verkoop huurhuis

Roelie
Topic Starter

verkoop huurhuis

#1 , 29 sep 2011 15:12

wanneer een huis dat verhuurd wordt van eigenaar verandert, wordt de nieuwe eigenaar geacht het huurcontract over te nemen. dat is logisch.
Mijn vraag nu : in het geval dat er geen geschreven huurcontract bestaat, en de huur nooit geïndexeerd werd door de vorige eigenaars, op welke manier kan de nieuwe eigenaar de huurprijs dan indexeren? mag dit op het ogenblik dat hij eigenaar wordt? of indien niet dan, wanneer dan wel? hoever in de tijd mag hij teruggaan om de basisindex te bepalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 29 sep 2011 15:32

De verhuurder dient terug te gaan naar de aanvangsdatum van de mondelinge huurovereenkomst. Hij mag de indexering toepassen vanaf het ogenblik dat hij eigenaar wordt indein er in de twaalf maanden voorafgaandelijk geen indexaanpassing werd uitgevoerd.

Indien de verkoopakte vermeldt dat de nieuwe eigenaar de schulden en vorderingen mee overneemt is hij zelfs gerechtigd de geïndexeerde huur met 3 maanden terugwerkende kracht op te eisen.

artemis

#3 , 29 sep 2011 17:36

Met andere woorden, indien er pakweg 6 jaar niet geïndexeerd werd mag de nieuwe eigenaar in 1 keer zes jaar indexeren. De oude eigenaar mocht dat ook maar deed het niet.

Reclame

roharro

#4 , 29 sep 2011 17:48

Met andere woorden, indien er pakweg 6 jaar niet geïndexeerd werd mag de nieuwe eigenaar in 1 keer zes jaar indexeren. De oude eigenaar mocht dat ook maar deed het niet.
Dat mag die inderdaad doen. Ook een bestaande eigenaar die nooit indexeerde mag, zelfs na twintig jaar of meer, een volledige indexatie doorvoeren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lightning

#5 , 29 sep 2011 18:06

Met andere woorden, indien er pakweg 6 jaar niet geïndexeerd werd mag de nieuwe eigenaar in 1 keer zes jaar indexeren.
In een keer zes jaar indexeren bestaat niet.

Bij een indexaanpassing zijn er drie parameters:
1. Index van de maand die de start van het contract voorafgaat (A)
2. Huurprijs bij begin van het contract (B)
3. Index die de maand van de indexering voorafgaat (C)

De gebruikte formule: Nieuwe huurprijs = B x (C / A)

Roelie
Topic Starter

#6 , 29 sep 2011 18:42

@ lightning :

ik begrijp niet dat jij zegt dat het niet kan. ik maak het concreet :

de formule:

nieuwe huur = huur begin x (index 1/10/2011 / index 1/11/2005)
dan indexeer je toch ineens zes jaar ?

Lightning

#7 , 29 sep 2011 19:00

Je indexeert de huur of je indexeert niet. Je plakt daar geen x jaren op, want het is altijd een aanpassingen t.o.v. de basis huurprijs en basisindex bij aanvang van het contract.

roharro

#8 , 29 sep 2011 19:03

Niet zeveren hé...waarom zou zes jaar niet gaan?
Non believers rekenen het hier zelf na:
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ ... alculator/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hogere wiskunde is echt niet nodig.....

@lightning: je zegt zelf dat het gaat: "Je plakt daar geen x jaren op, want het is altijd een aanpassingen t.o.v. de basis huurprijs en basisindex bij aanvang van het contract."

Lightning

#9 , 29 sep 2011 19:07

Ik heb de laatste 10 jaar de huurprijs niet meer geïndexeerd. Ik wil nu eindelijk toch indexeren, maar als geste aan de huurder heb ik hem voorgesteld om slechts te indexeren voor 6 jaar. Hoe bereken ik dat?

roharro

#10 , 29 sep 2011 19:09

Ik heb de laatste 10 jaar de huurprijs niet meer geïndexeerd. Ik wil nu eindelijk toch indexeren, maar als geste aan de huurder heb ik hem voorgesteld om slechts te indexeren voor 6 jaar. Hoe bereken ik dat?
Eenvoudig: Door de berekening te maken alsof je het contract slechts zes jaar geleden hebt afgesloten.

pukje

#11 , 29 sep 2011 20:01

moet indexatie ook niet schriftelijk overeen gekomen zijn ?
geen overeenkomst geen indexatie
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

roharro

#12 , 29 sep 2011 20:11

moet indexatie ook niet schriftelijk overeen gekomen zijn ?
geen overeenkomst geen indexatie
Klopt niet. Het is het omgekeerde: indien in kontrakt niet werd afgezien van indexering dan geldt ze van rechtswege.

Terug naar “Huren”