi-disciplinaire aanpak waar de DRIE elementen: recht, de maatschappelijke en psychologische poot evenwaardig een zaak onderzoeken en remedieren wérkt. En sinds kort heb ik vernomen dat onze oostkantons nu ook al een pilootproject met eerste resultaten heeft.
Voor de notoire tegenstanders van deze aanpak(die zich voor hun oordeel baseren op hun kennis van verschillende cases in dit systeem en de statistieken van de resultaten), het is niet zover als Canada om daar ook eens een kijkje te gaan nemen :-)

roderidder

#98 , 28 okt 2011 14:20

Psychotherapie gegeven door een psychiater is een medische behandeling waar ouders wettelijk samen consensus over moeten hebben.
...ps ychotherapie gegeven door een psycholoog is een ondersteuning waar de vrijheid bestaat dat ieder gezin dat binnen zijn context organiseert. Wil de echte tomspy nu eens opstaan?Want ik geloof er geen snars van dat hij een psycholoog is .....
a) laten we dat uitzoeken voor psytom
b) Hier op het JF is het nul komma nul van belang of je beweert dat je psycholoog, dominee, prostitué, God (al dan niet geestesgestoord) bent, maar in werkelijkheid dit niet zo is. Zolang je maar aan de forumregels houd en antwoord krijgt op je vraag.

Zo wordt dit althans door mij geinterpreteerd
als psycholoog...
Wil de echte tomspy nu eens opstaan?
:lol: :lol: :lol:

RR

eylis

#99 , 28 okt 2011 14:39

RR, kben er absoluut zeker van:
psychotherapie gegeven door een psycholoog is géén medische behandeling en het staat iemand vrij om dit met zijn kind te volgen. Om dit te bewijzen: psychotherapie door psychiater?Wél terugbetaling door de ziekenkas, voor psychotherapie door psycholoog krijg je GEEN terugbetaling.

Het is natuurlijk wenselijk dat ouder A dit aan ouder B vertelt dat het kind psychologisch ondersteund wordt. Maar zowel juridisch als opvoedkundig kan niemand daar wat tegenin brengen. Zoals een ouder binnen zijn gezin kan kiezen om een taakleraar of tutor te nemen om bij het huiswerk en studeren te helpen. Ouder B kan binnen zijn gezin zelf die huiswerkondersteuning te geven, maar B kan ouder A niet verbieden dat deze de studie-opvolging op deze manier oplost.
Evenzo voor psychologsche begeleiding dus...

roderidder

#100 , 28 okt 2011 14:56

Stoppen van psychotherapie in vechtscheiding
als psycholoog heb ik een meisje van 11 in behandeling. Ze is al enkele keren geweest en om de vechtscheiding van haar ouders te kunnen plaatsen kan ze de therapie m.i. goed gebruiken. De therapie is opgestart op initiatief van moeder. Nu is vader dit te weten gekomen en hij verkiest de therapie te stoppen. Er is gedeeld ouderlijk gezag.
Ben ik verplicht de psychotherapie te stoppen als ik vader niet mee aan boord kan krijgen? Het lijkt me wel?
alvast bedankt !
samengevat:
A) Een psycholoog behandeld een minderjarige door middel van psychotherapie omdat ouder A had gekozen om het kind te laten behandelen door toepassing van psychotherapie. Ouder B komt dit te weten en kiest ervoor om de psychotherapeutische behandeling te stoppen.
B) psytom stelt een vraag op het JF

eylis, kunnen we het over die samenvatting eens geraken?

RR

eylis

#101 , 28 okt 2011 17:26

mooie samenvatting, maar daar hoort nog de hamvraag van Psytom bij:
-> kan de vader zich verzetten tegen deze psychotherapie? en meer nog: moet de Psy de behandeling stoppen als hij de vader niet mee aan boord krijgt..

en het antwoord op zijn vraag is NEEN.
dat Psytom de psychoterapie binnen de "moeder"verblijfstijd gewoon kan verder zetten, (dus eens in de 14 dagen) en dat de vader daar juridisch gezien geen punt heeft om dat te verbieden.

en dat Psytom dat heel eenvoudig aan de vader kan uitleggen (zie al mijn vorige posts: zowel de wettelijke context van verblijfsco-ouderschap, recht op privé in het gezin als het verschil pscycholoog en psychiater etc...)

Het verontrust mij nogal dat een psycholoog de wettelijke en deontologische context niet kent van zijn vakgebied.
Ik heb het in mijn omgeving al meegemaakt en die psy heeft dat ik alle rust kunnen uitleggen aan de "tegenpruttelende"ouder.
Tegenpruttelende ouder wou het ook nog eens bij haar advocaat aanbrengen in de zaal mbt verblijfsrecdht vd kinderen en die heeft het niet meegenomen in haar conclusies wegens onverdedigbaar (en zelfs schadelijk aan de zaak)....

roderidder

#102 , 28 okt 2011 17:55

en weet je hoe dit komt dat rechters dit probleem hebben??)
Vandaag nog een rechter in zijn rechtbank onderzocht eylis.
Het privé gesprek, onderzoek zo U wil, was zeer kort en 2thepoint, de rechter had zijn/haar zwarte karnavalsjurk niet aan.
Het verliep vriendelijk, respectvol en in de mate van het mogelijk, zo menselijk mogelijk.
Inhoudelijk was de rechter bij nader inzien terug gekomen op zijn eigen idee en woorden. Nu als we het hebben over die weinige uitzonderingen dan komt die rechter voor die catogorie van uitzondering in aanmerking. Toch je merkt het dillemma waar de rechter -en zijn psychosociaal probleem- mee worstelt.

Ja ik weet ook hoe het komt dat rechters, maar ook de procureurs dit probleem hebben, meer nog ze weten het zelf ook allemaal één voor één.

Als je 3 afleveringen gezien hebt van Judging Amy dan kun je zien waarom zo een rechter wel een psychosociaal probleem moet ontwikkelen om rechter te kunnen blijven. Plot Summary for "Judging Amy" (1999) More at IMDbPro »
A family drama focused on three generations of women living together in Hartford, Connecticut. Amy Brenneman plays Amy Gray, who left New York City behind and now works as a family court judge. Karle Warren plays Lauren, Amy's daughter; Tyne Daly is Maxine, Amy's tough, opinionated mother

Laat ons iets simpels stellen jeugdrechter Amy wil als gescheiden moeder haar dochter Lauren een voorbeeldige opvoeding geven. Iets in haar zegt dat ze er goed aan doet lid te worden van het oudercomité bij de school waar haar dochter les volgt. Niet dat dit zo centraal staat maar het zit er wel in verweven dat zoiets wringt. Bij U wringt dat niet en U zal dat psychosociaal probleem niet hebben maar ja bij rechters/procureurs wringt het wel en verkiezen eerder een soort van sociaal isolement dat bij een ivoren toren status hoort die ze zelf hebben gecreerd en ook in stand willen houden.

Nog dit: ooit had ik voorgesteld om een event te organiseren in de parochiezaal en vroeg of hij/zij mee als pannel-lid het debat met de bevolking zou aangaan. Het antwoord was iets in de aard "ja ik kom, maar ik moet wel gevraagd worden."

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 28 okt 2011 19:04, 3 keer totaal gewijzigd.

lucgescheiden

#103 , 28 okt 2011 18:16

Samengevat:
Als tomspy het kind niet langer mag begeleiden, is er nog voldoende werk voor hem weggelegd aan rechters en procureurs?

Hij zal blij zijn, heeft hier waarschijnlijk de langste draag gesponnen die JF kent, en dit zonder zelf ook maar één keer te reageren...
toch wel deskundig gedaan! :mrgreen:
Handige documenten voor Personenrecht

roderidder

#104 , 28 okt 2011 18:46

Magistraten zijn overladen met beroepsgeheimen, ethische codes en doen alles om hun beroep waardig te houden.
Ze zijn het niet gewoon om over hun geheimen te praten waar ze mee worstelen.

in literaire kunst kan je het ook lezen wat ik bedoel:

Lev Tolstoj: De dood van Ivan Iljitsj
De overledene: Ivan Iljitsj, een succesvol rechter met een mooi huis, een knappe vrouw en een modelgezin.
De doodsoorzaak: een niet nader genoemde terminale ziekte.

De laatste adem
'Waar is hij? Wat voor dood? Er was helemaal geen angst meer, omdat de dood er niet was. In plaats van de dood was er licht. 'Dus zo zit dat!' zei hij opeens hardop. 'Wat een vreugde!' Voor hem gebeurde dit allemaal in een ogenblik, en de betekenis van dit ogenblik veranderde niet meer. Voor de aanwezigen duurde zijn doodsstrijd nog twee uur. Er borrelde iets in zijn borst; er ging een siddering door zijn uitgemergelde lichaam. Daarna werd het borrelen en hijgen steeds minder. 'Het is afgelopen' , zei iemand naast zijn oor. Hij hoorde deze woorden en herhaalde ze in zijn binnenste. De dood is afgelopen, zei hij bij zichzelf. Die is er niet meer. Hij zoog lucht naar binnen, stopte halverwege die zucht, rekte zich en stierf.' (De Boekerij)

over de deskundigheid van psytom >> wie kan daar nu nog aan twijfelen? Mocht je twijfel hebben dan hoop ik voor je dat zijn PB-box nog niet overladen is.

RR

eylis

#105 , 28 okt 2011 19:58

RR ik ben niet meer mee: de deskundigheid van Psytom? waar zie je dat?
...Psytom heeft in zijn hele forumcarriere maar 1 post gepost en het was deze vraag.... (toch onder die naam)
hij is foetsie...
ik blijf dit een vreemd verhaal vinden.

Terug naar “Echtscheiding”