schenking voor het huwelijk. wat nu bij scheiden

jandeman
Topic Starter

schenking voor het huwelijk. wat nu bij scheiden

#1 , 06 okt 2011 01:24

Hallo allemaal,

Bij mij is het helaas ook zover, onverwachts in een kleine hel gekomen. hopelijk kan ik de schade beperkt houden.

Mij is net voor het huwelijk door mijn ouders een flink bedrag geschonken , niet notarieel vastgelegd. Dit geld (net zoals al onze spaarcenten) zijn in ons huis gestoken tijdens renoveringen.

Het huis zal bij verkoop een grote verliespost zijn, na het uitbetalen van de hypotheek zal er niet veel meer over zijn.

Volgens mij heb ik nu recht op dat geldbedrag omdat het voor het huwelijk was , is dat zo , en wat zijn relevante bewijsstukken?

Bedankt ,
Jan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 okt 2011 10:01

Die gelden zijn persoonlijke gelden, u hebt inderdaad recht op terugbetaling van dit bedrag door de huwgemeenschap. Uw echtgenote moet u dus de helft van het bedrag betalen.

Bewijsstukken: rekeninguittreksels waaruit blijkt dat dit geld op uw rekening stond voordat u in het huwelijk trad en wat er met dit geld gebeurd is.

octopus

#3 , 06 okt 2011 12:14

Indien dat geld van jandeman was voor het huwelijk, en hij kan dat bewijzen, moet hij dan toch de helft afstaan?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 okt 2011 12:26

De huwgemeenschap moet dit terugbetalen. De huwgemeenschap is voor de helft van jandeman.

Een voorbeeld: Woning wordt verkocht voor 200.000. Er is geen schuld. Jandeman heeft er 50.000 ingestoken. Woning is ondertussen niet in waarde vermeerderd.

Van de 200.000 gaat 50.000 naar Jandeman. Het saldo van 150.000 wordt in twee verdeeld. Dus ieder 75.000.
Jandeman ontvangt dus 125.000, zijn echtgenote 75.000.

lucgescheiden

#5 , 06 okt 2011 12:54

Indien Jandeman kan bewijzen dat de 50.000 werden geïnvesteerd in de woning,
dan dient er bovendien een herwaardering te gebeuren van dit kapitaal.
Deze in verhouding tot de bekomen meerwaarde van de woning.
Handige documenten voor Personenrecht

jandeman
Topic Starter

#6 , 09 okt 2011 01:19

hmm... verschillende antwoorden.

-De een zegt ik ga de helft terugkrijgen.
-De ander zegt , ik ga het volledig bedrag terugkrijgen.
-Weer een ander zegt , het moet herwaardeerd worden.

Voor alles is wat te zeggen, In principe ga ik ervan uit dat we getrouwd zijn en dat alles van ons samen is, zo heeft m'n vrouw bij het samenwonen, al haar spullen verkocht, en de mijne zijn gebruikt.... in principe heeft ze dus geen eigendom meer van voor het huwelijk. Kortom.... alles wordt in tweeen gesplitst bij de scheiding ... alles van voor het huwelijk en tijdens het huwelijk. Zo gaat het gloof ik in NL ....

Hoe ik het begrijp hier in Belgie , is dat bedragen van voor het huwelijk eigendom blijven van "die" persoon" .. m'n vrouw gaat dus helemaal niets krijgen, want al haar bezittingen zijn 10 jaar geleden verkocht. En ik krijg van haar zowiezo dat geldbedrag. (m'n vrouw verdient goed).

Maar ja , al "dat" geld is in het huis gestopt , en we gaan daarop heel veel verliezen. Dus stel , niets van de investering kunnen we terug krijgen door een verkoop (zit er dik in).... krijg ik m'n geldbedrag dan terug van voor het huwelijk? Want in principe is dat nu niets meer waard.

Thanks ,
Jan

lucgescheiden

#7 , 09 okt 2011 11:56

Roerende goederen, zoals huisraad kunnen niet worden teruggenomen.
Een gift van uw ouders kan u, indien deze kan worden bewezen, terugnemen voor de verdeling.
Langs haar kant is dit hetzelfde voor eigen vermogen van voor het huwelijk of schenkingen aan haar persoonlijk tijdens het huwelijk.

De rest zal idd door twee worden gedeeld, dit zowel wat schulden, als wat tegoeden betreft.

Op het huis zal u op het ogenblijk eerder verdienen dan verliezen.
De waarde van de huizen is de laatste jaren enkel gestegen, dus wat u erin stak,
zal op dit ogenblik meer waard zijn dan daarvoor.
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 09 okt 2011 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Juridisch actief: Ja

#8 , 09 okt 2011 19:50

Onroerende goederen, zoals huisraad ??????????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

lucgescheiden

#9 , 09 okt 2011 20:46

aangepast :-)

Terug naar “Echtscheiding”