Beste,
Ondertussen twee maand geleden begonnen mijn vriendin en ikzelf onze zoektocht naar een huurwoning. Na ettelijke uren surfen op het net en bezoeken aan immo-kantoren en huizen vonden we een interessant pand: alles wat we wilden, goede ligging, binnen budget. We gingen langs op het immo-kantoor (2 augustus ll) en vroegen een afspraak voor een bezoek, maar daar vertelde men ons dat de verantwoordelijke voor het pand op verlof was tot 16 augustus. Met een andere persoon gaan kijken was niet mogelijk, een afspraak maken voor 16 augustus ook niet en zelfs onze naam wilde men niet noteren.
Omdat we voor enkele panden net te laat waren geweest, wilden we deze keer de kaas niet van ons brood laten eten. We namen contact op met de huidige huurders van het huis, met de vraag of we eens een kijkje mochten gaan nemen. Die mensen waren erg vriendelijk en leidden ons dezelfde dag nog rond. Het pand bleek aan al onze wensen te voldoen en we beslisten dan ook om het te huren. De volgende dag dus terug naar het immokantoor, met die mededeling. Daar werd gezegd dat er voor het verlof sowieso geen beslissing zou genomen worden: het enige wat we konden doen was een "aanvraag tot huur" invullen. Als we die zouden verbreken zouden we anderhalve maand huur moeten betalen, maar het kantoor was tot niets verplicht.
We schrijven dinsdagochtend 16 augustus. Mijn vriendin is een halfuur voor openingstijd aan het kantoor, en gaat als eerste klant naar binnen. Er blijken geen andere klanten te zijn. Ze zegt nogmaals dat we het pand willen huren, en dat het verlof nu voorbij is. Men deelt ons mee dat het niet eerlijk zou zijn om het pand nu aan ons te verhuren, omdat andere mensen de kans nog niet hebben gehad om het te bezichtigen. De argumentatie dat er op dat moment niemand anders in het kantoor is biedt geen soelaas: we moeten wachten.
Op donderdag 18 augustus loopt onze aanvraag tot huur af. Ik bel naar het kantoor, met de vraag wat er nu moet gebeuren: is er al een beslissing genomen? Moeten we de huuraanvraag verlengen? We moeten gewoon geduld hebben, klinkt het, er wordt gewerkt aan een bezoek voor alle geïnteresseerden. We moeten "volgende week" maar eens terugkomen. Van de huidige eigenaars vernemen we dat er op maandag 22 augustus een bezoek wordt georganiseerd, en dat meer dan tien mensen het pand komen bezichtigen.
De "volgende week" breekt aan, en ik bel het kantoor op. De onthaalbediende zegt dat hij even navraag zal doen, en zet een muziekje op. Ik krijg de mededeling dat men mij zo dadelijk zal opbellen met meer informatie. Zodra ik mijn gsm heb neergelegd krijg ik melding van een nieuw voicemail-bericht. De verantwoordelijke sprak in terwijl ik naar het muziekje luisterde... De mededeling: "Zoals we al gezegd hebben, moet u geduld uitoefenen. We houden u op de hoogte.". Diezelfde avond wordt het pand van internet gehaald.
Deze ochtend krijg ik telefoon met de melding dat ze onze kandidatuur in overweging hebben genomen, maar dat ze jammer genoeg voor iemand anders hebben gekozen. Als we meer uitleg vragen over de gehanteerde criteria, krijgen we te horen dat onze kandidatuur erg goed was, maar dat de eigenares voor iemand anders heeft gekozen. Als we contact opnemen met de eigenares, beweert zij dat ze aan het immokantoor heeft gezegd dat het haar niet uitmaakte wie er zou huren, dat zij maar moesten kiezen.
Al valt er waarschijnlijk weinig tegen in te brengen, toch vind ik deze manier van werken vreemd. Als er een kandidatuur binnenkomt, waarom wordt deze dan niet voorgelegd aan de eigenaar? We hebben beide vast werk, en ons gezamelijk netto-inkomen ligt vijf tot zes keer zo hoog als de huurprijs. Ik denk dat we dus wel valabele kandidaten waren. Als men gevraagd had "zijn deze mensen oké voor u", dan was er een positief antwoord gekomen. Maar nee, er worden meer kandidaturen geworven en uiteindelijk kiest het immokantoor de nieuwe huurder.
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat hier een vuil spelletje wordt gespeeld, dat het pand beloofd werd aan kennissen of contacten van iemand binnen het kantoor. Het is toch vreemd dat de eigenares zegt dat het kantoor mag kiezen, en dat het kantoor beweert dat de eigenares heeft gekozen? Is een immo-kantoor niet verplicht om rekening te houden met de volgorde waarin de kandidaturen binnenkomen?
Alvast bedankt voor jullie raad!