Auto ongeval Link inhalen met links afslaand verkeer.

Nielsdeheus
Topic Starter

Auto ongeval Link inhalen met links afslaand verkeer.

#1 , 21 okt 2011 18:06

Heren of Dames?

Ik heb van de morgen een ongeluk veroorzaakt bij het inhalen van meerdere motorvoertuigen die achter een tractor zaten.

Op het moment dat ik 1 á 2 auto's heb ingehaald sloeg mevrouw af. Hierdoor heb ik dus de rechter neus van me auto bij haar naar binnen gedrukt?

Wie is hier nou de schuldige?

Ik kreeg dit ook al door van iemand, hebben jullie hier iets aan?
VWV art. 18 dat o.a. stelt: "Bestuurders
die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat
op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt,
voor laten gaan."
Hoe dicht bij dat andere verkeer zou moeten zijn staat er niet expliciet bij
Let op dit is in NL gebeurd, ben zelf ook Nederlander

Alvast bedankt.

Gr

Niels

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 21 okt 2011 18:15

http://www.rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

In belgië zou wss de vrouw in fout zijn, omdat u eerst een manoeuvre aan het uitvoeren was.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

kolleke

#3 , 21 okt 2011 18:36

Is het niet zo dat meerdere voertuigen gelijk inhalen niet mag?
Ik dacht dat er maximum één voertuig ingehaald mag worden waarna je weer dient in te voegen..

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 okt 2011 19:30

Uit de door art. 16.6 Wegcode aan de links inhalende bestuurder opgelegde verplichting zijn plaats rechts opnieuw in te nemen zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen, vloeit niet voort dat het in een enkele rijbeweging links inhalen van meer dan één voertuig verboden is (Cass. 16 september 1986, Arr. Cass. 1986-87, 63; Bull. 1987, 59; Pas. 1987, I, 59; Verkeersrecht 1986, 304, noot; Cass., 6 mei 1992; Arr. Cass. 1991-92, 839; Bull. 1992, 784; Pas. 1992, I, 784; Verkeersrecht 1992, 259).
Het was u toegelaten meerdere voertuigen in te halen.

Mevrouw diende tijdig
1. haar linker richtingaanwijzer in werking te stellen
2. zich naar links (naar het midden van de rijbaan) te begeven

Als ze dat gedaan heeft vooraleer u begon in te halen, had zij voorrang.

Als ze dat niet gedaan heeft en u bezig was de file voertuigen in te halen vooraleer zij zich naar links begaf, of zonder dat te doen links afsloeg, had u voorrang.

Franciscus

#5 , 21 okt 2011 19:37

Als punt een is het steeds te kijken naar het achterop komend verkeer en dan richtingaanwijzer aanzetten.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 21 okt 2011 19:39

Is het niet zo dat meerdere voertuigen gelijk inhalen niet mag?
Ik dacht dat er maximum één voertuig ingehaald mag worden waarna je weer dient in te voegen..
Uit welk nummer van de fabeltjeskrant komt dat?
Ik zie die paringsdans al gebeuren oip de snelweg.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

kolleke

#7 , 22 okt 2011 15:52

Geen idee, ik heb ooit een pv gehad waarin stond dat ik meerdere voertuigen gelijk ingehaald had terwijl er plaats was om terug in te voegen.
Dit was uiteraard niet op een snelweg maar op een gewone rechte hoofdweg om 6u 's morgens.
1 van deze ingehaalde voertuigen was een politieagent in burger.

Voor de rest stond er niks anders in het pv.

Toch leuk dat je de fabeltjeskrant erbij haalt :) doet me met heimwee terugdenken aan de tijd van vroeger.
Ik zie enkel de relevantie ervan niet in, tenzij je je er beter door voelt, dan had het toch nog een nut.

scorpioen

#8 , 22 okt 2011 17:34

Verkeersreglement 16.6
Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen, na
zijn voornemen kenbaar gemaakt te hebben door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of,
zoniet, en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.
De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen:
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken
bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer.

Terug naar “Verkeersongevallen”