Goedemiddag iedereen. Wij zoeken op volgende vraag al even een antwoord en na verschillende kanalen te raadplegen nog steeds geen gevonden. Daarom wil ik het hier even proberen omdat vele mensen toch blijken geholpen te worden.
Ik en een paar vrienden willen heel graag een wandeling organiseren voor het goede doel. Dit naar een idee van organisatie http://www.takethewalk.net" onclick="window.open(this.href);return false; (die in Amerika is gebasseerd en ons niet kan helpen met de specifieke vraag over de wet in België). In principe komt het hierop neer, we roepen mensen op om samen met ons 1 mijl te wandelen en voor elke deelnemer schenkt de organisatie 1 dollar aan een goed doel in Afrika.
Nu vragen wij ons wel af hoe het met aansprakelijkheid zit. Wanneer een deelnemer (ondanks onze voorzorgen naar veiligheid) een ongeval krijgt tijdens deze 'walk' of iets beschadigd of dergelijke; kunnen wij als organisatoren dan persoonlijk aansprakelijk worden gesteld? Moeten wij hiervoor een verzekering nemen? Even duidelijk maken dat wij geen vereniging zijn en dit puur willen doen voor het goede doel en er is dus geen commercieel doel. Is het mogelijk dat wij de mensen laten meestappen op eigen risico? Kunnen wij ons hiervoor dan dekken?
Wij vroegen het ook al bij verschillende stadsbesturen na, maar tot dusver nog geen antwoord.
Weet iemand van u in welke richting wij moeten zoeken om hierover uitsluitsel te krijgen? Wij willen dit heel graag doen, maar willen hier natuurlijk geen financiële kater aan overhouden moest hier iets gebeuren en willen ons dus van te voren heel goed informeren.
Over de grote van opkomst hebben wij ook geen idee. Het kan goed zijn dat dit kleinschalig blijft, maar we zouden ook wel veel inspanningen doen voor de naambekendheid, dus het kan wel redelijk groeien.
Alvast heel hartelijk bedankt bij voorbaat.
P.S: Ik las wel degelijk eerst het volledige forum door, maar kon niet beslissen in welke categorie mijn vraag thuishoorde. Ik dacht dat het dus het veiligste was om deze hier in het algemeen luik te stellen. Sorry als dit niet de juiste keuze was.