Situatieschets:
Wij hadden een huurovereenkomst van korte duur die wij vroegtijdig hebben beëindigd in onderlinge overeenkomst.
* Begin juni 2011 hebben wij contact opgenomen met onze eigenaar dat wij het contract vroegtijdig wouden beëindigen omdat wij een huis wouden kopen dat voor ons een buitenkansje was.
* Na wat gediscusieer gaat de eigenaar akkoord onder voorwaarde dat er een nieuwe huurder gevonden wordt.
* Medio augustus 2011 wordt er een huurovereenkomst getekend tussen nieuwe huurders en de eigenaar. Het immokantoor heeft enkel de afspraken geregeld en het contract opgesteld, al de rest heeft onze eigenaar onder eigen beheer genomen. Hun contract ging in op 15 oktober 2011. Tot deze datum had ik de tijd om alles in orde te maken en gepoetst te hebben.
* In het weekend van 10 september 2011, nemen wij onze intrek in onze nieuwe woning.
* Op maandag 26 september 2011 voert mijn eigenaar, met mijn toestemming wegens zelf tijdsgebrek, plakwerken uit aan het plafond van de achterkeuken daar dit beschadigd is geraakt door indringend vocht. Echter die avond krijg ik al een vervelend telefoontje dat mijn eigenaar opmerkingen had dat er heel veel dingen nog moesten opgeruimd worden en gepoetst e.d. ... dit was al een eerste grote discussie, daar dus mijn eigenaar er gebruik van gemaakt heeft om in het huis te gaan rondneuzen.
* Op vrijdag 30 september 2011 is mijn vrouw naar ons huurhuis gegaan, daar er een verzekeringsexperte van AXA langskwam ter afhandeling van het dossier rond waterschade. Echter constateert mijn vrouw bij aankomst dat mijn eigenaar als deze experte zich al in het huis bevonden en juist aan toe waren om de finale handtekening te plaatsen... De opmerking die mijn vrouw kreeg was "Wat doet u hier? U heeft hier niets bij te zoeken en hoefde hier niet bij te zijn". Bovendien kreeg mijn vrouw dezelfde opmerkingen van 26 september 2011. Ook dat hij de wc op de badkamer heeft bijgesteld.
Die avond heb ik een grote discussie gehad met mijn eigenaar via telefoon daar zijn opmerking naar mijn vrouw toe ongepast was. Ik heb hem toen duidelijk gemaakt dat hij, zolang het contract liep, hij niet het recht heeft om zomaar binnen en buiten te lopen zonder mijn toestemming. Na veel gediscussieer, hebben we besloten het contract te stoppen op 8 oktober 2011.
* Op woensdag 5 oktober 2011 zouden de nieuwe huurders komen meten in de woning voor hun meubels te plaatsen... Echter hebben mijn schoonvader en ikzelf moeten vaststellen dat zij gewoon gedurende 3 kwartier hebben lopen rondkijken wat er nog moest gebeuren e.d. en is er op geen enkel moment een meter aan te pas gekomen.
* Van de periode 30 september 2011 tot en met 7 oktober 2011 zijn mijn vrouw, schoonmoeder, moeder en zuster in de woning geweest om alles tot 3 maal toe te poetsen. Mijn schoonmoeder en moeder zijn van beroep poetsvrouw nota bene. De laatste kuisronde werd gehouden op vrijdag 7 oktober 2011.
* Op zaterdag 8 oktober 2011 werd er in de woning rond gegaan om alles na te kijken en werd er mondeling bevestigd dat het huis in orde was. Ik heb de sleutels overgedragen aan de nieuwe huurders en het laatste stukje huur cash betaald. Dit onder getuigenis van mijn schoonvader.
Ik heb hem een papier laten ondertekenen dat in 2 delen bestond... 1) Controle huis waar in stond dat men verklaard dat er geen gebreken waren in het huis. 2) Einde contract... echter heeft hij enkel het tweede deel ondertekend die de volgende tekst bevat:
De verhuurders verklaren op 8 oktober 2011, XXX,00 EUR in cash te hebben ontvangen, dewelke overeenstemt met één week huur voor de maand oktober 2011. De verhuurders verklaren hierbij dat de huurders aan al hun verplichtingen hebben voldaan en dat de huurovereenkomst tussen de verhuurders en de huurders definitief is stopgezet zonder enig verder gevolg voor de Fam. X, de huurders.
De nieuwe huurders waren op zaterdag 8 oktober 2011 al begonnen met het inhuizen van meubilair e.d. ...
Nu heb ik een aangetekend schrijven ontvangen, gedateerd op 17 oktober 2011, dat mijn eigenaar een minnelijke schikking wil hebben voor volgende vastgestelde gebreken:
- tuin onvoldoende opgeruimd
- klimop onvoldoende verwijderd
- behang in de keuken beschadigd
- lijst aan deur beschadigd
- vlotter van wc moet vervangen worden
- zekering springt als lichtknop wc aangezet wordt
- deukje in afvoerpijp gootje achterkeuken
- terugvinden van stof
- laagje vet in de dampkap
Over het behang in de keuken en de deurlijst kan ik bevestigen dat er wel schade was maar ik heb het behang hersteld door de beschadigde delen opnieuw te behangen + de keuken volledig te herschilderen. De deurlijst hebben mijn schoonvader en ik vervangen en heb ik opnieuw gelakt. Tijdens de eerste dagen van onze huur, was er een boiler gesprongen en was mijn schoonvader net op tijd binnen want de keuken stond al volledig onder water. Als er nog schade is, dan is dit veroorzaakt door het water dat in het hout is gedrongen. De boiler is opnieuw vervangen geweest en van dit alles was de eigenaar op de hoogte...
Toen ik vroeg naar wat hij onder minnelijke schikking verstond kreeg ik het antwoord: "De vakmannen zijn er nog mee bezig. Ik heb nog niet alle facturen binnen en de totale som van de kosten". Ik kan dus vermoeden dat hij iemand heeft genomen om de herstellingen uit te voeren en dit op factuur te hebben.
De datum van schrijven, 17 oktober 2011, doet mij vermoeden dat er dat weekend (ingaan contract was 15/10/2011) een ingaande plaatsbeschrijving was met de nieuwe huurders en dat er daar die opmerking waren. Hij beroept zich op het feit dat hij het eerste deel "Controle huis" niet heeft getekend en ik dus moet betalen. Bovendien heb ik van ondertekening contract nieuwe huurders tot de dag dat we het contract stopzette, nooit een melding gekregen van de eigenaar dat er niemand ging langskomen om de keuring van de installatie's uit te voeren, zoals ik dacht toch wettelijk geregeld is...?
Over de plaatsbeschrijving in het contract staat dat er een gedetailleerde plaatsbeschrijving dient plaats te vinden dit bij zowel bij het begin als op het einde van de huurovereenkomst door een erkende expert of door de verhuurder zelf indien hij 15 dagen op voorhand dit liet weten aan het immokantoor.
Kan ik mij beroepen op het 2de wel getekende deel van mijn papier? Zijn er elementen die mij juridisch kunnen helpen indien dit voor het vredegerecht komt? Of is dit juridisch voor mij een verloren zaak?
Help...?