bouwaanvraag: geen aangetekend schrijven ontvangen

Werkmanssteeg
Topic Starter

bouwaanvraag: geen aangetekend schrijven ontvangen

#1 , 12 okt 2011 10:36

Allen,

Op mijn aanliggend perceel zal gebouwd worden. Als ik geen aangetekend schrijven ontvang, is dit dan sowieso een procedurefout en moet het openbaar onderzoek dan van vooraf aan herbeginnen? Twee vragen:

- kan ik best nu al mijn bezwaren indienen, of vervalt de procedurefout dan?
- als ik nu mijn bezwaren niet indien, kan ik dan zeker zijn dat de procedurefout altijd geldt en dat ik zeker nog mijn bezwaren zal kunnen indienen?
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 okt 2011 11:08

Dat aangetekend schrijven wordt alleen verzonden als de bouwaanvraag bij de gemeente is binnengebracht.

Werkmanssteeg
Topic Starter

#3 , 12 okt 2011 11:54

De bouwaanvraag is natuurlijk door mijn buurman ingediend bij de gemeente. De gemeente heeft enkele buren op de hoogte gebracht, maar niet iedereen. Dit is in strijd met 1 of andere rondzendbrief van de Vlaamse gemeenschap, maar de vragen blijven dus: hoe gaan we hier best mee om? Nu al een bezwaarschrift indienen of moeten we zeker wachten? Hoe krijgen de buren die geen bezwaarschrift kregen eigenlijk ooit officieel de kans om zich te verzetten? In theorie zijn zij pas op de hoogte van zodra de eerste bouwkranen toekomen. Moeten wij dan in kortgeding de bouw laten stilleggen?
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

Reclame

Jan S

#4 , 13 okt 2011 14:40

ART. 7. Indien de aanvraag betrekking heeft op een perceel met een kadastraal nummer, dan worden de eigenaars van alle aanpalende percelen voor de aanvang van het openbaar onderzoek door het gemeentebestuur bij een ter post aangetekende brief of bij een individueel bericht tegen ontvangstbewijs in kennis gesteld van de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning of verkavelingsaanvraag. De aanvrager betaalt de kosten van de aangetekende zendingen.

Indien het een aanvraag tot wijziging van de verkaveling betreft dan moeten enkel de eigenaars van de aanpalende percelen die geen deel uitmaken van de verkaveling door de gemeente worden in kennis gesteld.

Indien de aanvraag betrekking heeft op percelen zonder een kadastraal nummer of op lijninfrastructuren, dan is de inkennisstelling niet verplicht.

Indien eigenaars van aanpalende percelen het aanvraagformulier en alle plannen voor akkoord ondertekenen, moeten ze niet in kennis worden gesteld.

Indien de aanvraag enkel openbaar gemaakt moet worden krachtens de bepaling van artikel 3, § 3, 13° of 14°, dan worden alleen de eigenaars van de aanpalende percelen in kwestie in kennis gesteld, en vervallen de formaliteiten van aanplakking, opgelegd in artikel 4, 5 en 8, tweede, derde en vierde lid. Indien deze eigenaars ook het aanvraagformulier en alle plannen voor akkoord ondertekenen, moeten ze niet in kennis worden gesteld en vervalt eveneens de formaliteit van het openbaar onderzoek, opgelegd in artikel 8.

De gemeente zoekt de namen en adressen van de eigenaars op. Onder het begrip eigenaar mag worden begrepen de eigenaar volgens de meest recente door de diensten van het kadaster aan de gemeente verstrekte informatie, tenzij de gemeente beschikt over recentere informatie.

Onder het begrip aanpalend perceel wordt begrepen, een gekadastreerd perceel dat op minstens één punt grenst aan de plaats van de aanvraag en/of aan percelen in eigendom van de aanvrager, die palen aan die plaats.
Indien het openbaar onderzoek nog loopt (zie gele affiche), dan kunt u gewoon uw bezwaren gaan indienen bij de gemeente. Indien het openbaar onderzoek al zou afgelopen zijn, neemt u best contact op met de bevoegde stedenbouwkundige ambtenaar. Zo kan hij uw opmerkingen nog meenemen. Ik ga ervan uit dat de vergunning nog niet verleend is.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

gilops

#5 , 22 okt 2011 11:36

Info : de korte termijn van 30 dagen is niet meer van kracht ..
In haar arrest van 27 januari 2011 nr. 8/2011 besliste het Grondwettelijk Hof dat artikel 4.8.16§2, 1°,b),2°,b) en 3°,b), Vlaamse Codex strijdig is met artikel 23 van de Grondwet en het artikel 6 van het EVRM.
“.. de beroepstermijn van dertig dagen vanaf de aanplakking of de opname in het vergunningenregister, in plaats van zestig dagen vanaf de kennisneming, legt evenwel een onevenredig strenge verplichting tot waakzaamheid op” en verder overwoog het Hof in nr. B.13.3.3.6.5. dat de termijn van dertig dagen (houdt) een onevenredige beperking in van het recht op toegang tot de rechter.”
In elk geval, ik zou een bezwaar indienen als het college nog niets beslist heeft : het zal dan al dan niet verworpen worden, maar het zal vermeldt zijn in haar verslag.

Werkmanssteeg
Topic Starter

#6 , 25 nov 2011 00:21

Allen: de bouw is negatief geadviseerd door het schepencollege! Hoera. Nu is het natuurlijk zaak van op te volgen dat de bouwheer niet in beroep probeert zijn slag thuis te halen. De argumenten die weerhouden zijn door het schepencollege waren:

- Alle tuinen vormen werkelijk het laatste stukje open grond temidden van een al druk bebouwde woonwijk. Als de grootste van deze tuinen ineens wordt volgebouwd met 7 woningen, dan leef je werkelijk op elkaar gepropt zonder enige open ruimte
- verkeersoverlast
- onze steeg is een historisch en pittoresk stukje van de stad dat zijn karakter helemaal zou verliezen
- buurtoverlast, oa lawaai, inkijk, ...

Bedankt voor alle reacties.

gilops

#7 , 25 nov 2011 08:51

Als de bouwheer in beroep gaat bij de Bestendige Deputatie dan zijn er minstens twee vlaamse provincies waar via politieke connecties o.a. via de juiste advocaat een dossier heel veel kans van slagen heeft.
Hoe komt dit ?
Op de zitting worden uitgenodigd :
- bouwheer en/of zijn advocaat
- de stedenbouwkundig ambtenaar van je stad / gemeente
- de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar
Die twee laatsten dagen niet op als er een degelijk gemotiveerd NEGATIEF ADVIES uitgesproken en neergeschreven werd.
Dan staat daarin genoeg.
Wat doet een bouwheer en/of de advocaat dan helemaal alleen op die zitting van de Bestendige Deputatie ?
-1) Liegen tegen de sterren op en voorzetten geven die de Bestendige Deputatie de gelegenheid geeft om goed te keuren.
-2) In de Bestendige Deputatie kan een benaderde afgevaardigde zitten die het project zal helpen te slagen en die zal zelf de ontbrekende verklaring uit de mond van de "attente" bouwheer en/of advocaat halen indien nodig
Voorbeeld "Op uw plan staat nergens een hemelwaterput ? Het hemelwater wordt toch minstens deels opgevangen in hemelwaterputten ?". Elke goed verstaander weet dan dat je "JA" moet antwoorden. Omdat de afwatering niet op het plan staat moet je vervolgens een papier tekenen en nasturen NA de beslissing.
HOE DEZE PRAKTIJK TEGENGAAN ?
Ik veronderstel dat je twee dingen moet doen :
-1) Aan het college van je stad vragen om ingelicht te worden of de bouwheer in beroep is gegaan. De stedenbouwkundig ambtenaar krijgt immers een brief hierover van de provincie.
-2) Er op aandringen dat de stedenbouwkundig ambtenaar aanwezig is op de zitting van de Deputatie

Werkmanssteeg
Topic Starter

#8 , 25 nov 2011 13:34

bedankt voor de tip. Het is wel sterk dat de omwonenden zich niet kunnen verdedigen. Terwijl wij eerst dachten dat de zaak beklonken was tussen stad en stedenbouw, is het dus misschien eerder op deze manier dat de bouwpromotor zo zeker lijkt van zijn zaak. Soit, we zullen maar niet teveel spoken zien en ons degelijk verdedigen.

Terug naar “Andere”