Reparatie boek loopt fout...

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Reparatie boek loopt fout...

#1 , 23 sep 2011 12:43

Ik heb een boek waarvan het boekblok uithing (de pagina's kwamen uit de kaft). Dit is gerepareerd met een "kartonnen koker" in de rug, waarbij het boekblok terug vast hing, maar de koker was duidelijk zichtbaar. Tot daar de voorgeschiedenis.

Nu wou ik het boek laten bijwerken door een boekbinder: namelijk de koker onzichtbaar laten maken. Ik kom in contact met een boekbinder uit Nederland die deze werken perfect kan uitvoeren (naar eigen zeggen). Hij stelt twee oplossingen voor: ofwel de koker vervangen door een onzichtbaar (= kleiner) exemplaar, of de koker gewoon verwijderen. Ik mail terug dat ik akkoord ga met de oplossing om een nieuwe koker te steken en dat ik de oplossing zonder koker maar niks vind, aangezien het blok dan terug kan loskomen.

Nu krijg ik deze week het boek terug: hangt het boekblok terug los in het boek! De boekbinder had de koker er uitgehaald en NIET vervangen. Ik mail hem om te zeggen dat het boek terug stuk is, en hij zegt me doodleuk dat hij geen nieuwe koker gestoken heeft omdat dit niet volgens "de regels van het vak" is en dat ik het boek niet moet terugsturen, aangezien hij sowieso niet met een koker zal werken.

Wat moet ik hier nu mee? Ik heb nog niets betaald: de "factuur" zat bij het boek dat teruggestuurd is. 't Is te zeggen: het is een handgeschreven papiertje met de prijs op (geen BTW nummer, geen factuurnummer, geen datum, geen BTW percentages of BTW vermelding, etc...). Ik vermoed dan ook dat die persoon helemaal geen zaak heeft, maar een particulier is. (Hij had me nochtans gezegd een factuur te zullen leveren bij de reparatie.)

Alle communicatie is via mail gebeurd (deze mails heb ik nog in mijn bezit). Ik heb veel zin om gewoon niet meer op deze amateur zijn mails te reageren en niet te betalen, en een andere boekbinder te raadplegen. Ik vrees dat als ik mijn boek terugstuur, hij het zal houden tot ik de "factuur" betaal, waarna ik helemaal niet zeker ben of het werk daarna wel goed gedaan is.

Wat doe ik best? Vraag ik eerst naar een officiële factuur? Stuur ik een AS en wat moet daar dan in staan? Ben ik verplicht om het boek terug te sturen en deze amateur de kans te geven zijn werk goed te doen, ook met het gevaar dat het boek nog meer beschadigd raakt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 23 sep 2011 13:07

Laten weten dat je niet betaald voor prutswerk en in geen geval jouw boek terugsturen. Een eenvoudig briefje voldoet niet aan de voorwaarden van de factuur (datum/bedrag/btw/factuurnummer, btw-nummer, ...), dus het zal wel in het zwart gebeurt zijn. Ik zou niet betalen. Als ik het goed begrijp dan had men jouw boek moeten "lumbecken"?

Turaki

#3 , 23 sep 2011 13:16

Als in de mails duidelijk is dat u gevraagd heeft om vervanging van de koker, is dat wat er moet gebeuren. Door zelf te melden dat hij de werken zoals gevraagd niet wil uitvoeren, heeft hij het contract zelf verbroken, en moet u hem ook niet meer de kans geven het nog wel uit te voeren. U betaald dan ook niet, want wat u gevraagd heeft (en met hem bent overeengekomen), is niet uitgevoerd. Best wel melden via AS.

Reclame

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 sep 2011 14:09

Bedankt voor de reacties.

@bartvdv: het boek had niet gelumbecked moeten worden. De bestaande koker had vervangen moeten worden (dus boekblok / schutbladen losmaken, koker verwijderen, nieuwe, kleinere koker inbrengen en boekblok terug vastmaken + nieuwe schutbladen inlijmen). De boekbinder stelde ook deze oplossing voor, met als alternatief de koker verwijderen en GEEN nieuwe steken. Dit laatste heb ik echter duidelijk geweigerd in mijn mail, en gezegd dat ik wel akkoord ging met de andere oplossing van de nieuwe koker. Hier is geen reactie op gekomen, de boekbinder heeft zijn zin gedaan en het me zo opgestuurd.

Ik vermoed dat hij tijd en moeite wou besparen door geen koker te gebruiken en hoopte dat ik het niet zou merken. Spijtig genoeg voor hem, was dit niet stevig genoeg en is het blok terug losgekomen, waardoor duidelijk is dat hij de gevraagde werken niet uitgevoerd heeft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Gebrekkige Producten”