Hallo,
Na het vroegtijdig opzeggen van mijn geregistreerd 3-6-9-contract (in het tweede jaar) naar aanleiding van vocht en schimmelproblemen (en daaraan gekoppelde gezondheids- en slaapproblemen), had ik hier de raad gekregen om aan de huisvestingsdienst van mijn gemeente een woningonderzoek aan te vragen, wat ik vandaag dan ook per mail gedaan heb. Op deze manier zou ik vooralsnog mijn huurwaarborg kunnen vrijwaren. Bovendien zou ik zelfs - doordat ik de vochtproblemen reeds 6 maanden geleden had gemeld - recht hebben op het huurgeld van de verstreken 6 maanden waarin niets ondernomen werd...
Tevens vond ik op de website http://www.bouwenenwonen.be" onclick="window.open(this.href);return false; van de Vlaamse Overheid een opsomlijst terug met 27 punten die aanzien worden als een ernstig gebrek. Daarvan blijken maar liefst 8 punten in mijn geval van toepassing te zijn, namelijk:
- Is de elektrische installatie onveilig?
Stopcontact onder lavabo in keuken (is nav. leidingbarst reeds eens nat geworden met algemene kortsluiting tot gevolg.
- Ontbreekt de mogelijkheid de badkamer te verluchten?
Geen verluchting en/of venster aanwezig. Wel aanpalende berging met ketel centrale verwarming en aansluiting wasmachine, maar nergens een ventilatiemogelijkheid.
- Is er opstijgend grondvocht?
Over zo goed als heel de grote slaapkamer met gezondheidsproblemen tot gevolg.
- Is er een gevaarlijke trap?
Open gat bij algemene trap (tussen trap en raam) zonder leuning. Betreft echter wel doorgang naar bovenliggende appartementen (ik zit gelijkvloers).
- Vreest u voor de brandveiligheid?
Gezien vochtige muur bij stopcontact en eerder probleem met gesprongen leiding boven stopcontact met kortsluiting tot gevolg, wel.
- Ontbreekt de mogelijkheid de woning voldoende te verluchten?
Zoals eerder vermeld, geen degelijke mogelijkheid tot verluchten badkamer.
- Staat er op meerdere plaatsen schimmel op de muren?
Eerder schimmelvlek van anderhalve meter hoog gehad. Intussen de muur gereinigd maar de verf begint intussen weer af te bladeren.
- Is er ongedierte (vlooien, ratten,...) dat u zelf niet kunt bestrijden?
Mede veroorzaakt door vochtproblemen van tijd tot tijd duizendposten, pissebedden,...
Ik heb ergens vernomen dat het in principe al voldoende is om 1 ernstig gebrek te hebben om een pand negatief te bevinden. Ik heb ook geen ervaring in hoeverre de bovenstaande punten doorslaggevend zouden zijn (ze worden alvast wel als een ernstig gebrek aanzien).
Vandaar mijn vragen: Kan er iemand mij aangeven in hoeverre de huisvesting deze punten als dermate ernstig zal aanzien dat ze effectief overgaan tot woningonderzoek? En afgaand van het feit dat de vermelde punten wel degelijk het geval zijn en niet overdreven zijn, in hoeverre zou de kans er effectief zijn dat de dienst huisvesting een negatief rapport uitschrijft? En wat zou de termijn voor deze hele procedure zijn?
Alvast bedankt!