Gaan inwonen met mijn gezin bij mijn ouders... gevolgen

yole
Topic Starter

Gaan inwonen met mijn gezin bij mijn ouders... gevolgen

#1 , 29 aug 2011 17:08

Wij zouden gaan inwonen bij mijn gepensioneerde ouders, mijn man en ik en onze 2 kleine kinderen.
Mijn man en ik zijn momenteel werkloos (na failliet), en hebben geen vervangingsinkomen.
Wat zijn de financieele gevolgen voor mijn ouders ? Ik veronderstel dat ze niets gaan merken bij hun belastingsaangifte voor de periode dat wij geen inkomen hebben, maar wat gebeurt er van zodra wij een inkomen hebben ? Worden zij daar ook mee op belast aangezien we allemaal op hetzelfde adres zullen ingeschreven staan ?
Weet er iemand een site, waar we ons wat meer kunnen informeren ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 aug 2011 17:44

Uw gezin enerzijds en uw ouders anderzijds hebben , fiscaal gezien , niets met mekaar te maken. Hun pensioen staat vast en wordt niet gewijzigd door jullie inwonen. Voor uzelf , indien u een vervangingsinkomen zou bekomen of een leefloon vanwege het OCMW , worden gezien als '"samenwoners'. Die evntuele vergoeding wordt wel als dusdanig aangepast.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

yole
Topic Starter

#3 , 29 aug 2011 18:13

Jamaar als mijn ouders en ons gezin op hetzelfde adres wonen, wordt ons inkomen dan ook niet in rekening gebracht bij hun belastingsaangifte, evenals hun pensioen bij onze belasingsaangifte ?

Reclame

Vandebos

#4 , 29 aug 2011 18:44

neen, wat u wel vanaf volgend jaar kan doen is beide ouders in uw belastingaangifte als ouder dan 65j en inwonend ten laste nemen. Dat levert u om en bij de € 2.000 op. Zonder enige invloed op hen of hun pensioen of andere vergoedingen. :mrgreen:

yole
Topic Starter

#5 , 29 aug 2011 18:46

Bedankt..

wanton

#6 , 29 aug 2011 19:13

neen, wat u wel vanaf volgend jaar kan doen is beide ouders in uw belastingaangifte als ouder dan 65j en inwonend ten laste nemen. Dat levert u om en bij de € 2.000 op. Zonder enige invloed op hen of hun pensioen of andere vergoedingen. :mrgreen:
Hoe gaan ze dat doen , vandebos? Yole heeft geen inkomen.......
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vandebos

#7 , 29 aug 2011 23:01

Te snel gesproken...

bosprocureur

#8 , 30 aug 2011 07:33

Te snel gesproken...
maar, met die correctie, toch bedankt voor de info...

Vaoke

#9 , 30 aug 2011 10:29

@ Vandebos, U bent véééééééééél te snel van stapel gelopen... eerst toch maar eens de volgende website raadplegen hé ?!

http://fiscus.fgov.be/interfaoifnl/vragen/ipp/ipp3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#10 , 30 aug 2011 11:03

Zoals gewoonlijk is de uitleg van financiën byzonder vaag...

Vandaar Vaoke, deze meer gedetailleerde uitleg. Hopelijk komen er dan wat e'tjes aan de veel weg te vallen. :mrgreen:
Wanneer zijn ze fiscaal ten laste?

Deel uitmaken van het gezin. Op 1 januari 2010 (het aanslagjaar) moeten uw ouders (of broer/zus) werkelijk én op bestendige wijze met u samenwonen (ze moeten m.a.w. onder hetzelfde dak leven).

Beperkt inkomen. Ze mogen ook maximaal € 2.830 aan netto bestaansmiddelen hebben. Dat is uiteraard bijzonder weinig, maar de pensioenen van uw ouders die 65 jaar of ouder zijn, moet u ten belope van € 22.770 niet meetellen bij de vaststelling van hun netto bestaansmiddelen (art. 143, 3° WIB 92). Van wat overblijft (na aftrek van die € 2.770) mag u ook nog eens 20% forfaitaire kosten aftrekken. Het aldus bekomen nettopensioen vergelijkt u dan met de toegelaten € 2.830.

Voorbeeld. Uw vader is 66 jaar oud en woont bij u in. Hij krijgt € 26.000 aan pensioen. Daarmee is hij fiscaal ten laste: € 26.000 - € 22.770 = € 3.230 x 80% = € 2.584. Dat is dus minder dan € 2.830.

Pensioen per ouder bekijken! Stel, uw moeder is 63 jaar en uw vader is 68 jaar. U moet dan met zijn pensioen ten belope van € 22.770 geen rekening houden (en dus kunt u hem wellicht ten laste nemen). Het pensioen van uw moeder telt wel mee (na aftrek van 20% kostenforfait). Over twee jaar telt ook haar pensioen voor € 22.770 niet meer mee (en wordt zij wellicht ook als ten laste beschouwd).

Overige bestaansmiddelen samen bekijken.Wonen uw beide ouders bij u in en wilt u ze ten laste nemen, dan moet u hun netto bestaansmiddelen samentellen. Is hun gezamenlijk inkomen kleiner dan € 2.830, dan zijn ze allebei ten laste. Ligt hun inkomen tussen de € 2.830 en de € 5.660, dan is één van hen ten laste. Is hun gezamenlijk inkomen hoger dan € 5.660, dan is geen van beiden ten laste.

U kunt ook bij hén inwonen!

Uw ouders hoeven niet per se bij u in te wonen om ze fiscaal ten laste te kunnen nemen. Als u dus nog bij uw ouders woont en ze voldoen aan alle voorwaarden, dan kunt u ze fiscaal ten laste nemen. Het feit dat uw ouders de eigenaar zijn van de woning waarin u samen met hen woont, verhindert dit dus niet (Comm. IB 136/6).

U kunt zowel uw ouders als uw broers/zussen fiscaal ten laste nemen wanneer ze een bepaalde inkomensgrens niet overschrijden én minstens 65 jaar oud zijn. Zij hoeven niet noodzakelijk bij u in te wonen, want u mag ook bij hén inwonen (u woont bv. nog thuis bij uw ouders).

sleper

#11 , 30 aug 2011 12:53

Kunnen schuldeisers bij de ouders aankloppen in dergelijk geval of een incassobureau ?

Vandebos

#12 , 30 aug 2011 13:48

Indien het gaat om persoonlijke schulden of wanneer de faling niet verschoonbaar werd verklaard is dit mogelijk.

Terug naar “Archief”