Ik heb een appartement waar de huurster binnenkort naar het rustoord zal verhuizen. De dame in de 90 jaar ruim voorbij. Drie jaar geleden werd haar huurcontract (3-6-9) stilzwijgend verlengd, zonder huuraanpassing (buiten de index dan) Deze dame betaalde steeds zeer stipt en was zeer proper (kuiste nog zelf alle dagen) Er is geen PB, omdat die er ook niet was toen ik het appartement aankocht, en de huurovereenkomst reeds liep. Ze zit reeds bijna 21 jaar in dit appartement. De huurprijs kan zeker 100 € hoger in vergelijking met gelijkaardige appartemeenten in de buurt. Nu wil een achterkleinzoon (19 jaar en student aan de KUL) van haar het appartement betrekken, evenwel zonder een nieuw contract, en aan de lopende voorwaarden. Hij wil enkel maar zijn naam veranderd zien in het contract. Hij is van plan de 2de slaapkamer onder te verhuren (is niet verboden in de lopende huurovereenkomst) om alzo de kosten wat te drukken.
Ik heb echter niet veel zin dat toe te staan. Momenteel is het appartemeent perfect in orde. De dame heeft 3 jaar geleden nog alles door een professionele schilder laten schilderen en behangen op haar kosten (met inbegrip van het herspuiten van de radiatoren) Gezien er geen PB is , kunnen die jongeren de boel afbreken, en ik heb er geen verhaal tegen. Ook zullen zij het appartement niet onderhouden zoals de huidige huurder (kwestie van een andere mentaliteit)
Hoe te reageren? Moet deze dame eigenlijk haar huuropzeg niet geven? (3 maand).
Wat als ze hem niet wil geven? Ben ik verplicht haar achterkleinzoon als huurder te aanvaarden? .