even de situatie schetsen.
in 2003 kocht ik een gebouw, bestaande uit wat appartementen, en 20 autostaanplaatsen.
de autostaanplaatsen waren allemaal verhuurd mits mondelinge overeenkomst met de vorige eigenares, voor een prijs van 1600 Bfr. per maand, omgerekend 39,66 €.
gedurende de 8 jaar dat het gebouw in mijn bezit is, heb ik de huurprijs niet aangepast.
een deel van het gebouw is verkocht, de akte wordt een van de weken verleden. het gevolg is dat er 8 staanplaatsen wegvallen. voor mij geen ramp, mijn auto staat sowieso binnen. voor de huurders wel een ramp uiteraard.
gezien de huurprijs gewoon naar euro's werd omgerekend, vermoed ik dat deze al van voor 2000 hetzelfde is gebleven.
nu zou ik de huurprijs willen aanpassen naar een iets realistischer bedrag, zeker gezien de buurt waarin mijn gebouw zich bevindt.
kan ik de huidige huurders middels een aangetekend schrijven op de hoogte brengen van de aanpassing vanaf pakweg 1 januari, en hen de kans geven het contract zonder formaliteiten te verbreken indien ze niet akkoord gaan? of moet ik hier een hoop regeltjes voor volgen? als er zo'n huurder niet akkoord gaat en z'n auto niet langer in het gebouw wil parkeren, heb ik er direct een andere, dus daar moet ik al niet van wakker liggen...