Erfenis met huwelijkscontract

jorsan
Topic Starter

Erfenis met huwelijkscontract

#1 , 04 sep 2011 12:57

Wij zijn een nieuw samengesteld gezin: 2 kinderen uit mijn vorig huwelijk en 1 kind met mijn huidige man. We zijn getrouwd met een huwelijkscontract maar zonder vermelding van de woning die ik had voor het huwelijk en waar we nu samen in wonen. Hoe gebeurd de verdeling als ik kom te overlijden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 sep 2011 13:44

De woning is van u en blijft van u. Bij uw overlijden krijgt uw man het vruchtgebruik , dwz. hij mag en kan blijven wonen , zonder dat de kinderen hem uit huis kunnen zetten. Hij kan eventueel de huur innen. Uw kinderen , alle drie , erven de blote eigendom van het huis. Zelfde verdeling van uw roerend vermogen. Alles wat u had voor dit huwelijk blijft van u. En het zijn uw drie kinderen die erven.
Indien uw man overlijdt , gebeurt er niets met het huis. Zonder verdere regeling erft enkel zijn kind van hem, met vruchtgebruik voor u.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jorsan
Topic Starter

#3 , 04 sep 2011 14:05

Hartelijk dank voor uw duidelijk en snel antwoord. Wat kan ik doen om ook mijn man te laten erven?

Reclame

Florentien

#4 , 04 sep 2011 15:32

Je kan via een testament 1/4 aan je man schenken.

Groetjes,

florentien.

wanton

#5 , 04 sep 2011 17:14

Je man erft al het vruchtgebruik. Ik vind dat ruim voldoende , want zo is hij zeker van een woning. Gezien de samenstelling van het gezin , moet je opletten om hem meer te geven. Je kan idd 1/4 van uw vermogen aan hem toebedelen. Maar dat kan niet in dezelfde mate terug komen aan uw 2 kinderen (uit vorig huwelijk) bij zijn overlijden. Hij moet een testament maken tgv die twee , maar hij is bovendien gebonden aan het vrij beschikbaar deel. Daardoor zullen uw 2 kinderen minder erven van hem dan jullie beider kind. Dat kan niet de bedoeling zijn
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jorsan
Topic Starter

#6 , 05 sep 2011 09:18

Mijn man heeft al heel wat geld in het huis gestoken voor verbouwingen. Het lijkt me dan ook niet onlogisch dat hij een deel erft...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 sep 2011 22:51

Dat geld kan worden terugbetaal en is iets anders dan het onroerende goed.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”