Ofwel kan u zich vinden met dat voorstel ofwel niet, dat is een keuze die u zelf dient te maken.
Indien u zich niet kan vinden in dat voorstel heeft u wat werk voor de boeg (voorbereiding geding). Tegen het vervallen van de datum die u in het schrijven hebt gegeven zorgt u dat u volgende zaken klaar hebt:
- een uitgewerkt verzoekschrift art. 1344bis/ev ger w (zie voorbeeld in de links in onderschrift),
- een stukkenbundel; dat zijn de documenten waarop u uw verzoekschrift baseert (huurcontract, plaatsbeschrijving, overzicht van de ontvangen en van de niet ontvangen huren, kopie van de verzonden aangetekende brieven, van de postfiche samen met een afdruk van de levering, kopie van eventuele andere documenten waar u uw verzoeken op steunt),
- een aangetekend schrijven voor de advocaat van de tegenpartij in de zin van,
stad, datum
adres kantoor advocaat
uw adres
geachte meester,
Ik heb bij deze de eer u mee te delen ik heden tegen uw cliënt, X, namens wie u in uw schrijven dd. dd/mm/jjjj met uw referentie 123456789 optrad als bemiddelaar, bij het lokale vredegerecht onder rolnummer xxy112345 middels een verzoekschrift art 1344bis/e.v. Ger.W. een geding heb aangespannen. Eerstdaags zal uw cliënt ongetwijfeld de uitnodiging met specifieke datum ontvangen.
In de hoop deze zaak zonder uitstel te kunnen laten behandelen en voor beide partijen de financiële consequenties tot een minimum te herleiden bezorg ik u in bijlage van dit schrijven de stukkenbundel. Uw cliënt zal deze eveneens aangetekend ontvangen.
Met vriendelijke groeten,
Y
Kopie van dit schrijven neem je eveneens op in de stukkenbundel. (maakt het moeilijk voor de confrater om wat anders te beweren...)
- een aangetekend schrijven naar de huurder in de zin van
stad, datum
adres huurder
uw adres
geachte,
Ik heb bij deze de eer u mee te delen ik heden tegen u, X, bij het lokale vredegerecht onder rolnummer xxy112345 middels een verzoekschrift art 1344bis/e.v. Ger.W. een geding heb aangespannen. Eerstdaags zal u ongetwijfeld de uitnodiging met specifieke datum ontvangen.
In de hoop deze zaak zonder uitstel te kunnen laten behandelen en voor beide partijen de financiële consequenties tot een minimum te herleiden bezorg ik u in bijlage van dit schrijven de stukkenbundel.
Met vriendelijke groeten,
Y
Kopie van dit schrijven... in de stukkenbundel.
- U maakt, zuiver voor uzelf een overzicht van alle feiten, Hou dit OBJECTIEF en BONDIG. De feiten en gebeurtenissen met nodige data, bedragen en vaststellingen, wetsartikelen in kwestie, geen trallala. Dit document neemt u eveneens mee naar het geding waar u het tijdens de verzoening en de eventuele inleiding gebruikt om bij de kern van de zaak te blijven en u niet te laten afleiden of verleiden tot een conflict voor de vrederechter. Wat de advocaat van de tegenpartij of de tegenpartij ook aan onwaarheden vertelt, blijf er kalm en onbewogen onder. Bestrijdt de bewering met het commentaar dat deze zich vergist en bewijs het vervolgens.
De volgorde:
De dag dat de termijn in het aangetekende schrijven is verstreken gaat u naar de gemeente, dienst bevolking en verzoekt u om een bewijs van woonst voor de betrokken huurder vanwege het aanspannen van een procedure (dit kan u tot € 6 kosten)
Vervolgens begeeft u zich met uw verzoekschrift in dubbel naar de griffie van het lokale vredegerecht (dit is het vredegerecht van de gemeente waar de verhuurde woning zich bevindt) en laat dit op de rol plaatsen (kostprijs € 35). Verzoek de griffier om het rolnummer en de datum bij benadering dat de zaak zal voorkomen.
Bereidt met deze gegevens uw twee aangetekende zendingen voor en bezorg hen met het schrijven een kopie van uw stukkenbundel. (idealiter laat u deze aangetekend met bewijs van ontvangst verzenden, het kost wat meer maar is dan ook waterdicht) Hou de bewijzen van verzending bij en controleer regelmatig de volgnummers via de site van de post. Maak een afdruk van het ogenblik waarop de partijen de de zending in ontvangst nemen. en voeg dit toe aan de bundel die u meeneemt naar het vredegerecht.
Dan is het wachten.
Nog vragen? Laat maar horen.