Aanrijding - wie in fout?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

Re: Aanrijding - wie in fout?

#16 , 09 okt 2011 10:58

Op een tweevaksbaan mag je nooit 2 auto's tegelijk inhalen. Pak hem daarop
En welk artikel uit het verkeersreglement zegt dat?

Ik lees in vonnissen: "Overigens is het niet verboden meer dan één voertuig tegelijkertijd in te halen (Cass. 16 september 1986, Arr. Cass. 1986-87, 63; Bull. 1987, 59; Pas. 1987, I, 59; Verkeersrecht 1986, 304, noot; Cass., 6 mei 1992; Arr. Cass. 1991-92, 839; Bull. 1992, 784; Pas. 1992, I, 784; Verkeersrecht 1992, 259)."

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#17 , 09 okt 2011 12:08

Je moet na het inhalen wel meteen terug naar het rechtse vak (art 16.6), maar nergens staat dat je in 1 beweging niet meerdere voertuigen mag inhalen.

mava105

#18 , 09 okt 2011 12:42

Enige tijd geleden zag in het progarmma op TV "Kijk Uit" dat dit niet mocht. Wie heeft gelijk?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#19 , 09 okt 2011 19:49

Enige tijd geleden zag in het progarmma op TV "Kijk Uit" dat dit niet mocht. Wie heeft gelijk?
De Rechtbank.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21

#20 , 10 okt 2011 09:51

Je moet na het inhalen wel meteen terug naar het rechtse vak (art 16.6), maar nergens staat dat je in 1 beweging niet meerdere voertuigen mag inhalen.
Je moet dit inhaalmaneuver uiteraard ook op een veilige manier kunnen uitvoeren. Het feit dat diegene die inhaalt in een ongeval betrokken raakt, zegt veel over dit "veilig uitvoeren". Maar het zal inderdaad een rechtbank zijn die het laatste woord heeft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki

#21 , 10 okt 2011 10:11

Je moet dit inhaalmaneuver uiteraard ook op een veilige manier kunnen uitvoeren. Het feit dat diegene die inhaalt in een ongeval betrokken raakt, zegt veel over dit "veilig uitvoeren". Maar het zal inderdaad een rechtbank zijn die het laatste woord heeft.
Ter aanvulling:
Art 16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :
1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :
a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.

adviesje

#22 , 11 okt 2011 17:19

Beste,

u dient zich voorafgaand aan het feitelijke afslaan al zoveel mogelijk naar links te begeven met uw richtingaanwijzer aan,
wanneer er bovendien geen tegenliggers komen dient u zelfs op het linkerrijvak te rijden(dus zonder tegenliggend verkeer te hinderen)
Hierbij dient u zich te vergewissen dat u geen andere weggebruikers hindert.

Probleem hierbij is nu dat u links vooraan bent geraakt,
hetgeen doet vermoeden dat u niet op de andere rijstrook bent gaan rijden en bent beginnen afdraaien terwijl de achterliggende wagen reeds aan het inhalen was.
Hierdoor startte uw beweging pas terwijl zijn reeds bezig was en diende u voorrang te verlenen aan deze chauffeur

ik vrees hierdoor dat u het moeilijk zal krijgen...misschien brengt een advocaat soelaas

Gebruiker21

#23 , 12 okt 2011 09:23

Op het rijvak van de tegenliggers gaan rijden om af te slaan? Da's ook het eerste dat ik er van hoor! Je moet uiteraard die rijstrook OVERSTEKEN om links af te slaan, maar er effectief even op gaan rijden vooraleer af te slaan, dat heb ik tot nu toe nog nooit iemand zien doen. En ik rij toch al héél wat jaren, en héél wat kilometers.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki

#24 , 12 okt 2011 09:41

art 19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet:
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;

Gebruiker21

#25 , 12 okt 2011 09:54

art 19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet:
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
Uiteraard moet je je "naar links begeven". Hoe ga je links afslaan zonder je "naar links te begeven"?

Definieer echter "naar links begeven"? Is dit effectief op de rijstrook van de tegenliggers gaan rijden? Wat als dan uit de straat die jij moet inslaan plots een wagen komt die ook naar links afslaat? Dan rij jij op de rijstrook van die wagen?

Zoals ik al zei: ik heb nog nooit iemand eerst even op de rijstrook van de tegenliggers zien rijden, alvorens af te slaan (tenzij om een file die er staat voorbij te steken en dan naar links af te slaan).

Turaki

#26 , 12 okt 2011 10:08

Even opgezocht bij onze vrienden van wegcode.be: het is toegestaan om op de rijstrook van de tegenliggers te rijden om links af te slaan.
http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... ks+afslaan

scorpioen

#27 , 12 okt 2011 18:21

Uiteraard moet je je "naar links begeven". Hoe ga je links afslaan zonder je "naar links te begeven"?
"Links afslaan" en "zich naar links begeven" is niet hetzelfde.

Links afslaan doe je op het ogenblik dat je effectief de rijbaan waarop je rijdt gaat verlaten, dus aan het kruispunt zelf.

Zich naar links begeven betekent op een rijbaan met tweerichtingsverkeer zich van rechts tot naar het midden te begeven. Men moet dus niet op de linkerhelft van de rijbaan gaan rijden. Het volstaat uit te wijken van rechts tot het midden. Dit moet je doen voor je op het kruispunt aankomt en dus voor je links afslaat.

Zie Cass., 28 mei 1998:
Overwegende dat de naar links afslaande bestuurder aan de bij artikel 19.3.2°.a. van het Wegverkeersreglement opgelegde verplichting voldoet door de beweging die erin bestaat zich op een rijbaan met tweerichtingsverkeer van rechts naar het midden te begeven; dat die bepaling niet vereist dat die bestuurder zich zoveel mogelijk naar links zou begeven;

adviesje

#28 , 12 okt 2011 19:00

Op het rijvak van de tegenliggers gaan rijden om af te slaan? Da's ook het eerste dat ik er van hoor! Je moet uiteraard die rijstrook OVERSTEKEN om links af te slaan, maar er effectief even op gaan rijden vooraleer af te slaan, dat heb ik tot nu toe nog nooit iemand zien doen. En ik rij toch al héél wat jaren, en héél wat kilometers.
hoe vreemd dit ook mag klinken,
is dit wel degelijk rechtspraak

Gebruiker21

#29 , 13 okt 2011 09:36

hoe vreemd dit ook mag klinken, is dit wel degelijk rechtspraak
Dan moet men dringend de rijopleidingen aanpassen, want waar ik les volgde (is wel al jaren en jaren geleden), werd links afslaan helemaal anders aangeleerd, hoor! (Bewijs hiervan: NIEMAND gaat op de rijstrook van de tegenliggers rijden alvorens links af te slaan. Heeft iemand dit al zien gebeuren? Ik nog nooit. En ik ben ook niet van plan om ermee te beginnen.) Of hoe rechtspraak soms toch wereldvreemd kan zijn...

sniper

#30 , 13 okt 2011 12:30

NIEMAND gaat op de rijstrook van de tegenliggers rijden alvorens links af te slaan. Heeft iemand dit al zien gebeuren? Ik nog nooit. En ik ben ook niet van plan om ermee te beginnen.) ...
schrijf maar BIJNA NIEMAND, want ik pas dit toe als het mogelijk en nodig is
nodig is als er verkeer achter mij komt dat zou moeten vertragen mocht ik niet uitwijken
let wel "enkel als het veilig kan", en zonder tegenliggers de schrik op het lijf te jagen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Verkeersongevallen”