garage 2x verhuurd aan verschillende huurders

Edre
Topic Starter

garage 2x verhuurd aan verschillende huurders

#1 , 19 sep 2011 12:15

In aug jl heb ik schrifrtelijk de huur van een garage stopgezet. De verhuurder heeft mij deze opzeg schriftelijk bevestigt: het contract neemt een einde op 30/10 as. De verhuurder storte mijn waarborg al terug in aug.

De verhuurder vroeg mij of het OK was dat hij al een andere huuder voor deze garage zou zoeken. Vermits de garage leeg is én de verhuurder nog over een duplicaat sleutel beschikte, heb ik mij hier akkoord mee verklaard. De originele sleutel is bij ons.

Gisteren ben ik naar de garage geweest en wat blijkt :deze is terug verhuurd. Uit navraag mocht blijken dat de garage amper 5 dagen na mijn initiële opzeg al terug verhuurd is.

Er dus m.i. 2 huurcontracten met als voorwerp hetzelfde goed: nl de garage. Ook de nieuwe huurder betaald al huur. Ikzelf betaalde ook al de huur van september.
De verhuurder incasseert dus 2x op het zelfde verhuurde pand. Ik denk dat dit normaal niet mag.

Gezien het reeds verhuurd zijn van de garage in augustus, meen ik recht te hebben op de terugbetaling van de huur van september.

Klopt dit? Graag advies.

Met dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 21 sep 2011 10:58

“Art.439.Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot driehonderd euro wordt gestraft hij die, zonder een bevel van de overheid en buiten de gevallen waarin de wet toelaat in de woning van bijzondere personen tegen hun wil binnen te treden, in een door een ander bewoond huis, appartement, kamer of verblijf, of in de AANHORIGHEDEN ervan binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of geweld tegen personen, hetzij door middel van braak, inklimming of valse sleutels“(8 juni 1867 Strafwetboek).

‘De beslissing dat beklaagde zich schuldig heeft gemaakt aan huisvredebreuk door gebruik van valse sleutels wordt naar recht verantwoord, als de rechter vermeldt dat beklaagde, door het appartement of het huis binnen te gaan tegen de wil van de bewoner ervan, een onrechtmatig gebruik heeft gemaakt van de sleutel die in zijn bezit was‘[Cass. ARC86AF1-1,15 oktober 1986.Noot:Zie Cass., 9 juli 1872 ( Bull. en Pas., 1872, I, 448 ),Arr.Cass. 1986-87,188]

‘De verhuurder heeft mij deze opzeg schriftelijk bevestigt: het contract neemt een einde op 30/10 as‘

Maan degene die uw garage thans bezet aangetekend aan uw garage onverwijld te verlaten. Deel hem daarin mee dat u bij niet uitvoering klacht neerlegt bij de politie. Stuur meteen kopie aan uw verhuurder en verklaar u daarin bereid de huur vroeger te beëindigen met wederzijds akkoord. Maak het geschil zo nodig aanhangig bij de vrederechter.

“Art.1344bis.Onder voorbehoud van...kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”