3 maanden opzeg door verhuurder, is dit wettelijk?

Anielita
Topic Starter

3 maanden opzeg door verhuurder, is dit wettelijk?

#1 , 12 sep 2011 23:26

Hallo,

Ik huur een appartement met een contract van onbepaalde duur. dwz, er staat geen termijn op, voor beide partijen (huurder en verhuurder) geldt 3 maanden opzegtermijn.
Het appartement is nu verkocht, en de nieuwe eigenaar is van plan mijn contract op te zeggen om er zelf te komen wonen. Het lijkt alsof ik hier niks aan kan doen, en toch hoor ik vaak zeggen dat dit niet wettelijk is, zelfs al staat het zo in mijn contract. Men zei mij dat een contract van onbepaalde duur automatisch een 3-6-9 contract is, en dat de opzegtermijn vanwege de verhuurder altijd 6 maanden is. Klopt dit? Ik weet nog niet waar naartoe, dus zou gebaat zijn met een paar maanden extra... (ik woon er in november 2 jaar).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justwanttomove

#2 , 13 sep 2011 12:05

u bewoont het pand al langer dan 6 maanden

Als het contract niet geregistreerd was ten tijde van opzegging, de opzeg voor eigen bewoning (of ..) dient en dit ook zo vermeld stond in de opzegbrief dan is de opzegtermijn van 3 maanden volledig wettelijk.

Als het contract wel geregistreerd was ten tijde van de opzegging, moet de eigenaar een opzeg van 6 maanden respecteren.

Aan u dus om in het registratiebureau te controleren of het contract geregistreerd is of niet.

De clausule in het contract heeft hier in het hele verhaal niets mee te maken

*edit* na wat aandachtiger lezen. Als de opzeg nog niet is gebeurd, kan u best ONMIDDELIJK een mailtje sturen naar het registratiebureau met in bijlage uw huurcontract om het te laten registreren. Of nog beter, gewoon dadelijk ter plekke langsgaan. Ook de huurder kan een contract registreren. Als u dit doet voor zijn opzeg, zal de verhuurder 6 maanden moeten respecteren

Anielita
Topic Starter

#3 , 14 sep 2011 10:10

Dankjewel voor je antwoord!

Intussen ben ik al te weten gekomen dat mijn huurcontract wel degelijk geregistreerd is. Ik wilde al een vreugdedansje doen, maar vond toen dit fragment in de huurwet:
b. ofwel bewoont de huurder het goed sinds
minstens zes maand
De koper treedt dan in de rechten van de hoofdverhuurder,
met nochtans een zeer belangrijke afwijking.
De koper kan de huurovereenkomst beëindigen
• mits een opzegging van drie maand (in plaats
van zes maand);
• om het goed persoonlijk te betrekken, of om
belangrijke werken uit te voeren of mits een
vergoeding;
• zonder het einde van de driejarige periode af
te wachten.
Dikke pech dus? En dan heb ik een bijkomende vraag: Hangt de start van de opzegtermijn af van de verzenddatum of ontvangstdatum van de opzegbrief? Bv als hij verzonden is op 30/9 en ik ontvang de brief op 3/10. Begint dan de opzegtermijn op 1/10 of op 1/11?

Reclame

justwanttomove

#4 , 14 sep 2011 10:13

als het contract geregistreerd is, hebt u wel degelijk recht op 6 maanden opzeg. In uw tekst ontbreekt ook nog dat de koper de opzeg binnen de 3 maanden na akteverleiding moet doen.

Terug naar “Huren”