huurder wil veranderingen aanbrengen in mijn pand

tinadebruyn
Topic Starter

huurder wil veranderingen aanbrengen in mijn pand

#1 , 09 sep 2011 12:49

Ik verhuur een historisch pand . Het huis is geklasseerd en ook het uitzicht van het dak is dit. Nu wil de huurder het dak isoleren( wie betaalt dit?) en een veluxraam steken. Ik vermoed dat hij dat niet zo maar kan. Hij vraagt mijn toestemming over de telefoon. Ik zelf voel er niet veel voor want hij zou deze veranderingen zelf doen. Ik meen dat het door een vakman zou moeten gebeuren. Maar ik vermoed dat ik nu meteen ook ambras ga krijgen met mijn huurder. Hij gaat over alles en nog wat mopperen, want het is een oud pand. Wat kan ik doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
briks

#2 , 09 sep 2011 15:33

Als je de werken zelf laat uitvoeren, weet je dat het in orde zal zijn, maar belangrijk, heb jij recht op de premies & het belastingsvoordeel !!

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 sep 2011 15:43

Pas hiervoor op. Niet alle delen van een geklasserd gebouw zijn daarom beschermd. Voor het plaatsen van een Velux zal je zowiezo een bouwtoelating moeten vragen. Voor het isoleren van het dak waarschijnlijk niet, omdat deze werken van binnenuit worden uitgevoerd, dit natuurlijk voor zover de dakstoel zelf niet is geklasseerd. Lees daarom zeer grondig het klasseringsbesluit. Voor werken aan niet geklasserde delen van het gebouw, kan je geen subsidies ontvangen. Voor de dakisloatiewerken uiteraard wel. Let wel op dat er een onderdak en een dampscherm is, anders heb je later problemen met condens en houtrot van het dakspant.
Neem in ieder geval VOORAF kontakt op met monumentenzorg, ook voor de werken aan niet geklasseerde delen van het gebouw. Als die mannen een container of een camionette van een aannemer voor de deur zien staan, leggen ze de werken onmiddellijk stil, ook als ze aan niet geklasserde delen van het pand gebeuren, en kan het maanden duren voor er verder mag gewerkt worden. Ik spreek hier van ondervinding. :mrgreen:

Reclame

Terug naar “Huren”