bewindvoerder over mentaalgehandicapte in famillieverband

gregoire
Topic Starter
Berichten: 7

bewindvoerder over mentaalgehandicapte in famillieverband

#1 , 31 mar 2007 00:16

welke rechten en plichten heeft een bewindvoeder (broer) over een andere broer die mentaalgehandicapt is tegenover de eigen famillie met zes pers. ook met het oog op het feit dat hij naar een andere plaats moet verhuizen waar wij niet eengezind over zijn. kan een bewindvoeder (onze broer) zelf beslissen waar hij uiteidelijk zal gaan moeten wonen(instelling? bejaardenhuis? begeleid wonen ? of andere ) of hebben de andere ook nog inspraak?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 01 apr 2007 03:49

Hallo,

De opdracht van de bewindvoerder blijkt uit de wet en uit het vonnis van de vrederechter waarbij de bewindvoerder werd aangesteld. De voorlopige bewindvoerder moet :

-de goederen van de beschermde persoon als een goede huisvader beheren of de beschermde persoon in dat beheer bij te staan

-zoeken naar sociale tussenkomsten: premies (vb. mantelzorg)

-inkomsten innen en de kosten (bvb. van lotsverzachting) betalen; dit alles goed bijhouden (vgl. jaarverslag)

-de rekeningen en het vermogen van de beschermde persoon en de bewindvoerder moeten strikt gescheiden gehouden worden! Inkomsten en uitgaven betreffende de beschermde persoon moeten dus via een zichtrekening gebeuren welke enkel op zijn/haar naam staat.

-spaarboekje op naam van de beschermde persoon: moet geblokkeerd worden wat betreft het kapitaal. Beschikking over het kapitaal is enkel mogelijk mits toelating van de vrederechter.

-beleggingen: de vrederechter dient vooraf ingelicht te worden over geplande beleggingen voor de beschermde persoon. Effecten moeten steeds in een effectendossier worden opgenomen.

-overleg plegen met de vertrouwenspersoon/beschermde persoon

voor een aantal handelingen heeft de voorlopige bewindvoerder de voorafgaandelijke toelating van de vrederechter nodig.

-de voorlopige bewindvoerder vertegenwoordigt de beschermde persoon in alle rechtshandelingen en procedures als eiser en als verweerder

-Uitzondering: strijdigheid van belangen: dan is een voorafgaandelijke toelating van de vrederechter nodig.

-professionele bijstand is mogelijk: bespreek dit eerst met de vrederechter

Volgens mij valt uw zaak onder het voorlaatste punt.

et vriendelijke groeten
Heye Andy

Vaoke
Berichten: 400

#3 , 01 apr 2007 15:57

Het is zeer de vraag of wij het hier niet moeten hebben over een voogd in het kader van de voogdij over een verlengd minderjarige.. die alsdan sowieso een wettelijk beschermend statuut geniet.. dan wel over een voorlopig bewindvoerder ingevolge een vonnis annex beschikking.In beide gevallen na de tussenkomst van de bevoegde juridische overheid; in het eerste geval spreken wij over iemand met een statuut van een min. 15 jarige en dat ongeacht de fysieke leeftijd en in het tweede geval spreken wij over een meerderjarige (zonder meer) die ingevolge een juridische beslissing (vonnis / beschikking) wordt beschermd.
In ieder geval is het fijn dat u met een meerderheid binnen de familie "het doelgebonden belang" van de te beschermen persoon op het oog hebben; ik ervaar juist het tegengestelde in m'n eigen familie.
Kunnen jullie dat oplossen zonder brokken te maken binnen de familie.. dat is nog maar zeer de vraag.. u kan bij mijn weten immers niet dagvaarden.. de wetgever is er van uitgegaan dat de "vrederechter" als controleorgaan "pro-actief" zijn job zal doen.. uit ervaring weet ik inmiddels dat dat niet het geval is en dat het bijgevolg aangewezen is om op een zeer discrete wijze contact te zoeken met de bevoegde vrederechter om op "een afspraak" jullie probleem uit te leggen.. en als hij/zij de nodige luisterbereidheid aan de dag legt dan zal hij/zij ongetwijfeld een initiatief nemen!

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 01 apr 2007 19:59

...uit ervaring weet ik inmiddels dat dat niet het geval is en dat het bijgevolg aangewezen is om op een zeer discrete wijze contact te zoeken met de bevoegde vrederechter om op "een afspraak" jullie probleem uit te leggen.. en als hij/zij de nodige luisterbereidheid aan de dag legt dan zal hij/zij ongetwijfeld een initiatief nemen!
Art. 297. De leden van de hoven, rechtbanken, parketten en griffies mogen mondeling noch schriftelijk de verdediging van de partijen voeren en mogen hun geen consult geven.(Gerechtelijk Wetboek)

Graag een woordje uitleg Vaoke!

gregoire
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 01 apr 2007 22:52

wat is het juridisch forum toch een geweldig medium alle bedankt voor de reacties

Vaoke
Berichten: 400

#6 , 02 apr 2007 00:59

Beste Lex,
Van uw toelichting was ik absoluut niet op de hoogte.. daarom zou ik voorlopig willen antwoorden met een omweg?!
Wanneer je 4 jaar na de "beschikking van (een) (de) vrederechter" tot de vaststelling komt (en dat na veelvuldig opzoekingswerk inclusief het raadplegen van een advokaat) dat "bedoelde beschikking" op diverse onderdelen van de desbetreffende Wet van 29.04.2001 onzorgvuldig werd opgesteld en daarenboven een onwettige vermelding meekreeg.. dan zie ik echt niet in hoe men de doelgebonden belangen van zo'n iemand "in eer en geweten" kan behartigen.. te meer omdat men de betrokken vrederechter (bij gelegenheid van de in te dienen jaarrekeningen) alles kon wijsmaken wat men ook maar wenste?!
Wanneer je weet dat de overige (toeziende) voogden het spel met de manipulerende (toeziende) voogden meespelen en wanneer bedoelde wet op de voogdij al het voorwerp heeft uitgemaakt van een "herstelwet" en dat "derde belanghebbenden" dienaangaande geen initiatief kunnen nemen.. wie moet het dan wel doen en op welke manier.. wanneer de betrokken vrederechter niet naar behoren optreedt als het bij de wet voorziene controleorgaan?!
Conclusie en moraal van het verhaal.. minderjarigen en verlengd minderjarigen in het bijzonder zijn (en worden) onvoldoende beschermd.. wat sommige belangenorganisaties daarover ook mogen beweren!
Vergeet ook niet dat hij inmiddels een aantal jaarrekeningen goedkeurde.. ik zie het daarenboven niet gebeuren dat een andere of een nieuw aangestelde vrederechter de "eindafrekening" (na het overlijden van het wettelijk beschermde individu) a decharge niet zou goedkeuren.. wanneer hij of zij al de vorige jaarrekeningen (onterecht) zou hebben goedgekeurd?!
Lex wat zijn in zo'n geval dan wel de mogelijkheden.. als ze er al zijn? Ik zie er maar ??n; andermaal een herstelwet voorzien op deze van 29.04.2001 derwijze dat elke belanghebbende derde bij disfuncties in het kader van de voogdij kan tussenkomen!
Lex ik zie uw tweede aanvullende toelichting met dankbaarheid tegemoet!

Heye
Berichten: 468

#7 , 02 apr 2007 02:59

Vaoke schreef:
Het is zeer de vraag of wij het hier niet moeten hebben over een voogd in het kader van de voogdij over een verlengd minderjarige.. die alsdan sowieso een wettelijk beschermend statuut geniet.. dan wel over een voorlopig bewindvoerder
VOOGDIJ

De vrederechter dient de voogdij in te richten wanneer:

(a) de enige of de beide ouders overleden zijn,

(b) de enige of de beide ouders wettelijk onbekend zijn

(c) de enige of de beide ouders door de rechtbank van eerste aanleg in de voortdurende onmogelijkheid zijn verklaard om het ouderlijk gezag uit te oefenen.

Wanneer een persoon door de rechtbank van eerste aanleg in staat van verlengde minderjarigheid wordt verklaard, kan zij het ouderlijk gezag vervangen door de voogdij en een voogd en toeziende voogd benoemen.

Bewindvoerder

De meerderjarige die, geheel of gedeeltelijk, zij het tijdelijk, wegens zijn gezondheidstoestand, niet in staat is zijn goederen te beheren, als hem nog geen wettelijke vertegenwoordiger werd toegevoegd, kan worden bijgestaan door een voorlopige bewindvoerder die door de vrederechter wordt aangesteld.

Ziet U het verschil Vaoke?

Voake schreef
Lex ik zie uw tweede aanvullende toelichting met dankbaarheid tegemoet!
Ze zal ni mankeren :D

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#8 , 02 apr 2007 09:14

?Binnen de perken van de inkomsten die hij ontvangt betaalt de voorlopige bewindvoerder de kosten van onderhoud en behandeling die ten laste zijn van de beschermde persoon en stelt hem de sommen ter beschikking die hij nodig acht voor de verbetering van zijn lot?, maar deze wetsbepaling houdt niet in dat een voorlopige bewindvoerder enige bevoegdheid heeft of van de vrederechter enige bevoegdheid kan krijgen om te beslissen over het onderhoud en de behandeling van de ?beschermde persoon?. De bewindvoerder betaalt de kosten van onderhoud en behandeling. De bewindvoerder en de vrederechter hebben geen enkele macht om te beslissen hoe de ?beschermde persoon? onderhouden moet worden en welke behandeling hij moet krijgen. Indien de ?beschermde persoon? niet zelf kan beslissen daarover, dan biedt de wet van 18 juli 1991 geen oplossing daarvoor. Bij het benoemen van een voorlopige bewindvoerder moet daarmede rekening worden gehouden en moet meer bepaald worden vermeden dat, door te voorzien in een bescherming van goederen, de onterechte schijn wordt gewekt dat meteen ook is voorzien in een zorg over de persoon. In dit verband is het niet onbelangrijk op te merken dat er een latente tegenstrijdigheid bestaat tussen de zorg voor de persoon en het beheer van de goederen (Th. Delahaye, ?L'administrateur provisoire?, in Les dossiers du Journal des Tribunaux, 1999, nr. 146).(Vred. Kortrijk 16 aug. 1999,R.W. 2000-01,p 668)

Cfr. De toezichthouders op het beheer (de beheerders) van andermans vermogen, R.W. 2004-05, p 214-216)

Terug naar “Andere”