Huisgenoot moet weg!

Valerie_T
Topic Starter

Huisgenoot moet weg!

#1 , 19 okt 2011 15:01

Beste,

Ik zal hier even in het kort mijn verhaal doen.
In het voorjaar ben ik op zoek gegaan naar een 'roommate' om de kosten te delen. Ik heb dan iemand gevonden, een huurprijs afgesproken en een proefcontract van 1 maand opgesteld.
Na die maand hebben we het samenleven gewoon verder gezet, echter zonder huurcontract.
Wel krijg ik elke maand het afgesproken bedrag op mijn rekening gestort.

Nu zijn er al enkele weken moeilijkheden en sinds vorige week is het helemaal uit de hand gelopen. Ik heb hem dan gezegd dat hij echt zo snel mogelijk weg moet. Hij maakte er echter geen werk van en na de zoveelste discussie heb ik hem gezegd dat hij ten laatste eind van deze maand eruit moet. Meteen daarop kreeg ik zijn mama (jawel, jullie lezen het goed) aan de lijn en die vertelde mij dat ik dat niet kon doen en dat zij onmiddellijk naar de huurdersbond en naar de politie gaat als ik haar zoon uit mijn huis zet.

Nu kom ik dus tot mijn eigenlijke vraag: kunnen zij mij iets maken?
Er is enkel het tijdelijke contract van 1 maand (niet geregistreerd) en de betaling die elke maand gebeurt. Zijn domiciel staat echter niet bij mij en er staat dus niets op papier, buiten dat van de eerste maand.

In mijn omgeving reageert iedereen nogal drastisch met het advies: spullen buiten en sloten veranderen.
Maar ik wil natuurlijk geen problemen krijgen. Kan ik dit maken? Er werd mij ook verteld dat ik het gewoon kan uitleggen als dat hij bij mij logeerde en dat het betaalde geld diende om de nutsvoorzieningen (water, verwarming, internet,...) te betalen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 19 okt 2011 15:04

Spullen buitengooien en sloten veranderen mag je idd niet zomaar doen.

Je moet deze persoon een schriftelijke "opzeg" bezorgen, aangetekend aan hem verzonden. Ik hoop wel op meer reacties want ik weet niet zo zeker wat de opzegperiode moet zijn in uw geval (mondeling contract). Een maand zal zeker te weinig zijn want de persoon moet de kans krijgen iets anders te zoeken.

Je kan eventueel ook al vredegerecht inschakelen, al kunnen anderen hier beter advies over geven.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

eylis

#3 , 19 okt 2011 15:21

puur juridisch kan je hem gewoon mondeling melden dat hij moet vertrekken: hij is daar TE GAST (met een bijdrage in de onkosten)
argumenten:
-> géén huurcontract
-> géén domcilie op jouw adres
-> hij WOONT dus ergens anders, waar hij wel zijn domicilie heeft (bij de mama..hij wordt dus niet dakloos als hij meteen weg moet.)

je kan dus de gerust de sloten veranderen, en zijn spullen netjes samenzetten (niet buitengooien, is niet beleefd) : je spreekt vooraf een datum af dat hij de spullen kan komen halen.
Hij mag jouw woonst niet binnen zonder jouw toelating. Dat is dan huisvredebreuk) Maar je kan hem wel rustig in jouw bijzijn zijn spullen laten meenemen
Je moet daar zelfs niet mee naar de vrederechter... want hij verblijft daar zonder recht noch titel.
Je hebt hem keurig mondeling laten weten dat hij moet vertrekken, zoals jullie een mondelinge afspraak hadden dat hij daar mocht wonen tegen een kostenvergoeding;
Er is geen sprake van huur of een huurcontract dus een schriftelijke opzeg moet niet;
Mondeling bevestigen wat reeds gezegd is volstaat;
De kerel zal daarmee nietnaar de vrederechter stappen, zou zich lichtelijk belachelijk maken.
Stel je voor dat je hardnekkige gasten die blijven hangen ook nog eens een schriftelijke opzeg moet geven...

je kan dus gewoon de sloten

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 okt 2011 16:11

Je moet daar zelfs niet mee naar de vrederechter... want hij verblijft daar zonder recht noch titel.
Zonder recht noch titel volstaat niet om iemand zonder beslissing (bevel) van de vrederechter buiten te zetten!!!!
De maandelijkse betalingen van "huur" zijn hierbij nog een extra probleem, want begin van bewijs dat er wel huur werd betaald.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#5 , 19 okt 2011 16:16

Hmm aangezien er geen opzeg van het proefcontract is gebeurd zal men ervan uitgaan dat dit telkens opnieuw een huurcontract zonder hoofdelijke bewoning van één maand is overeenkomstig art 1738 BW:
Art. 1738. <W 20-02-1991, art. 9> Indien de huurder, na beëindiging van een voor een bepaalde duur bij geschrift gesloten overeenkomst, het goed zonder verzet van de verhuurder verder blijft bewonen, is er wederinhuring tegen dezelfde voorwaarden, ook wat de duur betreft.
De betalingen kunnen tevens als bewijs dienen. De gedomicilieerde zal de huurder (u bent eigenaar van het pand?) een opzeg conform art 1739 BW dienen te geven.
Art. 1739. Wanneer een opzegging is betekend, kan de huurder, hoewel hij in het genot gebleven is, zich niet beroepen op een stilzwijgende wederinhuring.
Minstens een maand is hierbij de regel. U verzendt dus best nog deze maand een AS dat de huur niet verlengd wordt en dat u verwacht dat de huurder het pand ten laatste op 30/11/2011 zal verlaten hebben.

Bij problemen is de snelste oplossing een interventie van het vredegerecht.

Indien u de eigenaar bent zo spoedig mogelijk langsgaan bij de dienst bevolking en hen vragen niemand op uw adres in te schrijven zonder uw toestemming.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 okt 2011 22:49

En ook de kwartieragent hiervan verwittigen want als er een inschrijving is sta je heel wat zwakker.

Terug naar “Huren”