Aanpassen echtscheidingsvonnis

scampi
Topic Starter

Aanpassen echtscheidingsvonnis

#1 , 10 apr 2007 09:08

Beste

Ik ben 5 jaar geleden gescheiden en heb 1 dochter. Voor mijn dochter heb ik co-ouderschap. In het vonnis stond bepaald dat ik elke maand ?30 alimentatie moet betalen. Mijn ex zou moeten instaan voor de kledij. Tot op heden heb ik nog nooit kledij meegekregen. Zij ontvangt tevens het kindergeld en het fiscaal voordeel.
Mijn vragen:
1 Wat kan ik doen tegen het niet meegeven van kledij?
2 Kan ik dit vonnis laten herzien, zodat wij ieder een deel van het fiscaal voordeel hebben? Hoe? Kosten?
3 Hoe zit het met de huidige regelgeving ivm co-ouderschap?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
belle1970

#2 , 10 apr 2007 23:35

Ik heb hetzelfde probleem als u .Ben wel nog niet officieel gescheiden , woon wel nog maar van augustus 2006 alleen . Waarmee ik wil zeggen dat er tss 5 jaar geleden en nu nog geen enkel deftige regeling is gertroffen waar BEIDE ouders gelijkgesteld worden !! BIJ CO OUDERSCHAP

Ik heb co ouderschap (week/week) en de vrederechter heeft eveneens beslist dat mijn man het kindergeld krijgt en de gasten fiscaal ten laste heeft .MAAR hij moest instaan voor de kledij . maar ja .... en daar gaan we dan he . Zoals nu vraag ik al 5 weken achter ondergoed voor de gasten en meneer geeft niks mee . NU is het goed weer en wat ik doen weer alles zelf gaan kopen ... voor 2 gasten
En wat ik nog het ergste vind is het feit dat ik aan de vrederechter gevraagd had dat hij een overzicht per maand moest doorgeven met de kosten die hij gemaakt had voor de kinderen zodat er een opvolging kon gebeuren van wat er juist uitgegeven werd van het kindergeld . Maar dat heeft ze geweigerd met alle gevolgen vandien weer . Waarom zou hij zich daar moeten aan houden als er toch gen konrole kan gebeuren ???

Volgens mijn advocaat zou ik elke week de politie moeten laten vastellen wat er juist inde tas zit ... en dan weer een procedure starten . Maar gans diene boel met advocaten kost zoveel geld dat ik dat gewoon weg niet meer zie zitten . DE pijn dat ge u kinderen elke keer weer moet aandoen bij die vaststellingen , neen dank u .
Ik weet het ook niet echt wat er aan te doen is om dit te regelen op een deftige manier ! Bij een vechtscheiding is dat niet mogelijk volgens mij ....

j.demoor

#3 , 11 apr 2007 10:34

Ik ga ervan uit dat ?Mijn ex zou moeten instaan voor de kledij? in het vonnis staat.Onderzoek vooraf zorgvuldig die tekst.

Maan uw ex aangetekend aan de nodige kledij met uw dochter mee te geven en som die kledij daarin op.Deel haar daarin tevens mee dat u het ontbreken van die kledij laat vaststellen door een gerechtsdeurwaarder en dat u diens kosten op haar gerechtelijk zal verhalen.

?Art.516...Zij(=de gerechtsdeurwaarders) kunnen aangesteld worden om vaststellingen te doen van zuiver materi?le feiten...zij kunnen ook op verzoek van particulieren tot die vaststelling overgaan...?(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

?Art.590.De vrederechter neemt kennis van alle vorderingen waarvan het bedrag 1.860 EUR niet te boven gaat?(Ger.W.).

De term ?co-ouderschap? komt niet voor in het BURGERLIJK recht en kent dan ook tal van ?vertalingen op eigen maat?.?Art.374.Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag GEZAMENLIJK uitoefenen...?(Burgerlijk Wetboek).De rechten en plichten van BEIDE ouders zijn principieel DEZELFDE.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”