probleem met huurder

prex
Topic Starter

probleem met huurder

#1 , 11 okt 2011 15:50

Ik heb volgend probleem met mijn huurder, die binnenkort naar Nederland verhuist.
Ik heb met mijn huurder een contract van korte duur tot begin 2012. Half september heeft hij laten weten op 1 november weg te zijn en vanaf dan ook geen huur meer te betalen. Ik heb hem hierop een aangetekend schrijven gestuurd, maar dat haalt hij niet af op de Post blijkbaar, want ik heb na 2 weken de antwoordkaart nog niet teruggehad. Ondertussen heeft hij ook zijn huur van oktober nog niet betaald.
Kan ik de aangetekende brief per deurwaarder laten bezorgen en kan ik deze kosten dan ook meteen op hem verhalen?

Als hij binnnenkort met de noorderzon verdwenen is, kan ik hem dan laten dagvaarden via zijn werk? Ik weet immers niet waar hij gaat wonen, maar ik weet wel waar hij werkt. En wat met de gerechtskosten van het voor de vrederechter verschijnen, kan ik deze ook ten zijne laste leggen of moet ik deze zelf betalen. Want als de kosten die hij mij nog moet betalen vrijwel niet opwegen tegen de gerechtskosten, dan is het voor mij misschien niet de moeite.
En dan gaat de huurder (spijtig genoeg) gewoon zijn gangetje

groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 11 okt 2011 15:54

Heeft u hem in het schrijven in gebreke gesteld?

adviesje

#3 , 11 okt 2011 16:55

Beste,
in elk geval kan u hem in gebreke stellen voor het niet betalen van de huur van oktober,
aangezien hij echter de aangetekende brieven niet afhaalt,
kan u hem beter in verzoening bij minnelijke schikking oproepen voor de vrederechter. Dit kost niets, maar hierbij neemt de vrederechter ook geen standpunt in, hij zal enkel trachten te verzoenen.
Als u met hem een akkoord kan bekomen, heeft dit dan automatisch de kracht van een vonnis

U kan echter ook dadelijk kiezen voor een dagvaarding,
waarbij alle kosten voor de verliezende partij zijn.
Op deze wijze kan u hem ook bij verstek laten veroordelen indien de persoon in kwestie weigert op te dagen

Reclame

prex
Topic Starter

#4 , 12 okt 2011 17:03

Bedankt voor de reacties
Aan Vandebos: nee ik heb hem in het schrijven niet in gebreke gesteld aangezien ik de brief verstuurd heb op 30 september en hij toen dus nog niet achterliep met betalen.

Vandebos

#5 , 12 okt 2011 17:16

Dan zal u hem in eerste instantie in gebreke dienen te stellen voor het niet betalen van de huur. U geeft hem in het aangetekende schrijven 7 dagen de tijd om het openstaande bedrag te storten op de gewoonlijke rekening. U verwittigt hem in het schrijven dat bij gebrek aan betaling dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u bijgevolg verplicht zal zijn hem op zijn kosten middels een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.W. voor de vrederechter te dagen om hem te laten veroordelen tot een gerechtelijke inning van de achterstellen en een correct afhandelen van het contract van bepaalde duur.

Aarzel niet bij het verzenden van dit schrijven zodat u de zaak nog voor eind oktober op de rol kan laten plaatsen.

Indien de huurder niet reageert binnen de gestelde periode mag u steeds hier terugkomen voor hulp met het opstellen van het verzoekschrift.

prex
Topic Starter

#6 , 13 okt 2011 07:45

dank je voor het duidelijke antwoord

j.demoor

#7 , 13 okt 2011 10:18

‘Art.3§6 Woninghuurwet is krachtens art.12 van deze wet van dwingend recht. Hieruit volgt dat de partijen in een woninghuurovereenkomst van korte duur niet geldig een vervroegde opzeggingsmogelijkheid kunnen bedingen‘[Vred.Westerlo 16 augustus 2010(V.W.G.M./G.A en D.B.N.),R.W.2011-12,290,met verwijzing naar A.Van Oevelen(red.),Woninghuur, Brugge,die Keure,2009,(151),p.155-156,nr.255].Sommige vrederechters wijken hiervan echter toch af.

“Art.1728.De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :...2°. De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Ondertussen heeft hij ook zijn huur van oktober nog niet betaald. Ik heb hem hierop een aangetekend schrijven gestuurd, maar dat haalt hij niet af ’

Uw aanmaning te betalen per aangetekend schrijven wordt hij juridisch GEACHT ontvangen te hebben,ook al haalde hij het niet af. Stuur een kopie ervan niet-aangetekend na.

Geeft hij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg,daag hem dan voor de vrederechter.
“Art.1344bis.Onder voorbehoud van...kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).
Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.

“Art.1017.Tenzij bijzondere wetten anders bepalen, verwijst ieder eindvonnis, zelfs ambtshalve, de in het ongelijk gestelde partij in de kosten...”(Ger.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”