hoe correct handelen: problemen vermijden

sidoniake
Topic Starter

hoe correct handelen: problemen vermijden

#1 , 25 sep 2011 12:25

- wij zijn thuis met 4 kinderen:
1 komt nooit bij mijn vader
2 komen maandelijks (of minder) bij mijn vader
ik kom dagelijks bij mijn vader en doe alles voor hem (winkelen, dokter, ..)

- familiale problemen zijn begonnen nadat mijn vader mij een volmacht gaf op 1
spaarrekening (ongeveer 3000 euro), dit ingeval hij iets nodig zou hebben en zelf
niet meer naar de bank kan. Op de overige spaarrekeningen (hogere bedragen) heeft
er niemand een volmacht. Tot op heden heb ik hier nog nooit gebruik van hoeven maken,
en ik hoop ook dat dat nooit moet.

- Momenteel heb ik geen contact meer met mijn broers en zusters, en ik wil dat ook zo houden.
Ik heb van alle verwijten naar mijn hoofd geslingerd gekregen, dat ik onze pa besteel enz, maar
dat is helemaal zo niet. Ik wil niks van onze pa, maar wil wel alles voor hem doen. Hij heeft heel
veel verdriet na het overlijden van mijn moeder. Vooral in de winter heeft hij het moeilijk, en dan komt
hij 's avonds naar mij, kijkt samen met ons naar tv, gaat slapen, en 's morgens gaat hij dan terug naar
huis. Ik weet niet hoe ze eraan komen, maar zij denken dat onze pa mij hiervoor 600 euro per maand
moet betalen, maar dat is niet waar. Ik vraag hiervoor niks, en krijg hiervoor niks.
Als wij nu bv 's avonds nog een frietje gaan halen of zo, en onze pa wil dat ook, dan betaald hij zijn
frietje wel zelf. Toch normaal? Dat heeft mij allemaal veel pijn gedaan en ik wil dat niet nog eens
doorgaan, dus wil ik geen contact meer met hun.

- Ik weet nu al dat er na het overlijden van mijn vader er veel problemen zullen komen.
Wat kan ik doen om mij daartegen te beveiligen?
Het liefst wil ik geen contact meer met mijn broers en zusters.
Wat indien hij komt te sterven? Moet ik hun verwittigen? Is een brief voldoende?
Financieel? Moet ik bewijzen dat ik niks kreeg van onze pa? Hoe moet ik dit bewijzen?
Eigendom? Ben ik verplicht om mijn vader zijn huis leeg te maken en te verkopen? Het liefst kom ik
daar dan niet meer. Dat zij dan maar voor alles zorgen, vanaf dan draait het om geld en dat is hun
grootste interesse.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 sep 2011 12:36

Misschien door voor het beheer van de spaarrekeningen een bewindvoerder te laten aanstellen, en ook door alle officiele dokumenten goed te bewaren.

Creatief

#3 , 25 sep 2011 21:45

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 27 sep 2011 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

sidoniake
Topic Starter

#4 , 26 sep 2011 12:36

Bedankt voor de reacties.

Neen, mijn vader is niet dement. Hij is wel "hulpbehoevend" in die zin dat hij tot op heden
reeds 4 kleine herseninfarctjes heeft gehad.Daardoor heeft hij vooral problemen met stappen.
Aangezien de bank vlak bij zijn woning is doet hij zijn bankzaken voorlopig nog zelf.
Die afstand kan hij zelf nog maken.
Wij (mijn vader en ik) hadden voorgesteld om bv jaarlijkse samen te komen, zodat mijn
broers en zussen de rekeningen en spaarrekeningen kunnen controleren. Maar dit willen ze niet.
Ze willen niks controleren, maar zijn er wel zeker van dat ik mijn vader (of hun) zou bestelen!
Ik heb tegen mijn vader gezegd dat ik hem altijd zal helpen zolang hij leeft, maar daarna
wil ik mij eigenlijk niets meer van mijn broers en zussen aan trekken.
Ik heb liever dat zij dan maar alles regelen, de erfenis, de verkoop, enz...
Dat ik uiteindelijk alleen mijn handtekening moet zetten.
Maar mij laten onterven vind ik dan net een stap te ver. Waarom zou ik minder moeten krijgen
dan hun? Ik heb trouwens alles gedaan voor mijn vader. Ik hoef niet meer dan hun, maar ook
niet minder. Ik doe nu wat ik doe voor mijn pa en niet voor zijn geld.
Ben ik echt verplicht om hun persoonlijk te verwittigen?
Ik heb zo een schrik voor dat moment, omdat ik weet dat er dan weeral een bom gaat ontploffen.
Ik ga weer van alles de schuld krijgen en er gaat mij weeral vanalles verweten worden, en ik
weet niet of dat nog eens aankan.

jojan

#5 , 26 sep 2011 12:57

Nee u hoeft hen niet persoonlijk te verwittigen. Maak eventueel in samenspraak met uw vader al een beslissing over welke begrafenisondernemer u gaat nemen na het overlijden van uw vader. De begrafenisondernemer vervult tal van administratieve taken (bv aangifte van het overlijden bij de gemeente enzo), u kan hem eventueel vragen om uw andere familieleden te verwittigen. Als u vreest voor familiale ruzies na uw vaders overlijden, is het misschien raadzaam dat uw vader bij leven al een aantal beslissingen neemt omtrent rouwbrief en uitvaart.

sidoniake
Topic Starter

#6 , 26 sep 2011 13:14

Bij het overlijden van mijn moeder, nu ongeveer 7 jaar geleden, heeft mijn vader tegen
ons allen gezegd dat hij dezelfde begrafenis wil als mijn moeder. Wel overlijdingsberichten
versturen, maar een intieme begrafenis.
Het stelt mij enigszins gerust dat ik het verwittigen van mijn broers en zussen kan overlaten
aan de begrafenisondernemer.
Enig idee hoe het verder verloopt bij de erfenis? Wie moet er voor de aangifte zorgen?
Bij het overlijden van mijn moeder heeft mijn vader die formulieren ontvangen en heb ik
die laten invullen door een werknemer van een notaris.
Wij hebben die dan enkel moeten ondertekenen.
Wie ontvangt die formulieren na het overlijden van mijn vader?
Mij werd verteld dat het oudste kind die ontvangt en voor de aangifte moet zorgen.
Is dit waar? Hopelijk niet want toevallig ben ik de oudste en ik denk dat ik dan enkel nog
meer tegenstand ga krijgen. Kan ik bv weigeren om dit te doen en die taak overlaten
aan de anderen?

Creatief

#7 , 26 sep 2011 16:19

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 27 sep 2011 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.

sidoniake
Topic Starter

#8 , 26 sep 2011 17:43

Natuurlijk moeten mijn broers en zusters verwittigd worden bij een overlijden!
Het gaat immers ook om hun vader!
Maar waarom moet IK dat persoonlijk doen?
Ik ben wel van mening dat ze een overlijdingsbericht moeten ontvangen.
Ge kunt u echt niet voorstellen hoe die mij behandeld hebben! Dat vreet echt aan
een mens. Ge probeert alles goed te doen maar het lukt niet!
Zij willen dat mijn vader naar een rusthuis gaat, maar HIJ wil dat niet, en dan moet
hij dat ook niet doen.
De laatste keer dat hij een infarct kreeg ben ik met hem naar spoed gereden. Toen hij
uiteindelijk op een kamer lag ben ik onmiddellijk naar buiten gegaan en heb iedereen
verwittigd. Voor mij was dat "zo snel mogelijk", maar voor hun niet.
Ik moet er toch eerst voor zorgen dat mijn vader de nodige zorgen krijgt en vanop spoed
kan ik toch niet bellen? Zij vinden dan dat ik daarvoor moet gestraft worden en wat doen
zij dan: ze bezoeken hun vader niet in het ziekenhuis! En ik moet volgens hun maar tegen
mijn pa zeggen waarom ze niet komen, dat het weeral door mij komt.
Voor mij kan die "familieband" dus niet meer zuurder worden. Ik moet eerst en vooral aan
mij denken en er voor zorgen dat ze mij niet meer aanvallen, en voor mij betekend dit
geen contact meer met hun.
Kan ik de opdracht om die aangifte te doen weigeren?
Hoe en wanneer moet ik dat doen?
Gaat die opdracht dan verder naar de tweede in rij?
Staat dit gelijk met onterven?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 sep 2011 18:09

Laat papa ook een volmacht geven aan de andere broer en zussen.
Dan kunnen ze alles zelf nazien.

sidoniake
Topic Starter

#10 , 26 sep 2011 19:09

Ook al over nagedacht!
Ik had er al eens over nagedacht om zo een volmacht te nemen waarbij we alle
vier moeten tekenen indien mijn vader iets nodig heeft.
Maar 1 van mijn broers komt nooit bij mijn vader. De anderen, in het beste geval, maandelijks.
Alhoewel het soms ook 3 maanden kan duren.
Wat moet ik dan doen als mijn vader dan opeens toch eens extra geld nodig heeft?
Mijn broers en zussen contacteren om mee naar de bank te gaan, of een handtekening te komen
zetten? Denkt gij dat die dat gaan doen? Ik ben er zeker van van niet.
En dan heeft mijn vader niks.
Ik heb wel eens aan de andere twee voorgesteld dat wij dat met zijn drieën zouden doen, maar
zij gingen daar niet mee akkoord.
En mijn vader wou persé een volmacht voor onvoorziene omstandigheden!
Daarom heeft hij dan ook een nieuwe spaarrekening geopend met een relatief klein bedrag
en mij daar de volmacht op gegeven.
Maandelijks haalt hij nog ongeveer 60 euro cash in huis, om kleine bedragen te betalen zoals bv lotto, kapper,.. De grotere bedragen zoals bv de winkel wordt steeds met bankkaart betaald.
Hij durft niks meer uit te geven, geen taart meer te kopen, zijn kleinkinderen geen verjaardagscadeau meer te geven, niks meer.
Ik weet eigenlijk niet meer wat er nog van mij verwacht wordt, van mij mogen ze de rekeningen
nakijken, maar ze willen niet.
Ik vind het ook jammer dat dit allemaal zo is. Maanden heb ik geweend en geprobeerd om met hen te
praten.
Dit wens ik niemand toe. Ze zeggen altijd "geld is het slijk der aarde", maar dat is ook zo.
Jammer

Creatief

#11 , 26 sep 2011 20:31

Laat papa ook een volmacht geven aan de andere broer en zussen.
Dan kunnen ze alles zelf nazien.
Dat is pas goed gezegd, Franciscus! Een tweede en/of een derde volmacht geven aan de andere kinderen. Het zou de vete grotendeels oplossen. Ik vind het ook niet gezond om aan één kind volmacht te geven. Dit is vragen om problemen.

Trouwens off-topic ... we horen nu wel één klok luiden, maar de andere klokken horen we niet.

Het is het beste wat je pa kan doen: een tweede en/of derde volmacht geven aan de andere kinderen, waarbij jullie samen moeten optreden als er iets betaald moet worden als hij daar zelf niet toe in staat is.
Laatst gewijzigd door Creatief op 27 sep 2011 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Creatief

#12 , 26 sep 2011 20:38

Ik kan me moeilijk voorstellen dat de anderen de volmacht zouden weigeren.
Ik heb er nog zo gekend, die zo weende ...

Je pa geeft uiteindelijk een volmacht aan wie hij wil, maar uiteindelijk zal jij later verantwoording moeten afleggen.
Ik zou zelfs nog geen vomacht alleen willen hebben. Onze huisbankier heeft ook bejaarde ouders. Hijzelf wil zelfs geen volmacht hebben alleen...

Creatief

#13 , 26 sep 2011 20:57

Natuurlijk moeten mijn broers en zusters verwittigd worden bij een overlijden!
Het gaat immers ook om hun vader!
Maar waarom moet IK dat persoonlijk doen??
Je bent niet strafbaar als je hen niet verwittigd, maar ik zou het wel erg laf van je vinden.
Maar vind je dat niet meer dan logisch dat jij dat doet? Ik heb er ook zo ene gekend, die dat niet wou doen. Daar zat meer achter!
Je zussen en broers zullen je echt niet opeten!

wanton

#14 , 26 sep 2011 22:36

Als je geen kwade bedoelingen hebt , moet je geen schrik hebben om als enige een volmacht te hebben. Hier is het slechts op één rekening waar niet veel geld opstaat. Toch goed te organiseren. Hou een schriftje bij met zoveel mogelijk aan bewijzen , verklaringen. Ik kan me voorstellen dat een kapper geen kasticket geeft , maar die moet toch betaald worden. Zorg dat zoveel mogelijk langs de bank betaald wordt via domiciliëring of permanente opdracht. Uw broers/zusters zijn nu niet geinteresseerd ,dan moeten ze achteraf ook niet klagen omdat jij uw verantwoordelijkheid to. vader hebt opgenomen. Maar zie dat je hen de uittreksels en de bewijzen kunt tonen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vaoke

#15 , 27 sep 2011 00:15

@ SIDONIAKE, beste Collega's, versta mij zeker niet verkeerd.. maar wat ik hier al (onder het thema "Erfrecht") heb kunnen lezen.. zie ook m'n antwoord, etcetera, i.v.m. dat overlijden in 2000 enzovoort.. dat doet bij mij de vraag opkomen of (een) bepaalde (opeenvolgende) generatie(s) volstrekt onbekwaam is of zijn om "in alle openheid" met elkaar te communiceren (bepaalde politici kunnen dat blijkbaar ook niet meer of willen dat gewoon niet omwille van de ingebakken hebzucht) ... en intussen zien de "gehaaide mooipraters ofte showgasten" hun kansen toenemen om zichzelve te verrijken of zich, voor de lengte der jaren, een vetbetaald fluwelen zitje te garanderen ZONDER enige aandacht te besteden voor al datgene wat er zich dagdagelijks afspeelt in de leefgomgeving van de "gewone mensen"?!
Ik vind dit een bijzonder sociologisch verschijnsel dat méér aandacht zou mogen krijgen van het wetenschappelijk onderzoek; jullie ook?!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”