Domicilie in huurappartement

Viola1983
Topic Starter

Domicilie in huurappartement

#1 , 29 aug 2011 11:06

Vanaf 1 oktober verhuis ik naar een nieuw huurappartement.
Het is het gelijkvloers van een gezinswoning.
Mijn huurbaas woont dus op verdiep 1 en 2 van de woning.
Hij heeft me gevraagd mijn domicilie niet in het huurappartement te zetten. Volgens hem zou hetnamelijk voor problemen kunnen zorgen als we alle twee onze domicilie op hetzelfde adres zouden hebben. Bijvoorbeeld, als één van ons beide schulden zou hebben, zou de ander ervoor kunnen opdraaien.
Is dat effectief zo? Of probeert hij me iets wijs te maken en is er meer aan de hand?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 29 aug 2011 11:51

wat staat er in het huurcontract?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 aug 2011 13:39

Dan zal het geen aparte woning zijn.
Dat wil zeggen dat het huis maar een woning telt bij stedenbouw (gemeente).
U moet uw domicilie hebben ( ingeschreven zijn) op de plaats waar uw belangen zijn dus vermoedelijk waar u nu gaat wonen.
Zie ook vraag hierboven.
Is het een woningcontract of is het een 2de verblijf ......
is volgende link van toepassing??
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Viola1983
Topic Starter

#4 , 01 sep 2011 22:31

In het huurcontract staat dat de huurder het gehuurde pand bestemd als hoofdverblijf maar niet voor de uitoefening van beroepsactiviteiten.
Verder staat er niks in. Ik vermoed idd dat hij het bij de gemeente niet als tweede woning heeft aangegeven. Hij heeft iets dergelijks gemompeld van "de gemeente begrijpt het niet goed"..of iets dergelijks.
Het is de gelijkvloerse verdieping van zijn woning die ik huur.
Ik vraag me alleen af of ik in de problemen kan komen indien ik mijn domicilie niet op mijn nieuwe verblijfplaats zet én wat de gevolgen zijn voor de huurbaas indien ik mijn domicilie wél op mijn nieuwe verblijfplaats zet.(waar ik toch de voorkeur aan geef)

Bedankt voor de informatie.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 sep 2011 22:45

Gezien in het contract staat 'HOOFDverblijf' MOET u daar uw domicilie zetten om tegemoet te komen aan de eerste voorwaarde van uw contract.
Vraag eens na bij de gemeente of in dat huis twee 'woongelegenheden' zijn?
Anders heeft de eigenaar u een contract laten tekenen dat al van het begin NIET voldoet aan de wetgeving van hoofdverblijfplaats.
Is contract geregistreerd ( eigenaar daar niet mee lastigvallen) want dan laat hij nog vlug registreren.
Lees de link eens

U kan van ambtswege door de politie daar worden 'gedomicilieerd'.... de gemeente zal u, na de vaststelling PV van schrapping en niet op tijd (8 dagen 15 dagen) inschrijven dan inschrijven....
Niet inschrijven wil ook zeggen dat al uw officiële briefwisseling op een ander adres komt ....wat problemen 'kan' geven.
Op het adres waar u woont zal/kan een deurwaarder u ook vinden met alle gevolgen van dien. Ook het feit dat het NIET uw woning is in de wettelijke betekenis wil ook zeggen dat alles wat daar staat van de eigenaar is.

Rare zaak ...... heel dubieus.....
Ik zou er zeker niet gaan wonen maar ja wie ben ik...

Terug naar “Huren”