Niet normaal functioneren van droogkast

adbc
Topic Starter
Berichten: 26

Niet normaal functioneren van droogkast

#1 , 03 sep 2011 08:48

Hello,

Verleden week een droogkast gekocht (399.99 €)
We hebben die zelf meegenomen, de verkoper heeft die helpen laden.
Thuisgekomen hebben we die getest en na ongeveer 20 minuten ging die ongewoon veel lawaai maken, de verkoper gebeld en ruilen kon niet daar dit zijn laatste toestel was. Dus raadde hij mij aan om de dienst na verkoop op te bellen en dat heb ik gedaan. Een technieker mag ik maandag verwachten.
Daar dit een nieuw toestel is en verondersteld wordt toch te functioneren, vraag ik me af of ik een nieuw toestel kan eisen of de terugbetaling ervan ? Als hij die zou meenemen voor reparatie is dit voor mij geen nieuw toestel meer en zal ik die waarschijnlijk minstens 14 dagen moeten missen, kan dit wel ?
Het liefst zou ik een aankoopbon krijgen voor dezelfde waarde om een ander toestel te kunnen kopen.
Wat zijn mijn rechten in deze zaak ?

Alvast op voorhand bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22865
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 sep 2011 11:29

De technieker zal waarschijnlijk het toestel terplaatse herstellen. Dergelijke toestellen worden nog zelden terug mee naar het atelier genomen. Gezien de waarborg zal je waarschijnlijk niets moeten betalen.

Franciscus
Berichten: 39718
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 sep 2011 16:34

In dit geval wel garantiewetgeving
http://mineco.fgov.be/protection_consumer/home_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#4 , 03 sep 2011 21:23

ik vrees dat u eis tot terugbetaling of dergelijke wishfull thinking is. Er zijn voor zover ik weet geen rechten die u kunt aanhalen om dit te bewerkstelligen
Moest het toestel nu een aantal keren binnen de garantieperiode stuk gaan dan is er wel een specifieke wetgeving omtrent. Maar nu moet en kan u niet
anders dan de bestaande wetgeving op de garantie naleven net zoals de leverancier dat moet doen. U argumentatie mbt al of niet nieuwe toestel is toch
wel vrij kort door de bocht
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

adbc
Topic Starter
Berichten: 26

#5 , 04 sep 2011 09:13

Hello,
Bedankt voor jullie reacties.
Als ik alles lees over de garantiewetgeving en als ik het goed heb begrepen is eigenlijk de verkoper verantwoordelijk en niet de fabrikant, dus moest die (volgens mij dan) voor vervanging zorgen. Het betreft hier een electro keten en de verkoper is naar eigen zeggen alleen maar bediende en kan dus geen beslissing nemen. Trouwens als dit niet het laatste toestel was geweest had ie die wel vervangen, dat zei hij zelf. Wat doet hij dan met het defecte toestel, zonder toestemming van de fabrikant terug verkopen zeker ?
@ganapathi tantra : mischien wel maar wat moet de consument met een nieuw toestel dat niet eens werkt of gewerkt heeft ?
@ Franciscus : de link leidde tot "page not found" maar ik heb wel op deze site een pdf gevonden : Bescherming van de consument bij de verkoop van consumptiegoederen,
dat was waarschijnlijk de bedoeling. Daar zie ik ook als remedie : herstelling of omruiling. Ik ben zeker niet uit op de ontbinding van de koopovereenkomst maar gewoon een toestel van dezelfde waarde of zelfs mits opleg gewoon een ander toestel maar die werkt !
@mava105 dit is ook een oplossing, en ik ben zeker niet van plan van te betalen hoe dan ook.

Fore
Berichten: 1298

#6 , 04 sep 2011 10:00

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy


j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 04 sep 2011 11:12

“Art.1649quinquies...§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn...§ 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of - indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht. In afwijking van het eerste lid heeft de consument niet het recht de ontbinding van de overeenkomst te verlangen indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is. Voor de toepassing van het eerste lid wordt elke terugbetaling aan de consument verminderd teneinde rekening te houden met het gebruik dat deze van het goed heeft gehad sinds de levering ervan.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Het liefst zou ik een aankoopbon krijgen voor dezelfde waarde om een ander toestel te kunnen kopen’

Ontbinding van de koopovereenkomst vereist dus voorafgaandelijk aanspraak maken op kosteloze herstelling of vervanging.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

lucgescheiden
Berichten: 2810

#9 , 04 sep 2011 15:53

Hebt u de transport-beveiliging verwijderd zoals door de constructeur werd vermeld?
M.a.w. zou het kunnen dat uw toestel zoveel lawaai maakt omdat u het ondeskundig in gebruik zette?
Mss toch even aanwezig zijn wanneer de technieker dit komt nazien...
Handige documenten voor Personenrecht

mava105
Berichten: 22865
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 04 sep 2011 16:09

Ik dacht dat een trasportbeveiliging alleen bij wasmachines aanwezig was, en niet bij een droogkast. Bij die van mij (een M...E) alvast niet. Heb er nog de gebruiksaanwijzing op nagelezen.
Laatst gewijzigd door mava105 op 04 sep 2011 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

adbc
Topic Starter
Berichten: 26

#11 , 04 sep 2011 16:14

“Art.1649quinquies...§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn...§ 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of - indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht. In afwijking van het eerste lid heeft de consument niet het recht de ontbinding van de overeenkomst te verlangen indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is. Voor de toepassing van het eerste lid wordt elke terugbetaling aan de consument verminderd teneinde rekening te houden met het gebruik dat deze van het goed heeft gehad sinds de levering ervan.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Het liefst zou ik een aankoopbon krijgen voor dezelfde waarde om een ander toestel te kunnen kopen’

Ontbinding van de koopovereenkomst vereist dus voorafgaandelijk aanspraak maken op kosteloze herstelling of vervanging.
Ik denk dat ik het nu toch begrepen heb. Eerst herstellen of vervangen.
Ik wens de koopovereenkomst niet echt te ontbinden. Het was het laatste model in de winkel en ook de laatste dag van de promotie. Ik hoop dat dit model nog ergens in stock is en het is daarom dat ik een aankoopbon, (noem het de mogelijkheid om te ruilen) suggereerde, zodanig dat ik toch een ander toestel kan aanschaffen en .... gebruiken.
Enfin we zien morgen wel.

adbc
Topic Starter
Berichten: 26

#12 , 04 sep 2011 16:25

@lucgescheiden : zoals mava105 zegt : er is geen transportbeveiliging aanwezig bij een droogkast.
De gebruiksaanwijzing wel 10 keer gelezen en .... het lawaai doet zich voor na 20 minuten, waarschijnlijk iets dat schuurt, knarst, weet ik veel.
Normaal is het zeker niet, we hebben alles nagekeken, ze staat pas, gecheckt met een waterpas enz.
Ik zal zeker aanwezig zijn als de technieker er is.
Ik heb geen ervaring met droogkasten, het is geen vervanging maar de hele eerste droogkast dat ik koop, ik wou dat eerst niet maar met de winter voor de deur en altijd sleuren met lakens, dekbedovertrekken en badhanddoeken heb ik toch wel al genoeg gedaan en ik dacht mijn leven wat gemakkelijker te maken en dan gebeurt dit. Dat is dus stressen en dan ja, had ik die beter niet gekocht en verder gesleurd zeker. Ik voel me bedrogen, ben 400 € kwijt en niks voor in de plaats dan een defekt toestel.

mava105
Berichten: 22865
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 04 sep 2011 16:35

het lawaai doet zich voor na 20 minuten, waarschijnlijk iets dat schuurt, knarst, weet ik veel.
Mogelijks een onderdeel dat warm wordt en uitzet, en zodoende ergens tegen begint te schuren. Een eenvoudige afstelling door de techniekr zal dat waarschijnlijk kunnen verhelpen.

adbc
Topic Starter
Berichten: 26

#14 , 04 sep 2011 16:47

het lawaai doet zich voor na 20 minuten, waarschijnlijk iets dat schuurt, knarst, weet ik veel.
Mogelijks een onderdeel dat warm wordt en uitzet, en zodoende ergens tegen begint te schuren. Een eenvoudige afstelling door de techniekr zal dat waarschijnlijk kunnen verhelpen.
Dat was eigenlijk ook mijn eerste gedacht.

adbc
Topic Starter
Berichten: 26

#15 , 06 sep 2011 09:57

Hello,
Ondertussen is de technieker langs geweest en het was een onderdeel dat begon te schuren, ik dacht aan metaal maar het was kunststof.
Het voornaamste is dat het ogelost is en dat ze zich aan de garantiebepalingen hebben gehouden.
In alle geval iedereen bedankt, toch iets bijgeleerd en de links naar wetteksten opgeslagen.
Groeten.

Terug naar “Consumenten Koop”