Aanrijding - wie in fout?

prokilow
Topic Starter

Aanrijding - wie in fout?

#1 , 06 sep 2011 15:13

Rijbaan met 2 stroken. Inhalen is toegelaten.

Ik(A) wil links afslagen, pinker is aan, achter mij rijd een auto(C) die rustig afremd en mij de manoeuvre laat uitvoeren.
Ik kijk in mijn spiegels en zie dat de andere rijstrook vrij is. Als ik bijna afgeslagen ben komt er een bestuurder(B) die de auto achter mij juist heeft voorbijgestoken, hij raakt mij linksvoor.

Ben ik nu in fout omdat er op die rijbaan geen inhaalverbod geld?

De bestuurder(B) die mij aangereden heeft was overtuigd dat hij in fout was, zowel ook de bestuurder(C) die achter mij reed.

B gaf toe dat hij gehaast was om naar zijn werk te rijden.

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door prokilow op 06 sep 2011 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 sep 2011 15:26

A gaf toe dat hij gehaast was om naar zijn werk te rijden.?????

duma

#3 , 06 sep 2011 15:28

De bestuurder A, dat ben jij? Dus je hebt jezelf aangereden? ^o)

Reclame

prokilow
Topic Starter

#4 , 06 sep 2011 15:29

foutje! aangepast.

duma

#5 , 06 sep 2011 15:31

Als jij eerst aan jouw manoevre begonnen was, is de andere in fout.
Als de andere al begonnen was met inhalen, ben jij in fout.

Maar hoe kan je bijna afgeslagen zijn naar links, terwijl hij jou linksvoor raakt?

bartvdv

#6 , 06 sep 2011 16:09

(linker spatbord)

Lanox

#7 , 06 sep 2011 16:22

Enkele bedenkingen:

1. Als U links gaat afslaan dan
- begeeft U zich zo links mogelijk in Uw rijvak
- zet U Uw richtingsaanwijzer aan
- vergewist U zich ervan dat U Uw manoeuvre kan uitvoeren zonder andere weggebruikers te hinderen

2. U sloeg links af
- op een kruispunt
-- met voorrang van rechts
-- op een voorrangsweg
- niet op een kruispunt?

3. Zoals al eerder gezegd, als U bijna zou afgeslagen zijn, dan was U links achter geraakt, tenzij het andere voertuig ook nog is uitgeweken.

4. Is er een aanrijdingsformulier ingevuld en wat is daarop verklaard?

scorpioen

#8 , 06 sep 2011 17:08

Het is verboden een voertuig in te halen als de in te halen bestuurder:
1. zijn linker richtingaanwijzer heeft aangestoken
2. zich naar links heeft begeven.

Om de inhalende bestuurder aansprakelijk te kunnen stellen moet bewezen worden dat aan deze voorwaarden voldaan is. Dit is niet eenvoudig. Hoe ga je bewijzen dat je je reeds naar links begeven had voordat de inhalende bestuurder begon in te halen?

Het feit dat de aanrijding zich voorgedaan heeft volledig links van de rijbaan bewijst niet dat aan deze voorwaarden voldaan was en dat de inhalende bestuurder een fout begaan heeft.

Dit betekent niet dat daarom jou fout bewezen is. Vaak kan niet bewezen worden of de in te halen bestuurder zich al dan niet reeds naar links had begeven vooraleer inhalende bestuurder begon in te halen. In dat geval kan geen van beiden (tenzij een andere fout begaan werd) aansprakelijk gesteld worden voor het ongeval.

Gebruiker21

#9 , 30 sep 2011 13:35

Indien de topic starter de gegevens van bestuurder C nog heeft, en deze kan verklaren dat de topic starter weldegelijk zijn richtingaanwijzer aan had, zal de zaak snel beklonken zijn, denk ik?

Maar wat is eigenlijk het probleem, aangezien B zelf toegeeft in fout te zijn?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

scorpioen

#10 , 30 sep 2011 14:39

Indien de topic starter de gegevens van bestuurder C nog heeft, en deze kan verklaren dat de topic starter weldegelijk zijn richtingaanwijzer aan had, zal de zaak snel beklonken zijn, denk ik?
Je denkt verkeerd. Het ontsteken van de richtingaanwijzer verleent geen voorrang om links af te slaan. Men moet ook tijdig naar links zijn uitgeweken.

Het is niet omdat B denkt dat hij in fout is, dat daarom zijn verzekeringsmaatschappij gaat betalen. Dit moet zich daar niets van aantrekken.

Gebruiker21

#11 , 30 sep 2011 15:15

Het zich naar links begeven zal ook wel door C kunnen bevestigd worden, zeker? En zelfs als C niet meer te contacteren valt, als B zich bewust is van zijn fout en eerlijk verklaart dat de topicstarter de richtingaanwijzer aan had en zich naar links begeefde (begaf?), zal de verzekering zich dat weldegelijk moeten aantrekken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

scorpioen

#12 , 30 sep 2011 16:08

ALS B zou verklaren dat A de richtingaanwijzer in werking had gesteld èn zich al naar links had begeven vooraleer hij zelf begon in te halen is er geen probleem voor A.

De kans dat dit gebeurt acht ik zeer klein ...

Gebruiker21

#13 , 03 okt 2011 09:17

De kans dat dit gebeurt acht ik zeer klein ...
Moet je normaal niet gewoon op het aanrijdingsformulier aanduiden wie van beide partijen in fout is? (toen iemand mijn wagen aangereden had, meen ik mij te herinneren dat dit een expliciete vraag op het formulier was). Als beiden daar aangeven dat partij B in fout was, zou de verzekering van B dit dan nog betwisten? Lijkt me sterk.

Anyway, misschien moet de topic starter hier even laten weten hoe het uiteindelijk afgelopen is, als héél de zaak voorbij is?

scorpioen

#14 , 03 okt 2011 10:35

Op het aanrijdingsformulier moet je niet aangeven wie in fout is. Er staat op vermeld dat het geen erkenning van aansprakelijkheid inhoudt.

Je moet er de feiten op vermelden. Aan de rechter om bij betwisting de wet toe te passen en uit te maken wie in fout is.

cdelahaye

#15 , 09 okt 2011 07:35

Op een tweevaksbaan mag je nooit 2 auto's tegelijk inhalen. Pak hem daarop

Terug naar “Verkeersongevallen”