Voor 50% een 3-6-9 huurcontract geërfd

weesje
Topic Starter

Voor 50% een 3-6-9 huurcontract geërfd

#1 , 14 okt 2011 15:10

Ik heb na het overlijden van mijn moeder in ´79 de helft van de (toen) gezinswoning geërfd (135m2), als naakte eigenaar. Mijn vader had hierover vruchtgebruik. Sinds augustus ´84 had mijn vader het huis dan verhuurd met een 3-6-9 huurcontract aan zijn nieuwe schoonouders voor de astronomische huur van 1500bfr. (€37,... / mnd), een familie prijsje dus. Ik kan in het huurcontract niets terug vinden over indexatie van de huurprijs . Ondertussen is bijna een jaar geleden mijn vader overleden en ben ik nu voor 50% eigenaar + 25% naakte eigenaar van huis, heeft mijn halfbroer ook 25% in naakte eigendom en heeft mijn stiefmoeder over de 2 x 25% naakte eigendom vruchtgebruik. De moeder van mijn stiefmoeder is als enige huurder nog woonachtig in het huis.
Toen ik in maart informeerde naar het huurcontract heeft het geduurd tot einde juni voor ik dit ontving. Daar er dit jaar in augustus weer 3j om waren was ik te laat om eventueel een huurverhoging aan te vragen. Dit moet tenminste 3mnd voor het verstrijken van de 3j gebeuren. Omdat ik helemaal niet weet (ik (en mijn notaris) krijg hier geen antwoord op) hoeveel de huur bedraagt en mijn stiefmoeder en halfbroer tegenwerken om het huis te verkopen maak ik mij zorgen. Ik moet nl nu voor 50% al de kosten van het huis dragen, herstellingen, lasten etc. Ik denk te weten dat ik ook niet de enige ben die over een verhoging kan beslissen, ik denk dat mijn stiefmoeder hierin moet mee beslissen, wat dus niet positief zal uitdraaien. Ik maak mij echt zorgen, daar ik er van overtuigd ben dat de huurgelden de kosten nooit zullen dekken.

Kan ik iets ondernemen of moet ik minstens nog bijna 3j lijdzaam toekijken tot er eindelijk een verhoging of opzeg van de huur kan gedaan worden?
Kan men mij met dit contract ongewild en zonder enige inspraak opzadelen?
Kan er toch automatisch een huurverhoging (indexatie) geweest zijn al die jaren, zonder dat er iets vermeld staat in het huurcontract?
Ik heb een gescande copy van het contract en daar staat een stempel van de registratie op, kan ik via deze weg iets te weten komen?

Ik tast dus volledig in het duister en heb helemaal geen idee wat er gaat gebeuren. Daar ikzelf in het buitenland woon is het niet evident om alles ter plaatse uit te zoeken.
Als jullie enig antwoord of tips kunnen geven raak ik misschien al wat verder

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Huren”