Eerst akte tekenen, pas 1 week later sleutel ontvangen

Argon
Topic Starter

Eerst akte tekenen, pas 1 week later sleutel ontvangen

#1 , 05 okt 2011 16:30

Dag iedereen,

Wat zouden jullie doen met het volgende:

Man koopt een huis en leert een vrouw kennen, die trekt bij hem in het huis (huis is dus eigendom van de man). Echter na X jaar gaat men scheiden en stelt men het huis te koop. Ik en mijn vriendin kopen het huis, de man is ondertussen het huis al uit, de vrouw woont hier echter nog in tot ze een ander onderdak gevonden heeft/in haar nieuwe woning mag.

Verkoper heeft het geld nu nodig en zou graag hebben dat de akte op datum X getekend wordt. We krijgen dan wel maar pas een week erna de sleutel in ontvangst. Dit terwijl die vrouw nog die week in ondertussen ons huis blijft wonen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Aafke64

#2 , 05 okt 2011 16:49

Heel simpel : niet tekenen vooraleer die vrouw het huis uit is.

Argon
Topic Starter

#3 , 05 okt 2011 16:51

Is ook mijn idee, maar dan ben ik (onterecht misschien) "bang" dat men beschadigingen aan het gebouw zal aanbrengen...
We hebben wel wat foto's van het huis, maar natuurlijk niet van elke cm²...

Het mes snijdt wat aan beide kanten vind ik.

Reclame

loeki

#4 , 05 okt 2011 17:08

Tekenen bij de notaris in zo'n zaak is ontvangst sleutels

Bertaald en vrouw blijft wonen.....man is boos .........ambras.......huis geruiineerd
Het zou niet de eerste keer zijn

Leeg bij oplevering en betaling

Aafke64

#5 , 05 okt 2011 19:30

Dan zou ik de avond voor de akte wordt verleden vragen om het huis nog eens te bezichtigen. Zijn er beschadigingen die er voordien niet waren, dan vraag je of de notaris een deel van de verkoopprijs inhoudt.

Turaki

#6 , 05 okt 2011 23:05

Wanneer moet de akte verleden zijn? Op de gewenste datum X, of een week of meer later? Indien een week of meer later, zou ik wachten tot het huis leeg is om te tekenen. Best ook de dag van de akte langsgaan voor het tekenen, om eventuele beschadigingen vast te stellen.
Dat de verkoper nu geld nodig heeft, is jullie probleem niet. Cru, maar bij aankoop van een huis gaat het over veel geld, en moet je vooral aan jezelf denken. Verkoper is trouwens ook op de hoogte van de normale termijnen, en wist dat het geld er waarschijnlijk niet zou zijn op de dag die hij wenst.

Argon
Topic Starter

#7 , 11 okt 2011 09:30

Akte zou verlijden op 24 oktober en we zouden pas de sleutel krijgen de week erna op 1 november.

In de compromis staat duidelijk dat we de akte ten vroegste laten verlijden tussen 1 en 15 november. Dus hier zijn we 100% in ons recht. We hebben dan ook besloten om niet in te gaan op de vraag van de verkoper. Jammer voor hen, want die zitten nu vast aan een boete daar hij een overbrugginskrediet moet zien te krijgen. Op zich is dit allemaal ons probleem niet (daar ik het wel jammer vind voor hen), maar men wist al van in augustus dat de akte zou verlijden tussen 1 en 15 november...

Wij zullen dus ook ons standpunt behouden en pas de akte tekenen als we onmiddellijk de sleutel overhandigd krijgen. Natuurlijk zeer kwade verkopers nu...

Terug naar “Kopen”