#5 , 24 sep 2011 14:36
hallo lightning,
zelf heb ik ook al een aantal keren voorzichtig geprobeerd om waldek2 tot het verstand te brengen (zie forum dreef in Buggenhout) dat indien de weg in kwestie een gemeentewg is, geen enkele gemeente zal toelaten deze laten in te pikken. uiteraard zal de gemeente zich partij stellen als eisende of tussenkomende partij, indien particulieren (of een bvba) een gemeenteweg zouden afsluiten. is de weg in kwestie een erfdienstbare weg van conventionele aard, berust de erkenning en vooral de verdeling van rechten en plichten op een beschrijving binnen de aktes ! ik besluit hier gewoon uit dat indien de gemeente niet tussenkomt, ze er geen belang bij heeft en de zaak burgerrechterlijk dient behandeld te worden.
en wie weet, heeft de bvba wel degelijk een kapvergunning. mocht ik zo in conflict liggen met de buur, en zitten te "zeiken" op ambtenaren, zou ik ook niet kunnen genieten van enige medewerking van deze beiden om mij te overtuigen dat er wel degelijk volgens het boekje werd gehandeld.
tot slot : een vrederechter zal zich enkel uitspreken over burgerrechterlijke kwesties en gaat niet handelen over het kappen van bomen zonder vergunning wat een strafrechterlijke kwestie is. dus zal de substituut niet wachten op een oordeel van de vrederechter om zijn eigen rechten te laten gelden.
marleen