#6 , 26 okt 2011 15:07
Inderdaad, vind maar eens een koper voor 2,5% van een woning...
Maar mijn vraag gaat eigenlijk over het feit of het waar is dat het geven van 2,5% van een eigendom, later (bij komen te sterven van de ouders) voordeel zou opleveren met betrekking tot de successierechten of niet? Het gaat hier niet over wat het probleem juist is, of dat mijn vriend per se van die 2,5% af wil of dergelijke, maar mijn vraag is zeer specifiek of deze schenking bij overlijden effectief zoals zijn vader hem zegt, voordeel oplevert met betrekking tot de successierechten? Niet dat ik het niet met jullie wil delen, maar dat gaat ons te ver leiden, en is bovendien naast de kwestie en dus irrelevant. Ik wil vooral weten of zijn vader de waarheid spreekt, zie je.
Uiteraard moeten op die 2,5% geen successierechten meer betaald worden, maar volgens mijn logische redenering geldt dat dan wel voor de overige 47,5% die hij bij overlijden van zijn vader zal krijgen. En zijn vader beweert dat dit niet het geval is, en dat hij die 2,5% heeft geschonken om successierechten op de overige 47,5% te vermijden. Naar mijn mening louche zaken, vandaar dat ik jullie advies hierover vraag.